Pak de zaken slim aan

Personeel werven in de eenentwintigste eeuw

Tiewen Visser
Ooit volgde je gewoon je vader op als werknemer. Als hij bakker was, werd jij dat ook. Je vak werd beschermd door het gilde en je eigen vader was je leermeester. Duidelijkheid voor iedereen.

Door de eeuwen heen veranderde dit fenomeen ten gunste van de keuzevrijheid, maar keuzevrijheid geeft ook keuzestress. Niets is zo stressvol voor mensen als het zoeken van een baan, maar voor de ondernemer kan het vinden van het juiste personeel ook bijzonder inspannend zijn.

Personeel kost veel geld. De overheid legt een zware last op arbeid waardoor het inhuren van personeel doorgaans geen keuze is waar je als werkgever over een nacht ijs gaat. Personeel werven is als vissen in een vijver waarin je hoopt de juiste keuze te vinden. Sommige bedrijven halen na het plaatsen van een vacature een net vol vissen omhoog en kunnen de ‘gaafste’ exemplaren daaruit selecteren. Maar soms is het ook vissen in een kleine sloot waardoor je niet het juiste personeel ‘vangt’ en dat is zonde, want goed personeel is goud waard. Hoe zorg je er dan voor dat je de goede netten uitgooit en de juiste vijver kiest? 

Vis uit eigen vijver

Je kunt het werven van personeel uitbesteden, maar soms is het ook mogelijk via reeds bestaande connecties aan personeel te komen. Schakel met andere woorden je al bestaande personeelsbestand in om de juiste persoon te vinden. Via-via zijn soms de meest verrassende personen te vinden. Laten we bovendien ook onze Hollandse zuinigheid niet verloochenen: het werven van personeel kan veel geld kosten. Vacatures uitzetten en sociale mediacampagnes zijn niet gratis. Wie het net wijd uit wil werpen zal daarvoor in de buidel moeten tasten. Dit probleem heeft het werven van personeel via je reeds bestaande personeelsbestand niet. 

Goede campagnes

Zoals gezegd, goede vis vang je niet met slecht aas; je hebt goede sociale campagnes nodig om het juiste personeel te vinden. Dat kan via veel verschillende kanalen. Naast platforms als Monsterboard, Indeed, Jobbird en LinkedIn zijn er allerlei andere websites waarop je kunt solliciteren. Facebook wil binnenkort ook banen aanbieden via zijn medium, maar op dit moment vindt natuurlijk al veel vacatureverkeer plaats via de webstek van Mark Zuckerberg. Talloze websites plaatsen hun vacatureberichten op hun Facebookpagina waarna het bericht veelvuldig gedeeld, geliked en getagt wordt. Toch kan het zijn dat je bericht niet iedereen bereikt, Facebook zet namelijk een flinke rem op content en ‘knijpt’ berichten af om ze niet helemaal viraal te laten gaan en gebruikers in hun filterbubbel te laten leven.
 
Op andere kanalen is het belangrijk dat je vacature aansprekend is. Bedrijven gebruiken graag clichés, zoals en hands-on mentaliteit of de dooddoener dat de kandidaat stressbestendig moet zijn en geen negen tot vijf-mentaliteit moet hebben. Op die manier krijg je het personeel dat je verdient. Een Belgisch reclamebureau, De Vloer uit Antwerpen, kreeg vele aanmeldingen toen ze een ‘head of godverdomme alles hier’, zochten. De aanmeldingen op de vacature waarin de reclamemakers een persoon zochten die elke dag achter 'ik doe godverdomme alles hier’ mompelt. In vacaturejargon heet dat een duizendpoot. Op zo’n manier bereik je het juiste publiek door de snaar te raken die hun ook raakt. Een bijzonder geslaagde campagne, die via andere kanalen het hele web over ging. 

Recruitment

Uitzendbureaus en recruiters halen het werk uit jouw handen, maar ze kosten ook geld. Kijk dus goed of ze je nodig hebt en wat ze je kunnen brengen. Er zijn veel verschillende mogelijkheden om via een extern bedrijf mensen te werven. Daarbij speelt het opleidingsniveau van de kandidaat, ervaring en het soort werk een belangrijke rol.

Uitzendbureaus

Allereerst bestaan er de bekende uitzendbureaus als Tempo Team, Unique en Randstad. Dit soort bureaus worden de werkgever van de werknemer. Ze fungeren als tussenpersoon en blijven dat tot het einde van de uitzendperiode. Met een uitzendbureau kun je kortlopende klussen opvullen. Handig als je bijvoorbeeld iemand nodig hebt om een zwangerschapsverlof in te vullen. Toch wordt uitzendkrachten ook na afloop van de periode af en toe een contract van de werkgever zelf aangeboden.

Headhunters

Headhunters en recruitmentconsultants zoeken mensen voor een bedrijf, maar nemen ze niet ‘in dienst’ zoals een uitzendbureau. Dat wil zeggen dat ze puur fungeren als adviseur. Ze werven en screenen werknemers waarna de werkgever de kandidaten zelf in dienst neemt. Soms kan de recruitmentconsultant ook als coach ingezet worden. Headhunters doen precies hetzelfde werk maar richten zich dan op executives en andere managementposities.

Detachering

Naast deze twee vormen zijn er detacheringsbureaus, eigenlijk zijn dat een soort uitzendbureaus 2.0. Ze doen net even wat meer en het werk dat ze aanbieden is ook net even wat diepgaander, langduriger en misschien zelfs uitdagender te noemen. Er worden contractuele afspraken gemaakt en er is een opzegtermijn in het spel.

Campusrecruitment

​Ook op universiteiten worden recruiters ingezet. Het fenomeen campusrecruitment wordt veelvuldig ingezet om met name schaarse studenten bedrijfseconomie, fiscale economie, econometrie, bedrijfskunde of technische studies te werven. Dat kan door saai te flyeren, maar ook door ervaringsdeskundigen in te zetten. Maak de studenten enthousiast met workshops, masterclasses en laat de ervaringsdeskundigen vertellen hoe ze een traineeship beleefd hebben om studenten zo te prikkelen en te stimuleren.

Accepteer open sollicitaties

Sommige bedrijven staan niet open voor open sollicitaties. Dat kan een gemiste kans zijn, omdat open sollicitaties verrassend goede kandidaten kunnen opleveren die vanuit oprechte interesse bij jou terechtgekomen zijn. Wanneer je bijvoorbeeld een vacature uitzet op het moment dat je echt mensen nodig hebt, verlang je soms van de kandidaten dat ze uitleggen waarom ze bij jou willen komen werken. Vaak is daar geen goed antwoord op te geven door de kandidaat, omdat ze zo nu en dan graag weg willen bij hun andere baas of gewoon naarstig op zoek zijn naar werk en dit past bij wat ze willen.

Laat je als werkgever daarom niet wijsmaken dat het enkele feit dat jij werk biedt genoeg zal zijn. Het aantrekken van goed personeel is ook zorgen voor aantrekkelijkheid. Laat ze echt het idee hebben dat ze voor jou willen werken en voor jou alleen. Omdat je in de vacature bijvoorbeeld al een tipje van de sluier hebt opgelicht, tijdens het sollicitatiegesprek een fijne sfeer hebt gecreëerd en er voor zorgt dat de nieuwe werknemer een diverse en duidelijke baan voorgeschoteld krijgt.

afbeelding van Tiewen Visser

Tiewen Visser | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Tiewen