Ruïneer je bedrijf in acht simpele stappen

Redactie Baaz
Al die tips over hoe je een bedrijf moet starten, moet laten groeien en met veel winst kunt verkopen, kennen we nu wel. Maar hoe help je je bedrijf naar de filistijnen? Wij helpen je met acht praktische tips op weg.

Wanneer je je bedrijf wilt ruïneren, moet je je van en aantal dingen bewust zijn. Allereerst zul je merken dat je omgeving je met allerlei adviezen om de oren gaat slaan om je verlies weer om te zetten in winst. Luister daar niet naar, ze zijn tegen je. Concentreer je op je doel en focus je op de volgende stappen:

1. De toekomst is voor later

Dat toekomstblikken is voor de perfectionist die alles zo goed mogelijk wil inschatten en berekenen. Wil je een beetje verlies draaien, dan is het niet handig om je dergelijke eigenschappen eigen te maken. Het beste wat je kunt doen is vooral niet te ver vooruit kijken. Kun je de duivelse verleiding van een businessplan niet weerstaan? Zorg er dan voor dat je niet verder blikt dat enkele maanden. Visualiseren is immers voor de Jomanda’s van deze wereld. Alsof jij kan zeggen hoe de wereld er over drie of vijf jaar uitziet. Het is helemaal niet erg om bescheiden te zijn en het eng te vinden om zover vooruit te blikken. Houd het gewoon simpel en bij de komende maanden. Focus op het nu.

2. Stel niet te grote doelen

Hoe bescheiden, hoe beter. Schreeuwlelijken die een enorme groeiambitie hebben, zullen alleen maar winst boeken. Zaak is dus dat je je verwachtingen bijstelt en rustig begint. Winst maken is iets voor later, het is heel logisch dat je de eerste jaren flinke investeringen doet en verlies maakt. Trek je daarom niet teveel aan van rode cijfers en een aan je mouw trekkende bank. Winst op korte termijn betekent niets. Steek je dus flink in de schulden en investeer zoveel mogelijk.

3. Start met een heel groot personeelsbestand

Flexibele nieuwe werkers kun je het beste links laten liggen. Neem vaste werknemers in dienst, het liefst zonder tijdelijk contract. Dat klinkt misschien vreemd, maar goede mankracht is uiterst belangrijk. Personeel met een tijdelijk contract of flexibele uren, kun je zo kwijt zijn. Je verliest ze bijvoorbeeld aan andere bedrijven. Een fte kost je misschien wel tussen de 40.000 en 80.000 euro, maar je houdt zo wel de goede werkers binnen de deur. Natuurlijk heb je aan twee goede werknemers niet zoveel, vooral niet als je bedenkt dat er best eens één (langdurig) ziek kan zijn of er ondanks jouw hoge en vaste honorarium vandoor gaat. Daarom is het raadzaam om op meerdere paarden tegelijk te wedden. Leg een zo groot mogelijk personeelsbestand aan en bezuinig niet op extra mankracht: het is de spil van je organisatie en mag best wat kosten.

4. Ga geen dialoog aan met je klanten

Als je ondanks je pogingen failliet te gaan toch klanten hebt binnengehaald, onthoud dan één ding: jij weet het beter. Klanten en gebruikers hebben nogal de neiging over elk wissewasje te klagen of een opmerking te hebben. Heel irritant als jij net rustig op een terrasje je welverdiende clubsandwich aan het verorberen bent. Het is verstandig om je niet te laten beïnvloeden door deze klaagzangen en de zoveelste sneer. Bedenk goed dat het mens eigen is om te klagen en dat je geen reden hebt om aan jezelf te twijfelen. Niemand kent jouw bedrijf immers beter dan jijzelf. De beste manier om te reageren op het commentaar van klanten en gebruikers, is er vol tegenin gaan. Afstraffen die handel, wie denken ze wel dat ze zijn?

5. Bereid je niet te grondig voor

Ondernemen is doen. Een bedrijf in theorie voeren, is geen kunst. In je hoofd kan alles. De praktijk, daar gaat het om. Verdoe je tijd dus niet door elke vierkante millimeter van je bedrijfsplan onder een vergrootglas te leggen. Een goed plan volstaat, de uitvoering is secundair. Elk aspect van je onderneming voor de volle honderd procent voorbereiden en kennen, dat is meer iets voor nerds. Ga voor een schamele zestig procent, dan komt het verlies vanzelf.

6. Beschadig het vertrouwen van je klanten

Als zakenman moet je praatjes hebben, anders kom je er nooit. Vertrouwen is dan ook secundair, dat weet iedereen. Als je een hechte klantenkring wilt opbouwen waarbij iedereen altijd weer naar jou en je diensten terugkeert, dan is het een heel ander verhaal. Maar om je bedrijf te ruïneren kun je het beste een beetje om de waarheid heen draaien om op korte termijn een klant binnen te halen. Houd je dus niet te sterk aan afspraken en verkoop iets anders dan je belooft. Dan is het vertrouwen van je klanten snel genoeg beschadigd.

7. Koop een dure inboedel of kostbaar pand

Een krakkemikkig pand en een vodje papier waarop je naam staat gekladderd, ziet er natuurlijk niet uit. Veel ondernemers huren daarom een weinig uniek kantoor en laten een simpel visitekaartje printen. Net goed genoeg om te presenteren, maar onder de maat om een goed imago op te bouwen. Wil jij niet dezelfde fout maken? Bezuinig dan vooral niet op deze zaken. Huur een grandioos kantoor met een spetterende uitstraling en laat een uniek en strak visitekaartje drukken met een eigen, speciaal voor jouw ontworpen logo. Kost misschien wat, maar hoge ogen scoor je zeker.

8. Adverteer in het wilde weg

Dat reclame werkt, hoeven we niet uit te leggen. Veel mensen maken echter de fout door weinig geld hierin te investeren óf op doelgroepspecifieke plekken te adverteren. Dat werkt niet. Een belangrijke tip is daarom om vanaf dag één zoveel mogelijk geld te pompen in allerlei soorten marketing. Het heeft geen zin om van tevoren uit te zoeken waar jij je doelgroep het beste kunt bereiken. Wie weet, misschien dat jij als aanbieder van ingewikkelde softwareprogramma’s bij de lezers van Libelle wel hele waardevolle klanten vindt. Wie niet waagt, wie niet wint en geld moet nooit een reden zijn om niet te adverteren.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie