Netgear: smart-it voor het mkb

Redactie Baaz
Sinds 1996 levert Netgear producten voor de ICT-omgevingen van bedrijven en consumenten. Het Amerikaanse bedrijf is niet de enige in zijn soort, maar Netgears channel manager voor de Benelux Arend Karssies vertelt waarom zijn organisatie volgens hem wel de beste is.

De Baaz-redactie ‘speelde’ in het verleden vooral met ‘nassen’ van Netgear, de netwerkopslagsystemen. Maar voor de zakelijke markt heeft de fabrikant onder meer ook switches, draadloze bedrijfsnetwerken, routing en netwerkbeveiligingsoplossingen in het assortiment. Kortom, eigenlijk alles dat je binnen een bedrijfsomgeving nodig hebt. ‘We focussen ook op consumenten met de divisie Retail’, stelt Karssies, ‘met Commercial richten we ons op het midden- en kleinbedrijf en de divisie ServiceProvider is er voor internetaanbieders. Zo richt ieder deel zich op zijn eigen kanaal en leveren we ondertussen aan alle soorten afnemers, groot en klein.’

Die kunnen kiezen uit veel aanbieders. Waarom zou een willekeurige ondernemer zich tot Netgear wenden? Karssies: ‘We hebben niet voor niets reliable, affordable and simple als bedrijfsslogan. Onze bedrijfsstrategie gaat uit van wat we “smart-IT” noemen. Daardoor kan het MKB beschikken over dezelfde mogelijkheden als big-IT voor de grote jongens, maar dankzij slimme toepassingen voor een lagere submarktconforme prijs en betere omvang voor de wensen voor het middelgrote en kleine bedrijf.’

Het ‘slimmere’ zit volgens Netgears MKB-specialist in de Benelux vooral in de eenvoud in gebruik en beheer van de oplossingen. Een volledig opgetuigde omgeving van de grote concerns is volgens hem niet hanteerbaar. ‘Het MKB heeft niet de schaal van wat we een enterprise noemen. En dat houden wij juist goed in de gaten. Denk aan het zogenoemde stacking, waarbij meerdere switches redundant het dataverkeer door de backbone van de ondernemer sturen.’

Coenplein 

Een hoop technisch termen, maar simpel gezegd komt het erop neer dat op elkaar aangesloten knooppunten (switches) elkaar helpen om de IT-ruggengraat van je bedrijf sterk en stevig overeind te houden. Vergelijk het bijvoorbeeld met de snelwegen van hoofdstad Amsterdam rond een kleinere gemeente als Arnhem tegen de prijs van een de ringweg rond een dorp. Daarbij is Netgear er als IT-rijkswaterstaat in geslaagd de knoopunten Amstel, Watergraafsmeer, Coenplein en Nieuwe Meer zo op elkaar aan te sluiten dat alles keurig, snel en zonder fi les op de plek van bestemming komt. Zelfs als het verkeer onverhoopt door stroomuitval op een knooppunt zou moeten worden omgeleid.

Ondernemen betekent winnen van nieuwe klanten en behouden van oude. ‘Wij bereiken onze eindgebruikers veelal via resellers, maar spotten zelf ook projecten bij deze eindgebruikers welke we dan weer neerleggen bij onze partners. Via zo’n dubbele aanpak blijven we onze afnemers zelf kennen en hanteren we een ‘snelstrategie’. De resellers hebben hun eigen competenties, maar wij behouden zo ook zelf de kennis van oplossingen voor de klanten. Uitgangspunt is dat we direct kunnen handelen en dat is onmogelijk als je uitsluitend met je reseller spreekt.’

Partners

Netgears partnerprogramma stimuleert net als een vliegpuntensysteem de afzet via resellers. Wie meer Netgear-producten bij meer klanten wegzet groeit. Het partnerprogramma is gebasseerd op een driestapssysteem, waarin je opklimt via zilver- tot Platinum Plus-partner. ‘Hierin waarborgen we de kwaliteit van de reseller en gaan we samen met de reseller opzoek naar nieuwe business.’

Niet alleen aan saleskant heeft Netgear partners, op technisch niveau werkt het bedrijf samen met VMware, Citrix, Microsoft, Axis, Mobotix, Acronis, Symantec en vele andere partijen.

Trend

‘De belangrijkste trend op netwerkgebied is kostenreductie, terwijl de natuurlijke beweging naar meer uitgaven is. Kijk bijvoorbeeld naar storage. Er komen steeds meer terabytes bij en daarvoor zoeken bedrijven continu naar nieuwe opslagsystemen. De tijd van het weggooien van onze digitale data is voorbij, dat doen we eigenlijk niet meer. Daarmee kom je automatisch bij de secundaire trend: een toegenomen noodzaak voor veiligheid. Want je wilt als ondernemer niet dat je alsmaar groeiende digitale archief en bedrijfskritische data verdwijnt door brand, inbraak of erger. Netgear heeft hiervoor wederom oplossingen die reliable, affordable and simple zijn.

Is ‘de cloud’ in het verlengde daarvan dan wel of geen bedreiging voor Netgear? Karssies lacht: ‘Des te meer je in de cloud werkt, des te meer je vraagt van je beveiliging en internetconnectiviteit. Bedrijven zullen voorts altijd een indoornetwerk nodig blijven hebben. Mobiliteit vraagt om gepaste antwoorden. De iPad, Blackberry of smartphone van thuis die op het werk wordt gebruikt, betekenen dat er een extra blik aan de beveiliging van bedrijfssystemen moet worden gegeven. Als ondernemer kun je bovendien externe inhuur en gasten gemakkelijk maken door bijvoorbeeld gastnetwerken via een webportal aan te bieden. Zo houd je de bedrijfseigen systemen voor jezelf, zonder de productiviteit van je bezoekers te vergeten.’

Creëren 

Inspelen op de toekomstige markt is volgens de Netgear-voorman niet alleen kijken naar wat komen gaat. ‘Het is veel handiger om markten zelf te creëren, zodat je eigenhandig leads genereert. Introduceren van nieuwe, betere beveiligingsstandaarden is een goed voorbeeld waarmee je producten kunt blijven vernieuwen.’

Netgear-concurrent Cisco kondigde eerder dit jaar massaontslagen aan. Maar Netgear gaat het voor de wind, aldus Karssies. ‘Onze markt is betrouwbaar. We hebben voldoende eigen geld dat we ruim kunnen inzetten in het vinden van nieuwe oplossingen en wereldwijd maken we een zeer goede omzetgroei mee.’ Arend Karssies werkt inmiddels 4,5 jaar voor Netgear in de Benelux. Officieel als channel-accountmanager, maar feitelijk is hij regiochef. ‘Ik ben werknemer, maar gelet op de grote bewegingsvrijheid die het hoofdkantoor aan de regio’s geeft, lijkt het er soms op of ik ondernemer ben.’

Zijn Nederland, België en Luxemburg desondanks wel interessant voor een grote globale, Amerikaanse speler als Netgear met wereldwijd 28.000 verkooppunten? ‘Geografi sch afbakening is natuurlijk relatief, maar ons team van acht mensen en onze resellers in de Benelux, een van Netgears 26 regio’s, doen het erg goed’, zegt Karssies die overigens uit concurrentie-oogpunt geen exacte gegevens verstrekt.

Bereiken

Netgear doet de fabricage van haar producten overigens niet zelf. ‘Onderzoek en ontwikkeling, het testen en het bereiken van de markt is ons ding. Het letterlijk in elkaar schroeven van de apparaten is geen specialisme en dat besteden we uit. Het gaat om grote volumes.’

Ondernemers kijken naar lage kosten en functionaliteit, toch? ‘Onderschat design niet. De verpakking van de producten is niet belangrijk, dat kan prima een bruine doos zijn. Maar het apparaat zelf moet er wel mooi uitzien. Netgear-producten horen in iedere werkomgeving te functioneren: daar waar apparaten gezien mogen worden en daar waar het bedrijf ervoor kiest ze achter een muur weg te werken. Het is onze eindgebruiker die bepaalt wat hij wil, wij bieden hem de mogelijkheden.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie