The Singleton introduceert Sunray en Tailfire, mikt op nieuw whiskypubliek

raymond
The Singleton of Dufftown zet met 'Sunray' en 'Tailfire' twee relatief zoete whisky's in de markt die volgens hen een nieuwe generatie whiskyliefhebbers moeten aanspreken.

The Singleton of Dufftown Sunray: zoet en toegankelijk

De meest toegankelijke van de twee whisky's is Sunray. Deze whisky is voornamelijk op Amerikaans eikenhout gerijpt (ex-bourbonvaten) en heeft smaaknotities van honing, butterscotch, karamel, zwarte bessen en boter. Ook is het typische notige karakter, waar Singleton bekend om staat, subtiel aanwezig. Het mondgevoel is redelijk olie-achtig en de finish is relatief kort. Deze whisky zal voornamelijk beginnende whiskydrinkers aanspreken, evenals liefhebbers van zoet. De Sunray bevat 40 procent alcohol.

The Singleton of Dufftown Tailfire: krachtiger en fruitig

De Tailfire is een meer fruitige whisky, met naast tonen van honging en noten ook zoete tonen van sherry en thee. De afdronk is langer dan die van Sunray, mede dankzij de tannines afkomstig van het Europese eikenhout (ex-sherryvaten) waar deze Singleton op gerijpt is. Ook de Tailfire bevat 40 procent alcohol.

Het uiterlijk van de fles en het etiket is opvallend. Singleton kiest voor het duidelijk vermelden van smaaknotities op het etiket, naar eigen zeggen om zo het vaak wat mysterieuze, ondoorzichtige karakter van Schotse single malts wat publieksvriendelijker te presenteren. Zo weten ook beginnende whiskydrinkers beter wat ze wat geur en smaak betreft kunnen verwachten.

The Singleton of Dufftown Tailfire (links) en Sunray (rechts)

Toegankelijk voor een breed publiek

Beide whisky's zijn in ieder geval wat geur en smaak betreft relatief toegankelijk en zullen waarschijnlijk een relatief groot publiek aanspreken. Puristische liefhebbers zullen het waarschijnlijk jammer vinden dat E150 (karamel) zorgt voor extra kleur.

No Age Statement

Zowel Sunray als Tailfire zijn zogeheten No Age Statement-whisky's: de fles vermeldt niet hoeveel jaar de dranken zijn gerijpt op houten vaten. Deze 'NAS'-whisky's zijn een nieuwe trend, en dat is niet voor niets. De vraag naar whisky neemt zienderogen toe, en dat zorgt voor een grotere druk op de productietempo en simpelweg de beschikbare houten vaten. Daar komt bij dat sherry een steeds minder populaire drank is, en met name Schotse whisky wordt vaak gerijpt op vaten van deze Spaanse drank. Distilleerderijen lossen dat probleem simpelweg op door whisky korter te rijpen en verschillende leeftijdsbatches te mengen. Het vermelden van de leeftijd is daardoor minder interessant vanuit marketingperspectief, of zelfs simpelweg niet mogelijk. Niet zo erg wat ons betreft, en ook een woordvoerder van Diageo kon zich daarin vinden: 'Het gaat immers om smaak, niet om leeftijd'.

Prijs en verkrijgbaarheid

Zowel de Singleton Sunray als de Tailfire zijn verkrijgbaar bij Gall&Gall. Beide komen in flessen van 70cl, aan de kassa reken je 39,99 euro af.

Meer weten over whisky? Lees onze stoomcursus 'Een whiskykenner in 10 minuten'

Volg Raymond Luijbregts via Twitter of 

afbeelding van raymond

Raymond Luijbregts | Manager contentmarketing

Raymond Luijbregts(32) was hoofdredacteur van Clipboard Publishing van 2005 tot 2014. Hij studeerde journalistiek aan de Fontys Hogeschool in Tilburg en begon op zijn 23e bij dit magazine. Na vele reviews van laptops, smartphones en verhalen over marktontwikkelingen, het web en (open source) software nam hij in 2008 het hoofdredactionele stokje over van Peter Kulche. Hij is tevens de mede-grondlegger en ex-hoofdredacteur van DIGIFOTO Pro.

Zijn interesses liggen bij het internet, social media, blogging, content marketing, SEO en technologie in het algemeen.

Twitter: @rluijbregts
Google+: plus.google.com/+RaymondLuijbregts
Web: 

Momenteel is hij werkzaam als manager contentmarketing bij NoX PR & Content.

View Raymond Luijbregts's profile on LinkedIn

Bekijk alle artikelen van Raymond