Review: Opel Ampera

Review: Opel Ampera

steven
De Ampera beschikt over een zogenoemde Range Extender die het probleem van de korte actieradius van elektrische auto's wegneemt, een ideale oplossing?

Elektrisch rijden raakt steeds meer in trek. Bij het leasen van een dergelijk auto profiteer je van lage brandstofkosten en een groen imago, terwijl je werknemer niet ontevreden zal zijn met de 0 procent bijtelling. De actieradius van elektrische auto’s is echter vrij laag, waardoor het wel een vereiste is dat je dicht bij je werk woont en op beide locaties over een oplaadpaal beschikt. Wanneer je dus een keer naar een verder gelegen locatie wilt of met de auto op vakantie zul je (tijdelijk) van voertuig moeten wisselen.

Range Extender

Opel zag een gat in de markt en ontwikkelde een elektronische auto met een veel hogere actieradius, de Ampera. De oplossing die Opel hiervoor bedacht is eigenlijk zo simpel dat het vreemd is dat de concurrentie niet met soortgelijke types op de markt is gekomen. De Ampera is namelijk uitgerust met een elektromotor en een benzinemotor. Met de eerste kun je ongeveer zestig kilometer rijden totdat de accu’s leeg zijn. Hierna zet de Ampera zijn troefkaart in, de 1,4-liter-benzinemotor die fungeert als een soort aggregaat (de zogenoemde range extender) voor de elektromotor. Deze combinatie levert volgens Opel een actieradius op van 500 kilometer, niet zoveel als een benzine- of dieselwagen dus, maar heel wat meer dan overige elektrische modellen.

Niet alleen onder de kap is de Ampera een bijzondere auto, ook de buitenkant zorgt voor heel wat bekijks. De koets is zo ontworpen dat de auto zo min mogelijk luchtweerstand heeft, wat een nog gunstiger brandstofverbruik moet opleveren. Hierdoor hebben de lijnen wel wat weg van een Toyota Prius, die met hetzelfde doel is ontworpen. Toch gingen de ontwerpers van Opel nog net een stapje verder. De Ampera ligt bijvoorbeeld erg laag, waardoor de voorbumper bij vrijwel elke verkeersdrempel een schurend geluid maakt. Dit klinkt gelukkig erger dan het is, het is namelijk afkomstig van een flexibele rubberen strip die daar prima tegen kan.

De opvallende lichtunits aan zowel de voorkant als de achterkant geven de auto een futuristische uitstraling. Daarbij was ons testmodel uitgevoerd in Lithium White, een parelachtige lichte metallic-lak die prima past bij de glanzend zwarte elementen bij de koplampen en de zijruiten.

Opel Ampera koplamp

De koplampunits geven de Ampera een futuristische uitstraling.

Bijzonder interieur

Ook van het interieur heeft Opel iets bijzonders proberen te maken. De Ampera beschikt bijvoorbeeld standaard over lederen bekleding, waarbij je kunt kiezen uit verschillende kleurencombinaties. In onze testauto was dit zwart met witte accenten, dat bovendien terugkomt in de portieren en op het dashboard. Een gewaagde keuze van het doorgaans vrij conservatieve Duitse merk, maar de futuristisch ogende Ampera kan er prima mee wegkomen. We zijn wat minder te spreken over de middenconsole. Niet alleen is deze veel te druk bezaaid met tiptoetsen, maar ook het glimmende antracietkleurige plastic oogt goedkoop. Boven de console plaatst Opel een groot touchscreen voor functies zoals de geluidsinstallatie en het navigatiesysteem.

Ook de bekende klokken zijn in de Ampera vervangen door een scherm. Hierop kun je niet alleen je snelheid lezen, maar krijg je informatie over je gebruikte aandrijftechniek en wordt de zuinigheid van je rijstijl aangegeven door een gekleurd balletje.

Doordat Opel de accu’s in het midden van de auto plaatst beschikt de achterbank maar over twee zitplaatsen. Ondanks de vrij forse buitenmaten valt met name de ruimte achterin behoorlijk tegen. De hoofdruimte is vrij beperkt en maakt het achterin dus minder geschikt voor volwassenen. Ook de kofferbak is niet al te groot en wordt afgedekt met een wat knullig ogend lapje stof. Doordat de klep erg ver scharniert kan de Ampera geen ouderwetse hoedenplank bevatten.

Opel Ampera interieur

Het antracietkleurige plastic op de middenconsole oogt wat goedkoop.

Elektrisch rijden

Maar hoe rijdt de Ampera? Het meest bijzondere moment beleef je als je de auto wilt starten. Na een druk op de knop gaat de motor aan, het bijbehorende geluid blijft echter achterwege. Het geluid wat de auto maakt bij het wegrijden komt nog het meest overeen met een trein of een tram, een soort zoeven. De Ampera beschikt over een traploze automaat, want een elektromotor kent immers geen versnellingen. Naast de stilte is een ander voordeel het direct beschikbaar zijn van al het vermogen. Dit zorgt ervoor dat de auto erg vlot reageert op het gaspedaal. Met name binnen de bebouwde kom moet je erg je best doen om de toegestane maximumsnelheid niet te overschrijden. Het rempedaal is vrij gevoelloos. Je voelt niet goed hoeveel remkracht je aanspreekt. Hierdoor rem je snel of veel te hard of juist te zacht.

De Ampera bevat een aantal standaard rijprogramma’s, zoals normaal, sport en standby. Deze laatste stand stelt je in staat over te schakelen naar de range extender, waardoor je bijvoorbeeld je accu kunt reserveren voor het gebruik in de stad. In sport reageert het gaspedaal nog net iets directer.

Voor het opladen van de Ampera levert Opel twee soorten stekkers. De ene kan gewoon in een traditioneel stopcontact en heeft een lengte van zes meter. De tweede kun je bijvoorbeeld aan de wand van je garage monteren en biedt een kortere laadtijd. Met name via de eerste stekker, waarmee we onze testauto gedurende de test moesten opladen duurt het laadproces vrij lang. Pas na zes uur zijn de accu’s vol, die je vervolgens makkelijk in een tijd van een uur kunt leegrijden. Gelukkig kun je dan een beroep doen op de benzinemotor.

Van het inschakelen van deze range extender merk je vrij weinig. Het draaien van de benzinemotor zorgt wel voor een lichte trilling van het stuurwiel. Je merkt de motor pas echt goed op wanneer je een keer flink moet accelereren, bijvoorbeeld bij een inhaalmanoeuvre. De benzinemotor laat dan opeens goed van zich horen, iets wat toch enigszins afbreuk doet aan het elektrisch-rijden-gevoel.

Ondanks de vrij sportieve uitstraling stuurt de Ampera vrij gevoelloos. Wel is de wegligging prima, wat waarschijnlijk deels komt door de zware accu’s in het midden van de auto.

Opel Ampera overzicht

De neus van de Ampera zit dicht op het wegdek. De strip aan de voorkant is gelukkig van flexibel materiaal.

Het bijzondere ontwerp zorgt echter voor een vrij beperkt zicht tijdens het rijden. Ook Opel weet dit waarschijnlijk want de Ampera beschikt niet alleen over forse buitenspiegels maar ook over een achteruitrijcamera. Ondanks deze hulpmiddelen is het soms moeilijk in te schatten hoe groot de Ampera precies is en zie je makkelijk een voetganger of fietser over het hoofd. Daar komt nog eens bij dat je er rekening mee moet houden dat je, zeker op lagere snelheden, je vrijwel geruisloos door het verkeer begeeft.

Conclusie

De Ampera is beslist een bijzondere auto. Het elektrisch rijden bevalt uitstekend hoewel je daar, door de beperkte actieradius, maar kort van kunt genieten. Bovendien neemt het opladen flink wat tijd in beslag. Het gebruiken van de range extender is absoluut een slimme vondst van Opel, maar het syteem is niet perfect. Het geluid is soms wat storend en het rijdt niet zuiniger dan een gemiddelde benzineauto. Bovendien is de auto door zijn forse prijskaartje geen koopje voor particulieren. De Ampera heeft echter een aantal pluspunten die in deze tijd van crisis genoeg zakelijke leaserijders moeten kunnen overtuigen: 0 procent bijtelling, geen wegenbelasting en geen BPM.

Opel Ampera achterkant

Het zicht door de achterruit is wat beperkt. De achteruitrijcamera van de optielijst is daardoor geen overbodige luxe.

afbeelding van steven
Door: StevenVos

StevenVos | Redacteur

Bekijk alle artikelen vanSteven