Sponsoren bepalen de regels tijdens de Olympische Spelen

sanne
De Olympische Spelen zijn niet commercieel, althans dat staat officieel geschreven. Toch betalen bedrijven goud geld om hun naam zichtbaar te maken tijdens het evenement. Bovendien onderwerpen ze concurrenten aan een strikte censuur.

Internationale kranten, die door het magazine 360 onder de aandacht van het Nederlandse publiek worden gebracht, berichten over de opmerkelijk macht die sponsors tijdens de Spelen blijken te hebben. The Guardian maakt melding over de regel dat alleen de logo's en merknamen van sponsors tijdens de Spelen mogen worden getoond in het Olympische dorp te Londen. Dat betekent dat de logo's op zeeppompjes, handdoekenautomaten van andere bedrijven worden afgeschermd met tape. Om ervoor te zorgen dat merken en logo's van bedrijven die geen partner van de Spelen zijn het dorp niet binnenkomen, wordt er zelfs een zogenoemde 'merkenpolitie' ingesteld.

Of dit allemaal zomaar mag? Ja, de in 2006 aangenomen London Olympic Games and Paralympic Games Act stelt dat bedrijven die geen partner zijn en toch hun logo of naam laten zien, op een flinke straf kunnen rekenen. In de toelichting is te lezen dat je inbreuk maakt op de wet wanneer je als met diensten en/of producten voorstelt dat er een verband bestaat tussen de dienst of het product en de Spelen.

Dat betekent dat je in je logo of naam niet in woord, beeld, licht of geluid mag verwijzen naar het evenement. Als concreet voorbeeld geeft 360 dat je als caféhouder in het Olympische gebied geen klanten mag proberen te trekken door een bordje buiten te zetten met de tekst: 'Kijk hier vanavond live de wedstrijd!' Ben je in Londen ten tijden van de Spelen? Let er dan op dat je geen foto's en video's die zijn gemaakt in het Olympische dorp mag delen via sociale media.

Dat sponsors deze vorm van censuur (dat is althans de bewoording die de tegenstanders van de wet gebruiken) kunnen handhaven is met name opmerkelijk omdat de Olympische Spelen officieel geen commercieel evenement is. Sporters krijgen dan ook geen salaris en moeten hun inkomen verdienen uit sponsorcontracten. Hoewel het Olympisch Comité een non-profitorganisatie is, leggen bedrijven als McDonald’s, Bp en Adidas heel wat geld neer om als partner op te mogen treden. Dat is niet zo gek, want dezelfde non-profitorganisatie meldt op haar site dat het evenement 'een van de meest effectieve internationale marketing platforms ter wereld'.

afbeelding van sanne
Door: Sanne Ruhaak

Sanne Ruhaak | Redacteur

Sanne (1985) studeerde Literatuurwetenschap en Nederlandse taal en cultuur. Gewapend met een goede internetverbinding, een telefoon en een scherpe pen, verzorgt ze nieuwsberichten en achtergrondartikelen voor Baaz. Zit ze niet achter haar pc, dan reist ze met haar kladblok het land rond voor interviews.

Bekijk alle artikelen van Sanne