Voorkom een winterdip met deze tips

Vijf tips om een winterdip te voorkomen

joni
De klok is afgelopen weekend weer een uur achteruit gezet. Dat betekent dat het sneller donker is, maar ook dat het straks later licht wordt. Hierdoor ligt de winterdip weer op de loer.

Veel mensen kunnen de komende tijd weer last krijgen van de winterdip, ook wel herfstmoeheid of winterblues genoemd. De meest voorkomende klachten zijn vermoeidheid en verminderd energieniveau, maar ook concentratieproblemen, passiviteit, prikkelbaarheid en somberheid behoren tot de klachten. Een dip kan negatieve gevolgen hebben op je prestaties op het werk.

Lichttekort

Tekort aan licht is in de meeste gevallen de oorzaak van een winterdip. De biologische klok van het lichaam raakt hierdoor ontregelt, omdat de dagen korter en donkerder zijn. Het gevolg: het lichaam regelt een aantal biologische processen in het lichaam niet meer goed.

Om te voorkomen dat je veel last krijgt van een winterdip, kun je ook alvast wat voorzorgsmaatregelen treffen. Dit zijn een aantal tips die je waarschijnlijk wel kunnen helpen om die winterdip dit jaar de baas (of baaz?) te worden.

1. Lunchwandeling

Maak tijdens je lunch een wandeling. Ga lekker naar buiten en neem wat collega’s mee. Laat de kantine voor wat het is en eet je boterham buiten op een bankje op. Door naar buiten te gaan tijdens je pauze, heb je 20-30 minuten licht te pakken en kun je er weer even tegenaan. Ook op vrije dagen is het aan te raden om het huis te verlaten en bijvoorbeeld een grote boswandeling of fietstocht te maken.

2. Vast slaapritme

Houd je vast aan je slaapritme. Geef niet toe aan je vermoeidheid. Door je vaste slaapritme te behouden, raakt je biologische klok niet in de war. Ga dus om dezelfde tijd naar bed en sta om dezelfde tijd op als je ook in de zomer deed.

3. Plan leuke dingen

Als je last hebt van een winterdip, heb je vaak ook minder zin om sociale contacten te onderhouden. Geef er niet aan toe en plan juist leuke avonden of weekenden met familie en vrienden. Door je te focussen op leuke momenten, word je vanzelf weer vrolijk en vergeet je dat je vijf minuten geleden nog moe en depressief was.

4. Favoriete muziek

Muziek kan mensen blij maken en opvrolijken. Heb jij een favoriet nummer? Zet het in een playlist met allemaal ‘Feel-good’ liedjes. Zet deze lijst ’s ochtends aan tijdens het aankleden of ’s avonds als je aan het koken bent. Houd je niet in en zing en beweeg lekker mee. Hierdoor krijg je vanzelf weer positieve energie.

5. Op vakantie?

Kun je nog een aantal vrije dagen opnemen? Dan is bijvoorbeeld een midweek naar een zonnige bestemming misschien wel een goede invulling van die dagen. Ga naar een land waar de zon lekker schijnt en waar de temperatuur heerlijk is. Kom tot rust en neem zoveel mogelijk licht tot je, zodat je bij terugkomst de winterdip daar kunt laten.

Als je gevoelig bent voor een winterdip, dan is de kans groot dat je er dit jaar ook weer last van krijgt. Met deze tips kun je het misschien dit jaar eens voorkomen. Gun jezelf genoeg rust, ga veel naar buiten en geniet van de mooie dingen. En denk hier vooral aan: de winter duurt niet eeuwig, want na de winter komt de vrolijke lente weer.