Rijtest: Volvo S60 D4 Summum
Rijtest: Volvo S60 D4 Summum

Rijtest: Volvo S60 D4 Summum

Redactie Baaz

De tijd dat Volvo's vierkante tanks waren, lijken definitief achter ons te liggen. Een blik op de vernieuwde S60 is voldoende om die conclusie te trekken. Meer dan ooit is de middenklasser van het Zweedse merk dynamisch en sportief in plaats van vierkant en no-nonsens.

Begin dit jaar wist Volvo vriend en vijand te verrassen met een facelift voor bijna het gehele assortiment. De S60, V60, XC60, V70, XC70 en S80 kregen allemaal tegelijk het nieuwe familiegezicht aangemeten. In onze omgeving hebben we zowel een hoop voor- en tegenstanders van het nieuwe front gehoord, niets zo persoonlijk als smaak.

Feit is wel dat de eigenzinnigheid er in het geval van de 60-serie een beetje af is. De extra lampen tussen de grote koplampunits en de grille zijn verdwenen en hebben plaats gemaakt voor conventionele units. De grille zelf groeide iets terwijl de bumper opnieuw is ontworpen. Het maakt de auto optisch wat breder. Aan de achterzijde van de S60, het lijdend voorwerp van deze test, is beduidend minder veranderd. De lampen en de bumper kregen een iets ander design, maar erg opvallend zijn de wijzigingen niet. De schuinaflopende daklijn geeft de S60 een dynamisch uiterlijk, zeker in combinatie met een setje fraai lichtmetaal oogt de Volvo behoorlijk sportief.

Vijfcilinder

We rijden met de D4. Onder de kap gaat een tweeliter vijfcilinder schuil met een vermogen van 163pk en een minstens zo riant koppel van 400nm. Het is de laatste vijfcilinder die Volvo momenteel nog levert, benzine-Volvo's komen alleen met vier- en zescilinders. Terwijl we de auto testten bereikt ons overigens het nieuws dat de huidige D4 eveneens vervangen wordt door een viercilinder krachtbron die wél aan de 20-procentnorm voldoet. Goed nieuws dus, al ben je voor zo'n lekker smeuige vijfcilinder nu aangewezen op de D5.

Hoewel het geluid onmiskenbaar afkomstig is van een zelfontbrander, horen we bij iets dieper intrappen van het gaspedaal nog altijd die kenmerkende vijfcilinderbrom. Het riante vermogen en koppel stelt de S60 D4 in staat om in 9,2 seconden naar de honderd te snellen om er vervolgens pas bij 220 kilometer per uur de brui aan te geven. Daarbij belooft Volvo een gemiddeld verbruik van 4,3 l / 100 km en een CO2-uitstoot van 129 gram per kilometer.

In de praktijk lijkt 6 tot 6,5 liter diesel per honderd kilometer realistischer. Jammer genoeg stoot de D4 waarmee we reden net een paar gram teveel uit om in aanmerking te komen voor de aantrekkelijke twintig procent bijtelling. Echter, de nieuwe D4 met 181 pk of de D2 brengen uitkomst. Dit zijn wel twintig procent bijtellers (ook volgend jaar). Het weggedrag van de S60 is dynamisch, maar niet sportief. Daarvoor is het onderstel teveel op comfort gericht en is de besturing niet direct genoeg. Geen probleem, want voor de dagelijkse snelwegkilometers heeft Volvo een prettige balans tussen comfort en dynamiek gevonden.

Interieur

Het interieur is tijdens de facelift grotendeels ongemoeid gelaten. De meest opvallende wijziging is de klokkenwinkel, die vrijwel volledig is opgebouwd uit een lcd-scherm. Je kunt kiezen uit drie verschillende thema's, afgestemd op de gewenste manier van rijden. Kies je voor 'performance', dan wordt de centrale teller een toerenteller terwijl de snelheid alleen als getal wordt weergegeven. Schakel je vervolgens naar 'eco', dan verandert de rode gloed in een groenblauwe tint en verschijnt er een kilometerteller in de plaats van de toerenteller.

Verder krijg je in plaats van een vermogensmeter een ecometer waarop je kunt zien hoe zuinig je rijdt en hoe zuinig je zou kunnen rijden. Doe je flink je best brandstof te besparen, dan 'beloont' de Volvo je met een icoontje en een extra groene ecometer. Tussen deze extremen in, heb je ook nog de 'elegance' modus, die bijvoorbeeld wel een toerenteller toont, maar dit niet zo prominent in beeld zet als in het thema 'sport'.

Daar waar interieurs van de Duitse premiummerken vaak wat sober zijn, weet Volvo een wat huislijker sfeer te creëren in de S60. In het geval van de testauto komt dat niet in de laatste plaats door het stemmige bruine leer met grove stikkels, dat nog het meest doet denken aan baseball-handschoenen. Qua ergonomie steekt het dash prima in elkaar, alleen de bediening van het navigatiesysteem is even wennen. Jammer dat Volvo niet gekozen heeft voor een touchscreen, zeker de invoer van adressen zou hierdoor sneller kunnen.

Als bestuurder of passagier heb je niets te klagen in de S60, met name lange passagiers komen er iets minder vanaf achterin. De beenruimte is prima voor een auto in deze klasse, het is vooral de hoofdruimte die beperkt is. Een gevolg van de sportieve daklijn van de S60. In de kofferbak kun 380 liter kwijt, eventueel kan de achterbank in twee ongelijke delen platgelegd worden zodat je nog meer kunt verstouwen.

Veiligheid

Veiligheid is al jaren een speerpunt van Volvo en dat geldt onverminderd voor deze S60. Zo is er 'blis', wat staat voor 'blind spot information system'. Ter hoogte van de buitenspiegels zitten oranje lampjes die gaan branden zodra een auto op de rijbaan links of rechts van je in je dode zoek zit. Handig, zo zie je in één oogopslag of je veilig kunt inhalen. Er zijn ook lampjes die je erop wijzen dat je te dicht op je voorganger zit, tenminste, als je je auto bestelt met adaptieve cruisecontrol. Zodra je de cruisecontrol inschakelt, zal de auto niet te allen tijde de opgegeven snelheid aanhouden, maar wanneer nodig zijn snelheid aanpassen op die van zijn voorganger. Opvallend is dat het systeem ook werkt in combinatie met een handbak, al zul je bij flinke snelheidwisselingen natuurlijk wel de pook ter hand moeten nemen. De S60 die wij reden was niet voorzien van het optionele Queue Assist, waardoor het systeem niet bij lage snelheden werkt. Aangezien het systeem juist een uitkomst is in de file, zouden we Queue Assist dan ook zeker aanvinken op de optielijst.

Er zijn wel meer auto's die aangeven wat de maximumsnelheid is, maar meestal wordt die informatie gebaseerd op data van het navigatiesysteem. Een tijdelijke beperking van de maximumsnelheid door werkzaamheden worden bijvoorbeeld niet weergegeven en ook kan de informatie verouderd raken. In de Volvo heb je daarvan geen last, deze leest namelijk de borden langs de weg. Zelfs matrixborden weet de S60 te herkennen, al hebben we de auto een enkele keer betrapt op een fout. De bekende ronde borden langs de weg weet de Volvo echter feilloos te herkennen. Zo mis je nooit meer een bord en kun je vervelende boetes voorkomen.

Conclusie

Volvo heeft de S60 met succes aangescherpt voor de tweede fase van zijn leven. Het nieuwe neusje kan ons wel bekoren, maar niets zo persoonlijk als smaak. De coupé-achtige daklijn straalt dynamiek uit, maar dat gaat ten koste van hoofdruimte voor de achterpassagiers. Verder hebben de passagiers en bestuurder weinig te klagen, het interieur is smaakvol ingericht en van alle gemakken voorzien. De nieuwe klokkenwinkel geeft het interieur een high-tech tintje en heeft door zijn extra functionaliteit meerwaarde ten opzichte van de analoge klokken in zijn voorganger. Volvo staat bekend om de aandacht voor veiligheid en de S60 laat dat zien met onder andere 'blis', adaptieve cruisecontrol en verkeersbord-herkenning. Het rijgedrag is niet zo sportief als de cijfers op papier en het uiterlijk wellicht doen verwachten, maar het past prima bij het karakter van reismachine. Al met al een fijne daily driver, de Volvo S60 D4.

Specificaties Volvo S60 D4 Summum

Vanafprijs: € 40.195,-
Prijs zoals getest: €  47.874,-
Wegenbelasting 3mnd: € 341-366
Brandstof: diesel
Cilinders: 5, in lijn
Cilinderinhoud: 1984 cc
Max. vermogen: 120 kW (163 pk)
Max. koppel: 400 Nm
Topsnelheid*: 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h*: 9,2 s
Verbruik*: 4,3 l/100 km
CO2-uitstoot: 114 g/km 
Onderhoudsbeurt: 30.000 km / 1 jaar
Algemene garantie: 2 jaar, onbeperkt
Carosserie-garantie: 8 jaar

*Fabrieksopgave
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie