Kortingsbon 2.0: €-commerce voor iedereen

Redactie Baaz
De kortingsbon leek op sterven na dood, maar dankzij sociale media is er weer hoop.

Tekst: Marcel Burger

Zo verkocht Superfoto in een weekeinde duizend producten dankzij een kortingsactie via Groupdeal, dat net als Groupon de webvoortzetting van de papieren kortingsbon is. Analisten in de Verenigde Staten zeggen dat sociale kortingsbonneniniatieven in korte tijd een groei van 20 procent maakten. Deze vorm van e-commerce maakt het ook voor de kleinere ondernemers, die geen megasites als Bol. com kunnen bestieren, leuk om klanten aan zich te binden. Want een klant die eenmaal bekend is en blij is met de geleverde dienst of het geleverde product komt ook in de digitale wereld soms terug.

Vetpot

Het lijkt een nieuwe vetpot voor de digitaal actieve ondernemer te kunnen worden. De klanten zijn er ook bij gebaat, want tijdens het webshoppen kunnen ze mooi het koopje van de dag binnenslepen. Lokaal wordt regionaal, want niet alleen de consument kan zijn korting desnoods

bij de winkelier op de hoek krijgen, de Grouponnende of Groupdealende kleine detaillist bereikt een groter publiek. Bang iets te missen, stapt Google in de Verenigde Staten ook in de markt. Eigenlijk tegen wil en dank, want als het zoekmachine gestarte concern bood afgelopen december 6 miljard dollar voor Groupon. Groupons baas Andrew Mason, eigenlijk musicus en programmeur, wuifelde het riante bod af. Hij probeert het nu met een investering van 950 miljoen dollar aan durfkapitaal te redden. Groupon heeft inmiddels veel opvolgers, waaronder dus Groupdeal van het Telegraaf Media Concern in Nederland. Met de enorme Amerikaanse afstanden opereert Groupon in de Verenigde Staten relatief lokaal: het is actief in ruim 160 steden, tegen één in 2008. In een interview met Time Magazine legde Groupons chef Mason zijn strategie voor de toekomst uit, want de service kan met de inmiddels vele honderden werknemers niet op zijn lauweren rusten. Een van de wereldwijd 500 navolgers zou zo maar de estafettestok kunnen overnemen, al zag Groupon begin dit jaar nog wel zijn marktaandeel stijgen. Mason wil na het opnieuw in contact brengen van de lokale detaillisten met hun lokale afnemers, nu tijd de zaak naar een hoger plan te trekken. Wie woont waar en wat zijn de sociale interesses, is de basis van het plan.

Kentering

Op het eerste gezicht lijkt het niets nieuws, maar als Groupon nieuwe stijl succes heeft, kan het een kentering in e-commerce zijn. Immers, klanten en detaillisten zijn gewend geraakt om zaken via het web op tientallen, honderden of duizenden kilometers afstand van elkaar te doen. De meeste consumenten kennen hun verkoper niet, evenmin als de meeste retailers hun afnemers kennen. Juist iets ‘moderns’ als sociale media helpen erbij en die waren nog niet eerder in het e-commercetijdperk zo belangrijk. Doordat vrienden en bekenden via Twitter, Facebook en Hyves hun ervaringen delen, gaat nieuws over interessante aanbiedingen als een lopend vuurtje. Freaky Friday, waarbij veel ondernemers op vrijdag iets tegen korting aanbieden via het web, als happy hour iedere dag? Het klinkt voor ondernemers en consumenten wellicht als muziek in de oren. De kortingsbon 2.0 maakt het zo ook voor de kleine- en middelgrote ondernemers mogelijk eindelijk gemakkelijk snel een succesvol slaatje te slaan uit e-commerce.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie