Nieuwe winkelbeleving KPN zet in op omni-channel
Volgens Bart Mulders gaat KPN van een productgerichte winkel naar een omgeving gericht op beleving en service. ‘De nieuwe formule past dan ook in de omnichannelbenadering van KPN om alle contactmomenten met de klant - online, winkels en customer contact centers - zoveel mogelijk te integreren. In het nieuwe concept loopt de bezoeker als het ware fysiek de KPN-website binnen. Bezoekers kunnen in de winkels via de nieuwste technologieën mogelijkheden ontdekken om hun leven en werk makkelijker en leuker maken. En met Click & Collect kunnen online bestelde producten er worden opgehaald.’
Verschillende zones
De winkelformule is opgebouwd uit zones met smartphones, tablets, de nieuwste gadgets, accessoires en DECT-toestellen. Klanten kunnen er internetten, interactief televisie kijken en bellen. Om de zones heen staan ‘smart walls’ van 2x4 55-inch schermen. Deze schermen zijn voorzien van infrarood- en Kinect-technologie en reageren op beweging van de bezoeker. De schermen vormen levensgrote touchscreens met een totale oppervlakte van meer dan 25 m2.
Automatische wachtrij
Het nieuwe concept kent een geavanceerd wachtrijmanagementsysteem. Bij binnenkomst geven bezoekers via een touchscreen aan waar zij voor komen. Vervolgens krijgen ze een kaartje met een nummer. Het systeem voorspelt dan hoe lang het duurt voordat de klant aan de beurt is, dit wordt ook op diverse plekken in de winkel aangeven. Dankzij de chip op het kaartje weten winkelmedewerkers precies welke bezoeker aan de beurt is en waar deze zich bevindt. Je hoeft zo als klant niet meer op zoek te gaan naar een medewerker. Die stapt vanzelf op jou af als je aan de beurt bent.