Vijf tips voor gratis publiciteit

Vijf tips voor gratis publiciteit

Dalindcy Koolhoven
Je wilt als mbk'er graag de aandacht trekken. Het mooiste is dan natuurlijk nog om die aandacht gratis te krijgen, zeker als je pas net begonnen bent. Gratis aandacht is daarnaast effectiever dan reclame, omdat je geloofwaardiger overkomt. Maar hoe zorg je ervoor dat je gratis publiciteit krijgt?

Mond-tot-mond reclame

Geef mensen iets om over te praten. Verspreid bijvoorbeeld een nieuwtje, organiseer een evenement of geef iets weg. Gratis producten of diensten weggeven is één van de effectiefste manieren om klanten te werven. Je wordt immers sympathiek gevonden én de klant wordt er beter van.

Maak gebruik van het netwerk dat je al hebt

Dit gaat hand in hand met mond-op-mond reclame, maar dan in een meer gecontroleerde vorm. Spoor bestaande klanten aan om nieuwe klanten aan te brengen en beloon hen vervolgens met korting of de kans om iets te winnen. Zo houd je iedereen tevreden.

Benader de pers

Het lijkt soms onbegonnen werk, maar als je een goed verhaal hebt en dit naar de juiste media stuurt heb je best kans dat er naar je geluisterd wordt. Verstuur je een persbericht? Gebruik dan niet teveel woorden zoals: uniek, primeur, revolutionair etc. Dit maakt je persbericht veel te commercieel. Beschrijf liever waarom jouw product of dienst zo uniek of bijzonder is. Meer tips over de pers benaderen vind je hier

Doe iets voor de gemeente

Maak het lokale park schoon of haal geld op voor het goede doel. Als je laat zien dat je als bedrijf betrokken bent, heb je grote kans dat de lokale nieuwsmedia dit oppakt en je gratis publiciteit geeft. Zeg nooit nee tegen interviews, dit is een effectieve vorm van reclame. Je geeft op deze manier je bedrijf een persoonlijk tintje, dat vinden potentiële klanten alleen maar leuk.

Social media

Linken, liken en retweeten. Social media mogen natuurlijk niet in dit rijtje ontbreken. Grote kans dat potentiële klanten eerder je Facebook-pagina opzoeken dan je website. Zorg dat je aanwezig bent op social media die boeiend zijn voor jouw doelgroep, en wees niet bang om het gesprek aan te gaan. Door interactie te hebben met je volgers ben je alleen maar persoonlijker en toegankelijker.