Teufel Audio: speakers verkopen met uniek business-model

Teufel Audio: speakers verkopen met uniek business-model

Redactie Baaz

Het van origine Duitse Teufel staat al sinds jaar en dag bekend als merk voor de echte audioliefhebber. Maar niet alleen de producten van Teufel zijn bijzonder, ook de bedrijfsvoering binnen Teufel is uniek voor haar branche. We gingen in gesprek met Edgar van Velzen, CEO van Teufel en Sascha Mallah, hoofd marketing & sales.

'Teufel is een merk dat inmiddels al 33 jaar bestaat', begint Edgar als we vragen naar de geschiedenis van het bedrijf. 'We zitten in het bruisende Berlijn en Teufel is ontstaan omdat de oprichter van het bedrijf niet het goede geluid kon vinden waar hij naar zocht. De speakers die hij tegenkwam voldeden niet aan zijn hoge verwachtingen. Toen is hij het maar gewoon zelf gaan doen. Hij zocht de beste geluidstechnici en is zijn eigen speakers gaan bouwen. Vanaf 1979 verkocht hij die speakers als bouwpakketten die klanten zelf in elkaar konden zetten. 'Klanten vonden het leuk om te doen. Het leverde ons een trouwe klantenkring op. Inmiddels hebben we een uitgebreid assortiment met kant-en-klare speakers; van de klassieke stereo speakers, 7.1 homecinema systems tot en met koptelefoons en draagbare speakers met Bluetooth '. En sinds kort ons nieuwe merk Raumfeld dat staat voor multiroom wireless hifi systemen. Overal in huis kun je daarmee je muziek draadloos streamen’.

Als eerste audio-merk met eigen webshop

Anno 2013 staat Teufel meer dan ooit bekend als fabrikant van kwalitatief hoogwaardige audioproducten. Dat niet alleen, de manier waarop Teufel hun producten verkoopt is al net zo bijzonder. 'De goede relatie met onze klanten vormt de basis van waaruit wij werken', vertelt Sascha ons. 'Begin jaren negentig had de toenmalige eigenaar al persoonlijk contact met klanten die vragen hadden over hun Teufel-product. Zo is eigenlijk ook de directe verkoop aan klanten gestart. In 1990 hebben we de beslissing genomen om uit de detailhandel te stappen. Vanaf die tijd zijn we een zogenaamde 'pure player': we bieden onze producten alleen via onze eigen webshop aan.'

De fanbase van Teufel ging probleemloos mee met de overgang naar onlineverkoop. Sascha: 'De overgang beviel klanten erg goed. We stonden en staan hierdoor direct in contact met hen. Naast ons grootste kanaal, onze webshop, verkopen we nog steeds veel via telefoon en email. De klantenservice wordt aangeboden in het Duits, maar ook in het Engels en Nederlands en zit gewoon in ons kantoor in Berlijn. De lijntjes tussen Teufel en de klant zijn hiermee bijzonder kort.' Edgar vult aan: 'We waren de eerste die de stap naar online maakten en blijven dit uitbouwen zonder onze klanten uit het oog te verliezen. Daarom zit alles, van ontwikkeling tot marketing tot de klantenservice, ook in één gebouw hier in Berlijn. Want je kan wel in direct contact met de klant staan, als er niet doorgepakt wordt op vragen van de klant dan schiet het nog niet op. Krijgen we bijvoorbeeld een speciale vraag waar we onze engineers bij moeten betrekken, dan kunnen we onmiddellijk antwoorden.’

Edgar vervolgt: ‘De meeste mensen willen speakers eerst horen, voordat ze tot aanschaf overgaan. Wij weten echter, dat je in een showroom niet dat hoort, wat je thuis hoort. Thuis heb je bijvoorbeeld een marmeren vloer. Dat klinkt gewoon anders dan een ruimte waar tapijt ligt. Daarom vinden we dat je eigen huiskamer de testruimte moet zijn en geven we de klant acht weken de tijd om de speakers uit te proberen. Dat is uniek in de branche en zie je geen enkele ander audio-merk doen. Ook de twaalf jaar garantie die we op speakers verlenen zie je zelden. Het zijn voor ons belangrijke argumenten naar de klant toe, om een Teufel aan te schaffen. Uit de feedback van de klanten leren we dat ze dit heel erg waarderen.'

Sascha benadrukt dat Teufel ook nu nog het enige audiomerk op de markt is dat uitsluitend via de eigen webshop verkoopt en niet bij retailers zoals MediaMarkt verkrijgbaar is, maar ook niet bij webshops als CoolBlue of Bax Shop. ‘Dat levert ons enorme voordelen op, die vooral voortvloeien uit de marge die we direct kunnen doorgeven aan de klant, maar ons ook de mogelijkheid biedt om onze producten 'chicer' te maken dan de concurrentie. Denk aan een 300 mm subwoofer, waar de concurrentie een 250 mm subwoofer inbouwt.’

Flagship store

Voor Teufel en haar medewerkers staat er de komende tijd veel te gebeuren, want het bedrijf gaat verhuizen. Wel blijft Berlijn de thuisbasis. 'We gaan in het nieuwe gebouw iets bijzonders doen dat uniek is voor Teufel en ik denk zelfs binnen onze branche', vertelt Edgar enthousiast. 'Op de begane grond en in de kelder beginnen we met een flagship-store, inclusief ruimtes voor onze engineers. Zo gaan we klanten nog meer betrekken bij wat wij doen. We gaan er bijvoorbeeld een homecinema-ruimte inrichten die we niet alleen zelf gebruiken voor tests, maar waar de klant ook binnen kan lopen om kennis te maken met onze producten. De kans bestaat dan dat ze daar de ontwikkelaar van het product ontmoeten. Zo krijg je een ontzettend organisch geheel waarbij de klant volledig centraal staat, en dit is ook precies waarom we denken dat wij zo succesvol zijn. De input van de klanten is heel belangrijk bij de dingen die we doen.'

THX

THX is een kwaliteitsstandaard en bestaat uit richtlijnen en technologieën die ontwikkeld zijn om het rijkste geluid naar bioscopen, maar inmiddels ook naar de huiskamer te brengen. De door Lucasfilm ontwikkelde techniek kende zijn debuut in Star Wars episode V: Return of the Jedi en wordt vandaag de dag ook in home-cinemaproducten verwerkt. Voor de certificering gelden enorm strikte regels.

Teufel voldoet ruimschoots aan de strenge eisen. Zij hebben het breedste assortiment aan THX-gecertificeerde producten ter wereld. 'We zijn het enige bedrijf ter wereld met een THX-gecertificeerde soundbar, naast al een groot portfolio van THX-producten. Hier zijn we dan ook trots op', aldus Sascha. 

De vleugels uitslaan

Lang was Teufel enkel actief in Duitsland, maar inmiddels is het bedrijf ook actief in Zwitserland, Oostenrijk, Nederland, Groot-Brittannië en de rest van Europa. Teufel groeit in een tijd dat we enkel over bedrijven horen die inkrimpen of sluiten. Sascha: 'Binnen de high street-handel gaan marges naar retailers, omdat de controle over het product en prijs daar bij de verkoper ligt. Daar hebben wij met onze directe verkoop geen last van, waardoor we kunnen uitbreiden. Dit doen we wel heel gestructureerd. Het was voor Teufel bijvoorbeeld logisch om naar Nederland te komen. De grote groep early adaptors is voor ons enorm aantrekkelijk. Niet alleen omdat ze geïnteresseerd zijn in nieuwe producten en features, maar ook in nieuwe businessconcepten. In andere landen kennen mensen ons niet, dus moeten we ons wel voorstellen. In Nederland durven mensen nieuwe dingen uit te proberen en zijn ze niet bang om met ons in zee te gaan. Uiteraard moet je daarvoor de juiste kaders geven. Daarom hebben we in Berlijn een Nederlands team dat met lokale partners in Nederland het Berlijnse Teufel een erg Nederlandse look & feel heeft weten te geven. Ook wat design betreft zijn Nederlanders en ook Scandinaviërs minder conservatief dan in sommige andere Europese landen. Dit zijn daarom goede markten om sneller en makkelijker uit te breiden en nieuwe producten te lanceren.'

Raumfeld

Onder de naam Raumfeld by Teufel introduceerde Teufel een range aan high-end audiostreaming producten voorzien van modern design. Doordat het merk Raumfeld inmiddels krachtig genoeg is, is besloten Raumfeld als eigen lijn verder uit te brengen waardoor 'by Teufel' in de naam is komen te vervallen

Samenwerken met hülsta

Naast een alsmaar groeiende portfolio zoekt Teufel ook de samenwerking op met gelijkgestemde bedrijven. Zo zijn ze onlangs in zee gegaan met de Duitse meubelfabrikant hülsta voor het ontwikkelen van een compleet audiomeubel. 'Audioapparatuur spreekt traditioneel gezien meer mannen aan', vertelt Sascha wanneer we hem en Edgar vragen naar deze samenwerking. 'Designmeubelen zijn dan weer traditioneel het domein van de vrouw. Het mooie is dat we hiermee beide groepen interesseren. We hebben met hülsta een heel mooi strak meubel ontworpen, dat we kunnen opleveren met verschillende finishes. In het hart van het meubel vind je het Teufel-systeem. Het gave is dat je aan de buitenkant niets ziet van het audiosysteem, maar het geluid wat eruit komt...niet te geloven!' Edgar vervolgt: 'Het geluid van het meubel is bijzonder goed. Ook de televisieintegratie is enorm slim gedaan. De poot waarmee je een flatscreen vastmaakt aan het meubel zorgt ervoor dat het lijkt alsof de tv zweeft. Dit zorgt ervoor dat er voldaan wordt aan de hoge eisen van onze klanten aan zowel design- en homecinema-sound'

Authentiek

Naast een verhuizing van het Teufel-kantoor en de samenwerking met hülsta staat verdere uitbreiding niet stil. Integendeel, Teufel gaat een flinke stap maken door zich in China te introduceren. Dit gaat begin 2014 gebeuren. Sascha: 'We gaan daar eerst onze high-end systemen introduceren, inclusief onze THX-lijn. Vanuit die basis gaan we verder uitbreiden.'

De mannen ontkennen niet dat starten op de Chinese markt een hele kluif is. 'Maar,' vertelt Edgar, 'belangrijk voordeel voor ons is dat ons verhaal “echt” is. We hebben een historie van 33 jaar, we zijn authentiek, uniek en benaderbaar. Mensen prikken er doorheen als dit niet zo is. Hierdoor hebben we een stevige positie die ons ongetwijfeld gaat helpen daar.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie