Marketing 2.0: focus op interesse

Redactie Baaz
Consumenten verzamelen zich op internet dankzij Web 2.0 technieken steeds vaker in gemeenschappen met n specifiekeinteresse. Marketeers die hun doelgroepen 'klassiek' segmenteren, missen de boot.

Onlangs organiseerde Mediaplaza het seminar Marketing 2.0, waarmee handig ingespeeld werd op de hype rond de term Web 2.0. Deze verzamelnaam voor interactieve applicaties is in korte tijd flink in bekendheid gegroeid, maar geeft ook veel onduidelijkheid. Wat houdt het precies in en vooral: hoe kun je er (als marketeer of ondernemer) je voordeel mee doen?

Veel bedrijven segmenteren hun doelgroep op dit moment nog ouderwets op basis van bijvoorbeeld leeftijd, opleidingsniveau of inkomen. De technieken achter Web 2.0 zorgen er echter voor dat consumenten zichzelf verzamelen per interesse. Op weblogs, forums en communitywebsites zoals Hyves of Join2grow discussiren duizenden mensen dagelijks over allerhande onderwerpen die zij interessant vinden. Uiteraard vragen deze groepen om een aanpak die wel degelijk afwijkt van de gebruikelijke.

Sneewbaleffect
Een andere ontwikkeling achter Web 2.0 is de groeiende kracht van de consument. Voor ontevreden klanten was de drempel namelijk nog nooit zo laag om hun beklag breeduit te publiceren; in een blog of op een gebruikersforum. Andere klanten met negatieve ervaringen zullen zich aansluiten en voor je het weet is dit sneeuwbaleffect niet meer te stoppen.

Maar met voldoende aandacht werkt het net zo goed de positieve kant op: gemeenschappen van consumenten die hn merk op handen dragen en zullen verdedigen tegen vrijwel elke kritiek. Marketeers die hier goed op inspelen, hebben een krachtig gereedschap erbij gekregen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie