Review: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland Summit 2015
Review: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland Summit 2015

Review: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland Summit 2015

Redactie Baaz
Een weekje rijden met de super-de-luxe Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland Summit is een prettig en stijlvol weekje. Je komt deze SUV niet te vaak tegen dus is het een lekkere exclusieve verschijning.

De van oorsprong, qua merknaam “oer-Jeep”, verwent de inzittenden met een nog luxueuzer interieur. De Summit-versie, waarin we rijden, spant de kroon met zijn in exclusief Natura Plus-leder uitgevoerde stoelen, voorzien van ingebouwde ventilatie en fraaie biezen, zijn premium hemelbekleding in op suède gelijkend materiaal en zijn wel heel bijzondere afwerking in exotisch hout met open poriën. Verder op de Summi-versie o.a. dikke 20” velgen van gepolijst aluminium met transparante ‘Satin’ finish, premium suède-achtige plafondbekleding en een heerlijk soundsysteem van Harman Kardon 19 speaker met subwoofer en 825 watt versterker.

Het exterieur- en interieurdesign van alle modellen is volledig vernieuwd en omvat, onder andere, nieuwe bi-xenon koplamen (adaptief) met LED-diodes voor dagverlichting (DRLs) alsmede nieuwe exterieur/interieur kleurencombinaties. Het exclusieve karakter van het interieur wordt versterkt door het gebruik van « premium » materialen. Naast het eerder genoemde Natura-Plus leder ook hout van hoge kwaliteit, evenals een stuurwiel met drie spaken.

De legendarische terreincapaciteiten van Jeep kregen een upgrade met het Selec-Terrain®-tractiecontrolesysteem. U beschikt over vijf modi om elke situatie te trotseren, zelfs sneeuwval. De tractie is ook beter door de systemen Quadra-Trac II® of Quadra-Drive® II 4WD. Bovendien beschikt de Jeep Quadra-Lift® over pneumatische ophanging met vijf hoogtestanden voor optimale rijprestaties.

De nieuwe automatische transmissie met 8 versnellingen, die voor alle motorversies beschikbaar is, reduceert brandstofverbruik en emissies terwijl acceleratie en schakelmomenten verbeterd zijn.

De geheel elektronische automatische transmissie met 8 versnellingen maakt gebruik van schakelprogramma’s en biedt tevens de mogelijkheid om manueel te schakelen via hendels aan het stuur. Er zijn meer dan 40 verschillende schakelprogramma’s die aan alle omstandigheden zijn aangepast waardoor soepele schakelingen en schakelmomenten worden geoptimaliseerd, het brandstofverbruik wordt gereduceerd en het rijcomfort wordt verhoogd. De software houdt rekening met verschillende variabelen waaronder motorkoppel, terugschakelingen, voorwaartse en zijwaartse versnellingen, veranderingen in hellingsgraad, detectie van wegligging en detectie van « laag toerental » om zo het meest toepasselijke programma te bepalen. Andere parameters waarmee het besturingsprogramma rekening houdt zijn controle van de snelheid van het voertuig, interactie van de elektronische stabiliteitscontrole en temperatuur.

De 3.0L Diesel V6-motor, heeft mede dankzij deze geheel nieuwe automatische transmissie, de CO2-emissies en het brandstofverbruik gereduceerd hetgeen een positief effect heeft op de belasting op inverkeersstelling (afhankelijk van regio).

Tenslotte nog wat cijfers:

  • 140 kW (190 pk) of 184 kW (250 pk)
  • Automatische 8-versnellingsbak en Eco Mode voor een efficiënte brandstofbesparing
  • Tot 3.500 kg sleepvermogen
  • 9% minder* CO2-uitstoot (gecombineerd) in Eco Mode
  • 10% minder* brandstofverbruik (gecombineerd) in Eco Mode
  • Paddle-stuurwielbediening
  • Prijs van dit testmodel ongeveer 92.500 euro
Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie