'We geloven niet meer in de verbrandingsmotor'

'We geloven niet meer in de verbrandingsmotor'

Redactie Baaz
Elektrisch rijden is voor veel mensen nog allesbehalve vanzelfsprekend. Ook rond het leasen van elektrische auto's bestaan nog veel vragen en onzekerheid. Nergens voor nodig volgens Mark Schreurs van MisterGreen: 'Nederland is niet voor niets een gidsland.'

Elektrisch leasen is volgens Mark, oprichter van MisterGreen Electric Lease, niet alleen milieuvriendelijk, maar ook goedkoper. 'De total cost of ownership is heel laag, je rijdt al een Tesla Model S voor relatief weinig geld. Waar je voor een benzineauto negenhonderd euro per maand kwijt bent, betaal je voor een Tesla 1.300 euro. Toch ben je goedkoper uit door de lage vier procent bijtelling en het feit dat je niet meer betaalt voor dure benzine. In plaats daarvan kun je gratis snel laden bij een van de vierhonderd Superchargers van Tesla door heel Europa.' MisterGreen is de eerste leasemaatschappij in Nederland die alleen maar elektrische auto's aanbiedt. Daarnaast investeert het bedrijf in een eigen netwerk van snelladers, The Fast Charger Network, met een uniek opslagconcept.

Oneindige energiebron

'We zijn een leasemaatschappij van de eenentwintigste eeuw', zegt Mark. 'We geloven niet meer in de verbrandingsmotor. Echt onafhankelijk worden van olie kan alleen als je een alternatief hebt dat oneindig beschikbaar is. Dat alternatief is de zon, we moeten alleen leren efficiënt om te gaan met de zonuren die we hebben.' Dat doet MisterGreen door de overtollige energie uit de zonnepanelen op elk laadstation op te slaan in batterijen. Die komen uit de oude elektrische wagens. 'De eerste vijf jaar, wat een gemiddelde leaseperiode is, gebruiken we de auto voor vervoer, waarna we de volgende vijftien jaar de batterijen gebruiken voor opslag. Hierdoor kunnen we elektrisch rijden goedkoper aanbieden dan andere leasemaatschappijen. Dat willen we blijven doen, de zon is van iedereen.'

Deze opslagmethode is niet alleen toepasbaar op elektrisch rijden. 'Je zou er ook de piekmomenten op het stroomnetwerk mee op kunnen vangen. Om vijf uur komt Nederland thuis van zijn werk en zet de lampen en televisie aan, dan zie je alle metertjes uitslaan', vertelt Mark. 'Stilstaande windmolens die geen stroom produceren, zijn een belangrijke ergernis voor veel mensen. Dat komt door flinke overproductie in de landen om ons heen. Toegang tot het stroomnet om stroom terug te leveren kost dan geld. Om toegang tot het stroomnet te krijgen om stroom terug te leveren, moet je geld betalen. Laat die windmolens wel draaien, maar sla de energie op. Als je een decentrale buffer hebt met overal in het land opslagpunten kun je die piek opvangen. Ik voorspel dat straks alle meterhuisjes batterijen krijgen.'

Expertise

'Het is belangrijk dat je elektrische rijders voorlicht over alle mogelijkheden. Om die reden krijgt elke rijder bij MisterGreen een eigen accountmanager, die hem - vooral in het begin - wegwijs maakt.' Ook het eigen team moet weten wat er mogelijk is met elektrisch rijden. 'Vorig jaar zijn we met twee Tesla's naar de Noordkaap gereden om het team bewuster te maken van de mogelijkheden. Zo zagen we dat 'range anxiety', de angst om zonder stroom langs de weg komen te staan, ongegrond is. Via superchargers die je om de driehonderd kilometer tegenkomt zijn we uiteindelijk voor nul euro en met nul uitstoot aangekomen op onze bestemming.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie