Review: InformerOnline Boekhouden
Review: InformerOnline Boekhouden

Review: InformerOnline Boekhouden

Redactie Baaz
Niet elke ondernemer heeft de mogelijkheid om een boekhouder in te schakelen om zijn administratie op orde te houden. Met InformerOnline Boekhouden moet het voor kleine ondernemers mogelijk zijn om zelf eenvoudig hun boekhouding te doen.

Informer Software biedt twee verschillende boekhoudpakketten aan. Het offline pakket bestaat al 22 jaar en er is nu ook een nieuw online pakket voor de ondernemer en accountant. Dat het echt geschikt is voor de ondernemer blijkt wanneer je met het online pakket aan de slag gaat. Ingewikkelde boekhoudkundige termen worden zo veel mogelijk vermeden en alles is erop gericht om je meteen inzicht te bieden in hoe jouw bedrijf er voor staat.

Snel overzicht en sneller betaald

Allereerst toont het dashboard natuurlijk je voorlopige resultaat: je omzet en uitgaven van het huidige jaar. Daarnaast vind je een klein overzichtje met zaken die je moet weten om je btw-aangifte te doen en zie je daar meteen wat je nog moet betalen en nog ontvangt. Ook heb je direct overzicht over je verschillende bankrekeningen, kasrekeningen en het saldo hiervan. Met een enkele klik ga je door naar de bank, of kun je de btw-aangifte binnen het systeem afhandelen. In de nieuwste update van het pakket zit het ‘sneller betaald systeem’, bedoeld om meteen te kunnen zien wat er nog aan openstaande facturen staat. Deze worden onderverdeeld in verschillende statussen, van openstaand tot aan ‘incasso’. Je hebt heel snel overzicht van de openstaande bedragen en welke actie er eventueel moet worden ondernomen. Ook kun je hier aanpassingen maken per factuur, want er zijn altijd klanten die iets later betalen, maar dit wel netjes doen. Die uitzonderingen kun je gewoon invoeren.

In- en verkoopfacturen

Het aanmaken van verkoopfacturen gaat eenvoudig. Je selecteert een bestaande klant of maakt met een paar basisgegevens een nieuwe klant aan in een overzichtelijk menu. Handig is dat er meteen een koppeling gemaakt wordt met de Kamer van Koophandel, waarmee de meeste gegevens al voor je worden ingevuld. Je hoeft alleen nog het mailadres toe te voegen en je kunt aan de slag met het invoeren van de producten. Veel verkochte producten kun je aanmaken en automatisch in laten voeren om het proces nog sneller te laten verlopen. Het invoeren van inkoopfacturen is door de mogelijkheid deze in te scannen erg eenvoudig. Door gebruik te maken van OCR-software, worden alle gegevens op de factuur snel overgenomen en omgezet naar bewerkbare tekst. Ook kun je bonnetjes gemakkelijk scannen binnen de app. Je maakt een foto van de bon of factuur, stuurt deze naar het boekhoudprogramma en je hebt er geen omkijken meer naar.

Inzicht in je cashflow

Laatste handige vinding is de cashflowcheck, waarmee je meteen kunt zien hoe de cashflow van jouw bedrijf er voor staat. Soms weet je bijvoorbeeld de omzet en de prognose wel, maar als er facturen nog niet zijn betaald, ziet de omzet er wel goed uit, maar kom je alsnog in de problemen.

Conclusie

Informer Online Boekhouden is een gebruiksvriendelijke oplossing voor ondernemers die graag hun financiën zelf in de hand houden. Groeit je bedrijf, dan zal je misschien toch aan die boekhouder moeten denken, maar zo lang je zelf nog de tijd hebt om de bonnen en facturen in te scannen, kun je prima overweg met dit pakket.

Wil je zelf met het pakket aan de slag? Op www.informer.nl kun je het pakket van Informer Online Boekhouden gratis en vrijblijvend dertig dagen testen. Prijs p/m: v.a. €10,-.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz