Van startup naar scale-up: Shifter

Van startup naar scale-up: Shifter

Redactie Baaz

Baaz spreekt met de scale-ups, ondernemingen die in relatief korte tijd zijn uitgegroeid tot succesvolle spelers waar absoluut rekening mee gehouden dient te worden. Ditmaal Shifter.

Shifter is een webapplicatie waarmee je snel en eenvoudig al je personeel kan beheren. Shifts aanmaken, toewijzen, uren registreren, corrigeren en kosten inzien in een digitale handomdraai.

Een lumineus idee toen Gijs-Jan van het Kaar en Taco Carlier er in 2009 mee startten. Maar dat ging niet direct van een leien dakje. De mannen maakten aan het begin een kleine miscalculatie. 'Wij dachten dat we Shifter moesten richten op kleine bedrijven. Plan A was om een website te bouwen die alle uren van je personeel registreert. Bij goedkeuring zouden die uren automatisch op het loonstrookje komen en de factuur naar de werkgever gaan. Ontzettend handig voor kleine ondernemingen als cafeetjes en dat soort zaken, zo dachten we. Een online planner die direct uitbetaalt. Wat wil je nog meer?'

Visitekaartjes

Klinkt logisch, maar het liep voor geen meter, geeft Gijs-Jan eerlijk toe. 'Hoe dat kwam? De kleine bedrijven konden het gemakkelijk zelf regelen. Juist voor hen was het allemaal al behoorlijk overzichtelijk.' Gelukkig bleek er niets verloren, het tegendeel is waar. Juist grote bedrijven vonden in Shifter de perfecte applicatie voor het beheren van personeel. RAI Amsterdam bijvoorbeeld. 'Zij gaven aan dat het digitale personeelsbeheer een stuk groter is vanwege de schaal. Ga maar na; op een drukke dag heeft men er gemakkelijk 1200 uitzendkrachten rondlopen. Die mensen zijn alleen voor de beurs nodig. Maar het zijn wel visitekaartjes voor het A-merk RAI. Die merken willen de service en de goede naam die ze hebben waarborgen. Ook met het inzetten van uitzendkrachten.'

Shifter helpt klanten als RAI door eenvoudig bij te houden hoe hoog het niveau van de ingezette krachten is en wat hun min- en pluspunten zijn. 'Ook kan je zien hoeveel diensten er ongeveer nodig zijn voordat een kracht is ingewerkt. Ontzettend handig voor de klant, maar ook het uitzendbureau', legt Gijs-Jan uit. 'Met hulp van big data kan je na vijf diensten zien of iemand een topper gaat zijn of dat het niet gaat lukken met een persoon. Ook zie je stap voor stap hoe een persoon groeit in zijn werk. Die informatie kun je weer terugkoppelen naar de coach van het personeel. Want doet hij of zij zijn werk wel goed genoeg wanneer het niveau van relatief veel personeel relatief laag blijft?'

Data on demand 

Het grote voordeel van Shifter is dat het perfect inhaakt op de steeds grotere trend om direct resultaat en duidelijkheid te eisen. Data on demand. 'Met de webapplicatie ben je als werkgever of manager veel flexibeler. Je hoeft niet te wachten op het functioneringsgesprek ieder kwartaal. Met Shifter is jouw team prima in de gaten te houden en kan je eenvoudig ingrijpen en schakelen wanneer dat nodig is. Daar gaat het om. Daarmee blijft de kwaliteit hoog.'

Inmiddels zijn er meerdere grote namen die Shifter inzetten. Roompot bijvoorbeeld, een bedrijf waar ongeveer 3000 mensen voor werken. 'Zo'n 250 daarvan hebben een actieve rol als planner, administrateur of teamleider. Dankzij Shifter kunnen ze samen een complexe en uitgebreide datastroom verwerken. Door het hele land tot in Duitsland aan toe. Weet je, de hyperflexibiliteit van de RAI, de complexiteit van Roompot en ook het zeer internationaal actieve Booking.com met alle talen en culturen inclusief: met al die klanten en hun manier van werken weten we dat Shifter overal voor inzetbaar is.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie