Crowdfundingsucces Barqo

Startup en botendeelplatform Barqo ligt goed op koers

Bart Remmers
De startup Barqo kent een uitstekend begin van zijn crowdfundingcampagne. Het Nederlandse botendeelplatform start op de eerste dag met een investering van 225.000 euro.

Het ultieme streefbedrag van 550.000 euro ligt binnen handbereik, met nog ruim 30 dagen te gaan. Mocht de startup zijn ambities waarmaken, dan wordt de financiering gebruikt om verder te investeren in de Nederlandse markt en in een volledig nieuw businessmodel: bootvakanties in het buitenland.

Populairste botendeelplatform

Barqo, opgericht in 2014 en officieel gestart in 2015, is sinds lancering het populairste Nederlandse botendeelplatform van Nederland met meer dan 8000 beschikbare boten. De startup, gevestigd in Amsterdam, wil een boot huren aantrekkelijker en laagdrempeliger maken. 

Nederlanders zijn echte waterratten, maar een eigen boot bezitten is duur en bovendien ligt deze 95 procent van de tijd stil. Via Barqo kunnen Nederlandse booteigenaren snel en simpel hun eigen boot te huur aanbieden. Particulieren kunnen deze huren, met verzekering van Centraal Beheer.

Bootvakanties in het buitenland

Naast het (ver)huren van boten van privé-eigenaren in Nederland, de zogeheten peer-to-peer (p2p) verhuur, biedt Barqo sinds januari ook bootvakanties in het buitenland aan. Op het platform zijn motorkruisers en zeiljachten, met en zonder kapitein, te boeken in landen in en rond het Middellandse Zeegebied: Spanje, Zuid-Frankrijk, Italië, Kroatië en Griekenland. Boten zijn online beschikbaar vanaf een paar tientjes per persoon, per dag, tot aan jachten in het luxe segment tot wel tienduizenden euro’s per dag.

Investeren tijdens vaar- en vakantieseizoen

Het botendeelplatform zal de crowdfunding gebruiken om stevig te investeren in marketing tijdens het vaar- en vakantieseizoen. Het Nederlandse vaarseizoen loopt van april tot en met eind september, terwijl het vakantieseizoen eind november start en doorloopt tot en met augustus. 
Barqo
'Wij hebben goede hoop dat wij met een geslaagde financiering in 2018 richting break-even gaan,' aldus medeoprichter Floris van Hoogenhuyze. 'Dat betekent dat onze omzet de magische grens van 1 miljoen euro zal bereiken, een vertienvoudiging van de opbrengst vorig jaar. Voor ons is dat een belangrijke stap in de verwezenlijking van onze droom: het belangrijkste en meest toegankelijke online verhuurplatform voor boten te zijn.'

Crowdfunding Barqo via Oneplanetcrowd

De crowdfunding in Barqo verloopt via het bekende platform Oneplanetcrowd, waar eerder deelstartups als Peerby, Snappcar en Plugify succesvol geld ophaalden. Het doelbedrag van de campagne bedraagt 350.000 euro, het streefbedrag 550.000. Als Barqo het streefbedrag weet te halen, zal de startup ook de eerste schreden zetten met het in het buitenland aanbieden van boten.

Internationale ambities

'Wij hebben internationale ambities, maar niet koste wat kost. Andere deelstartups, waaronder ‘grote’ namen als Snappcar, zijn bijna ten onder gegaan aan hun expansiedrift,' analyseert Van Hoogenhuyze. 'Wij willen het slim aanpakken door eerst voorzichtig en op kleine schaal te testen in Duitsland en Engeland. In Nederland gaat meer dan genoeg om in de botenmarkt, dus daar zijn we nog wel even zoet mee.'

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart