Zo profileer je jouw bedrijf op social media.

Marketing op social media in vijf stappen

Daan de Winter
Social media zijn een onmisbaar onderdeel van succesvolle marketing. Auteur Robert W. Bly heeft een simpel maar effectief stappenplan opgesteld.

The Marketing Plan Handbook

Robert zet op Entrepreneur vijf stappen uiteen voor een doeltreffende social media-strategie. Die stappen zijn gebaseerd op zijn boek The Marketing Plan Handbook.

De eerste stap is doelstellingen formuleren die je met je social media-marketing hoopt te bereiken. Deze helpen je bepalen of je campagnes op social media het gewenste effect hebben en daardoor kun je snel reageren als ze niet aan je verwachtingen voldoen. Te veel doelstellingen is ook niet goed, dus houd het bij twee hoofddoelen en twee secundaire doelen.

Voorbeelden van hoofddoelen zijn het verhogen van brand awareness of klantloyaliteit. En bij secundaire doelen kun je denken aan zorgen voor meer traffic voor je website of meer abonnees voor je nieuwsbrief krijgen. Op basis van je doelen kies je op welke social media je actief wilt zijn.

​De tweede stap is het beoordelen van je bereik en effectiviteit op social media. Zoek uit met wie je allemaal verbonden bent, op welke social media je doelgroep zoal zit en hoe je er momenteel voor staat in vergelijking met je concurrenten. Tijdens deze analyse wordt vanzelf duidelijk welke accounts wel een update kunnen gebruiken en welke je het misschien beste helemaal kunt verwijderen. 

Stap drie is het perfectioneren van je social media-accounts. Als je nog geen profielen hebt, maak ze dan aan, vul ze helemaal in en houd je doelstellingen en doelgroep in gedachten. Dat laatst geldt natuurlijk ook voor bestaande profielen. Loop ze goed na, vul aan waar nodig en zet de puntjes op de i. Volgens experts is het belangrijk dat je authentiek overkomt, dus je wilt op social media eerlijk zijn en tegelijkertijd iets unieks uitstralen.

De vierde stap is het vinden van de juiste tone of voice. Laat je daarbij gerust inspireren door concurrenten en kijk welke soorten content en informatie goed scoren op social media. Veel grote bedrijven hebben een uitgekiende, succesvolle social media-strategie en van hun aanpak kun je een hoop leren. Je klanten vormen eveneens een inspiratiebron; niet alleen met wat ze precies op social media delen, maar ook met de manier waarop ze hun boodschap verwoorden.

De vijfde en laatste stap richt zich op de content zelf. Goede content is echt essentieel! Maak een plan waarin in ieder geval staat welke content je wanneer wilt posten op social media, met welke typen content je welke doelgroep het beste bedient, wie die content gaat produceren of aanleveren en hoe je het onder de aandacht wil brengen. 

Uit onderzoek blijkt dat het goed is om met regelmaat content plaatsen, maar doe het niet te vaak. Bekende merken posten vaak vijf keer per dag iets op Pinterest, twitteren drie keer per dag en zetten ook drie keer iets op Google+. Op Facebook kun je twee keer per dag iets posten voordat het aantal likes en comments begint terug te lopen. Voor LinkedIn is één post per dag meer dan genoeg om je doelgroep te bereiken. 

Nog een laatste opmerking. Het is zaak dat je social media-strategie heel dynamisch is. Voeg bijvoorbeeld nieuwe social media toe als ze populair worden en pas je doelstellingen aan of bedenk nieuwe als daar aanleiding toe is. Kortom: wees flexibel en sta open voor verandering.