To startup or not to startup
Een startup runnen. Doen of laten?

To startup or not to startup

Redactie Baaz
Niet elke ondernemer is geschikt om een startup te runnen. Jij wel? Check deze 4 punten.

Vier adviezen voor je startup

​Ga je voor zekerheid en veiligheid? Misschien is het dan beter om je startup ambities wat bij te stellen. Een waarheid als een koe natuurlijk, maar veel ondernemers vergeten deze open deur. Althans, dat is de ervaring van Ellen Rubin, ceo en medeoprichter van het Amerikaanse ClearSky Data. Volgens Rubin staren ondernemers zich vooral blind op die ene startup die de top heeft bereikt, en zijn ze zich te weinig bewust dat startups allerlei cycli doorlopen, dat markten volatiel zijn en dat (cliché-alert!) verandering de enige constante is. Heb je nog steeds startup-ambities? Rubin geeft 4 adviezen.

1) Smijt het how to-boekje uit het raam

​Constante verandering is inherent aan de startupindustrie. Zelfs al ben je een flink door de wol geverfde ondernemer en heb je al vaker de cyclus doorlopen van fondsenwerving, recruitment, board management en lancering, elke startup is weer anders en goed voor nieuwe verrassingen. Tip: verwacht het onverwachte, en pas je snel aan. 
Niet alleen ondernemingen verschillen, ook de groeistadia van starters lopen uiteen. Zaken die essentieel zijn voor de eerste groeifase van je bedrijf zoals sommige relaties, een stijl van leidinggeven, probleemoplossing of besluitvorming, kunnen in een volgend stadium contraproductief zijn. Groeit een organisatie en wordt deze complexer met meer klanten, leveranciers en shareholders, dan is het scenario voor het nemen van snelle besluiten niet meer van toepassing. Dan moet, op basis van een groter team, een nieuw storyboard opgesteld worden. En in een volgende fase weer. En weer.

2) Mobiliseer je dorp

Mentoren zijn onmisbaar in elk startupproces. En niet eentje, maar het liefst een heel team met uiteenlopende expertises. 'Mobiliseer het dorp' om je onderneming groot te brengen en zorg voor zo veel mogelijk verschillende mentoren. Niet alleen geef je hiermee je bedrijf meer context en ontwikkel je een breed netwerk met meerdere kennisbronnen, je legt niet al je eieren in hetzelfde mandje door te vertrouwen op maar één informatiebron. 

3) Blijf trouw aan je oorspronkelijke idee en visie 

Goed voor ogen hebben ​welk type bedrijf je wilt starten, helpt je de bedrijfscultuur te ontwikkelen naarmate je bedrijf groeit. Door dichtbij je originele visie op jouw ideale bedrijfscultuur te blijven, ben je beter in staat om kandidaten te vinden die goed bij je organisatie passen. Onderschat de waarde van die culturele match niet - een goede fit is vaak waardevoller dan een kandidaat met specifieke vaardigheden of expertise.

4) Ken je beperkingen

Ondernemerschap is niet voor iedereen weggelegd. Voor het lanceren van een onderneming heb je een solitaire mindset nodig. Eentje waarbij je niet de instemming van anderen nodig hebt om een idee na te jagen. Stel jezelf de vragen: Heb ik er moeite mee een outsider te zijn? Heb ik moeite met kritiek? Vind ik het vervelend om voor gek te worden versleten? Ben ik bang om van een klif af te springen zonder de bodem te zien? ​Alles met ja beantwoord? Don't startup! 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie