Strengere regels bij verkoop aan consumenten
Ken je wetten, ook de nieuwe

Strengere regels bij verkoop aan consumenten

Redactie Baaz

Vanaf 13 juni 2014 gelden er strengere regels voor iedereen die verkoopt aan consumenten. Of je dit nu vanuit een webshop of fysieke winkel doet, maakt daarbij niet uit. Let dus even op: de veranderingen op een rij.

De nieuwe regels waar de overheid mee komt, gelden alleen voor verkoop aan consumenten. Verkoop je je alleen aan andere ondernemers, dan gelden deze regels dus niet. De regels gelden voor alle koopovereenkomsten die je op of na 13 juni 2014 sluit.

Wat verandert er?

  • Verkoop je een product of dienst, dan moet je die van specifieke informatie voorzien. De informatie die vereist is voor verkoop op afstand, vind je hier. Verkoop je een product of dienst in een winkel, dan lees je hier welke informatie je moet verstrekken. 
  • Hokjes op je website mag je niet meer vooraf aanvinken. De consument moet uitdrukkelijk toestemming geven voor alle betalingen.
  • Bij telefonisch contact mag je voortaan alleen maar het basistarief rekenen.
  • Het risico van beschadiging of verlies gaat pas over als je klant het product daadwerkelijk heeft ontvangen. Lever je het product bijvoorbeeld af bij de buren? Dan gaat het risico pas over als de consument het pakje bij de buren ophaalt. Tenzij de consument zelf de buren aanwijst als bezorgadres, dan gaat het risico van beschadiging of verlies wel direct over op de consument.
  • Kosten voor het gebruik van een betaalmiddel als creditcard mag je doorbereken. Een toeslag berekenen is echter verboden.
  • Met de nieuwe regels krijgen je klanten bij verkoop op afstand of bij colportage minimaal 14 kalenderdagen bedenktijd, nu is dat nog 7 en 8 dagen.
  • Bij verkoop op afstand moet de consument bij de bestelling en betaling uitdrukkelijk bevestigen dat hij akkoord gaat
Bron: Antwoord voor bedrijven
Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie