Tien vragen aan André Haardt van Squla

Tien vragen aan André Haardt van Squla

Redactie Baaz
'Squla is een aansprekende online game die kinderen motiveert om uit zichzelf aan de slag te gaan', zo begint André Haardt van Squla de eerste van de tien vragen die wij hem stelde over zijn onderneming.

Wat is Squla en waarom heb je het opgezet?

'Squla is een aansprekende online game die kinderen motiveert om uit zichzelf aan de slag te gaan. Het concept vult een gat met het aanbieden van lesstof, aansluitend op het lescurriculum.
Er waren drie redenen om met Squla van start te gaan. Ten eerste merkte ik dat de vorm waarin lesstof wordt aangeboden niet aansluit bij de belevingswereld van de kinderen van nu, ten tweede hebben ouders beperkt tijd om hun kinderen thuis te helpen met school en ten slotte hebben kinderen thuis veel afleiding  vanwege allerlei weinig constructieve sites en spellen.'

Wat wilde je bereiken en waarom?

'Ik heb altijd graag willen ondernemen en een eigen merk in de markt willen zetten. Als ouder (en uitgever) voelde ik dat er op het gebied van serious gaming een grote kans aan het ontstaan was. Ik vind het zonde als een kind afhaakt op school omdat de lesmaterialen niet inspirerend zijn. Met Squla wil ik kinderen helpen om het beste uit zichzelf te halen.'

Hoe ben je aan de slag gegaan?

'Ik ben gewoon begonnen. Eerste stap was een enquête onder 150 ouders om te checken of er daadwerkelijk betalingsbereidheid was. Die was er overduidelijk. Toen heb ik een BV opgezet. Verder heb ik al mijn tijd besteed aan het voeren van gesprekken met mensen uit allerlei sectoren. Dit heeft mij aanknopingspunten en ingangen gegeven waarmee ik structuur kon krijgen in de plannen.'

Waar liep je tegenaan als beginnende ondernemer?

'Dat je al relatief veel kosten moet maken om te starten en heel veel aandacht moet besteden aan allerlei zaken die in het begin nog weinig relevant zijn.'

Welke specifieke vaardigheden en kennis kwamen van pas?

'Mijn bedrijfskunde opleiding aan de Erasmus Universiteit heeft mij goed geholpen om de "big picture" te kunnen blijven zien en niet te verzanden in allerlei details. Uiteindelijk moest ik zo snel mogelijk het concept bewijzen. De rest kwam daarna. Verder heb ik ook veel gehad aan mijn netwerk en ervaring uit voorgaande banen. Zo heb ik bijvoorbeeld bij Philips met de introductie van de elektrische tandenborstel "Sonicare" geleerd hoe je een product lanceert dat gericht is op een professionele en een consumenten doelgroep tegelijk. Om Squla succesvol te vermarkten aan ouders en kinderen hebben we steun van leerkrachten nodig.'

Hoe verliep het startproces en hoe verliep de periode daarna?

'Met horten en stoten. Ik zette hoog in waardoor het moeilijker was om in kleine stapjes vooruit te komen. Eerste wapenfeit was de partnership met Cito. Na zes maanden testen en ontwikkelen, negen maanden nog meer testen en gesprekken voeren met Cito, was de samenwerking een feit. Daarna ging het vlotter. Ik slaagde erin om kapitaal op te halen bij investeerders waarmee ik prototypes kon uitbouwen tot eindproduct om te lanceren. Eerst alleen via scholen, toen ook via media. Inmiddels staat er een team met dertien bevlogen mensen die prachtige applicaties maken en kinderen dagelijks inspireren om te leren. We krijgen veel fanmail van leerlingen, ouders en leerkrachten. Dat geeft enorme voldoening.'

Hoe gaat het nu?

'Het gaat goed. We groeien heel hard. Afgelopen jaar zijn we verdriedubbeld qua klanten. De sleutel tot ons succes is denk ik om goede mensen aan te nemen, heel goed te luisteren naar klanten en snel ons product aan te passen waar nodig en investeren in marketing.'

Hoe onderscheid je je van concurrenten?

'Squla redeneert vanuit de belevingswereld van de kinderen. Wij werken dan ook alleen aan (interactieve) producten die kinderen enthousiast maken voor de lesstof.'

Hoe ziet de markt vna digitaal leren er op dit moment uit en wat kunnen we nog verwachten?

'Daar is veel van te verwachten want leren gaat zich namelijk verplaatsen naar "overal" en "altijd". Met de komst van steeds goedkopere mobiele devices zal er steeds minder markt zijn voor dure papieren producten. Bovendien is leren met interactieve tools naast goedkoper ook effectiever. Dus uiteindelijk zal de scholier/student/cursist aan twee kanten de winnaar zijn.'

Wat raad je collega-ondernemers aan die in eenzelfde startproces zitten? Wat zijn de valkuilen, wat de dingen waar je op moet letten?

'Denk goed na of je alleen, of samen met iemand gaat ondernemen. Probeer zo snel mogelijk "tractie" te krijgen. Oftewel, bewijs dat je een consumenten/marktbehoefte kunt vervullen met jouw product tegen de prijs die je een gezonde marge levert.

Voor online ondernemers: geef je product of dienst niet te lang gratis weg omdat je bang bent dat het nog niet "af" is. Betalende klanten zijn veel kritischer en helpen je dus veel sneller om je product snel "kloppend" te maken.'

Je toekomstplannen?

'Ik zie een zonnige toekomst en zou met Squla graag uitgroeien tot een leidend internationaal bedrijf op het gebied van e-learning.'

 

Meer info over Squla kun je hier vinden

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie