Nissan introduceert vernieuwde LEAF
Nissan introduceert vernieuwde LEAF

Nissan introduceert vernieuwde LEAF

Redactie Baaz

Elektrisch rijden staat volop in de belangstelling. Het is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. Autofabrikant Nissan zet grote stappen vooruit voor de inzetbaarheid en acceptatie van deze auto's en dat doet ze met de vernieuwde Nissan LEAF 30 kWh. Het Japanse merk voerde een belangrijke update door aan de batterij, waardoor de actieradius stijgt tot 250 kilometer. Klinkt interessant, maar wordt deze afstand in de praktijk ook gehaald? We maakten een proefrit in Nice.

De Nissan LEAF was voor het eerst in 2011 te zien op de Nederlandse wegen, toen met een 24 kWh-batterij en met een actieradius van 170 km. In feite al redelijk indrukwekkend, 170 kilometer volledig elektrisch. Nissan zit echter niet stil en introduceerde de vernieuwde Nissan LEAF in het Zuid-Franse Nice. In deze geüpdatete versie ligt een vernieuwde 30 kWhbatterij met een grotere actieradius van maar liefst 250 km. Dit is meer dan alle andere auto's in hetzelfde segment en Nissan mag zich dan ook zonder twijfel marktleider noemen in het elektrisch rijden. De nieuwe 30 kWh-batterij van de LEAF heeft dezelfde afmetingen als het huidige 24 kWh-exemplaar. Het gewicht van deze krachtigere batterij, die leverbaar is in de uitvoeringen Acenta en Tekna, is een bescheiden 21kg meer. Conclusie? De actieradius stijgt terwijl de LEAF een even praktisch en bruikbaar interieur biedt als de voorgaande versies. De vermogenswinst van de 30 kWh-batterij is te danken aan een andere lay-out van de cellen en het gebruik van koolstof, stikstof en magnesium voor de elektroden. Bovendien is de nieuwe batterij zeer duurzaam. Nissan geeft een garantie van acht jaar of 160.000 kilometer.

7-inch touchscreen

Een leuke feature van de vernieuwde Nissan LEAF is het van afstand controleren en bedienen van de auto. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om via je smartphone te zien hoe vol de batterij is. Daarnaast kun je de auto alvast opwarmen als het koud is. Het nieuwe 7-inch touchscreen kan worden gebruikt voor navigatie, radiobediening, achteruitrijcamera en toont informatie over de auto en het verbruik. Dit infotainment systeem werkt soepel, snel en is erg gebruiksvriendelijk. Zo kun je via de navigatie bijvoorbeeld eenvoudig een oplaadpunt in de buurt zoeken. Opladen is even gemakkelijk en eenvoudig als bij de huidige LEAF met 24 kWhbatterij. Dat kan via het elektriciteitsnet thuis, bij openbare laadstations en bij het in Europa stijgende aantal snelladers, inmiddels zijn dit er ruim 2300 en in Nederland zijn er al meer dan 130 publieke snellaadstations. Gezien de huidige tendens wat betreft elektrisch rijden zal dit aantal alsmaar stijgen.

Eerste indruk

In Nice kregen we de vernieuwde LEAF te zien en mochten we er een testrit in maken. Onze eerste indruk van deze auto is positief. Hij oogt speels, heeft veel ronde vormen en komt erg modern over. Hij valt dan ook zeker op in het straatbeeld. Het interieur is overzichtelijk, daar staat voornamelijk het standaard geleverde 7-inch touchscreen centraal. De opgegeven 250km actieradius is uiteraard een maximaal aantal kilometers, uitgaande van optimale condities. Zuid-Frankrijk was het toneel voor een mooie rit om te kijken of deze afstand in de praktijk ook gehaald wordt. We reden van Nice naar Monaco en Col de Turini, en weer terug naar Nice. De LEAF accelereert van 0 naar 100 in 11,5 seconde en bij 0 toeren per minuut is het maximale koppel beschikbaar. Hij stuurt fijn in de bochten en is verrassend strak afgeveerd, verkeersdrempels worden comfortabel opgevangen. Stapvoets rijden is met de standaard geleverde automaat prima te doen, een handbak is niet mogelijk. Na de testrit, inclusief flink wat file en een zware beklimming tot 1600 meter hoogte, kwamen wij erachter dat een actieradius van 210 kilometer realistisch is op 1 'charge'. Dit is overigens meer dan genoeg voor regulier woon-werkverkeer. Opladen is niet zo moeilijk als het lijkt: binnen dertig minuten is de batterij tachtig procent opgeladen wat in de praktijk goed is voor ruim 160 kilometer.

Tevreden rijders

Nissan heeft de afgelopen jaren feedback verzameld van LEAF-rijders en het resultaat liegt er niet om: maar liefst 92 procent is tevreden over de auto en maar liefst 96 procent raadt deze auto aan. Nadat we in de vernieuwde LEAF hebben gereden, kunnen wij dit alleen maar beamen. Het is een fijne en gemakkelijke auto om in te rijden, heeft veel luxe aan boord en kost in feite maar drie cent per kilometer. De verkoop van de vernieuwde LEAF begint in januari 2016.

Prijs

Prijzen van de vernieuwde Nissan LEAF beginnen bij €29.345,-. Dit is inclusief onder meer het EV Ontzorgpakket: twee jaar onbeperkt snelladen bij Fastned én een eigen laadpunt. Nissan heeft veel vertrouwen in de zelfgeproduceerde batterij. daarom wordt daar maar liefst acht jaar garantie op gegeven. De auto rijdt honderd procent elektrisch, wat ervoor zorgt dat de auto 0 gram co2 uitstoot en dus in de 4 procent bijtellingscategorie valt. Dit betekent een netto bijtelling vanaf slechts 49 euro per maand. Bovendien is de LEAF sowieso tot en met 2016 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Hierdoor is de LEAF extra interessant om zakelijk aan te schaffen of te leasen.

We maakten ook een video van onze proefrit in Nice. Zie de video hieronder!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie