Kick.start: WizeNoze

Kick.start: WizeNoze

joni
Kinderen zoeken steeds vaker informatie op internet. Ze gaan er vanuit dat ze het antwoord op hun vraag online kunnen vinden. Volgens Diane Janknegt verdwalen ze snel in de grote mensenwereld, doordat ze op hun vraag geen relevante of te moeilijke resultaten krijgen. Met WizeNoze wil de onderneemster hier verandering in brengen. 'Internet geschikt maken voor kinderen, dat is ons doel.'

Voordat Diane haar bedrijf WizeNoze oprichtte, werkte ze een tijd bij Microsoft. 'Door mijn ervaring bij Microsoft kreeg ik het besef dat technologie je kan helpen om een grote droom waar te maken. Toen ik stopte bij dit bedrijf, heb ik even de tijd genomen om na te denken wat ik wilde doen. Ik kwam mijn huidige businesspartner, Theo Huibers, tegen. Hij had onderzoek gedaan naar hoe we door middel van technologie het internet geschikt kunnen maken voor kinderen. Daar is uiteindelijk WizeNoze uit voortgekomen', legt Diane uit. Maar wat doet het bedrijf precies? De technologie die WizeNoze ontwikkelt zorgt ervoor dat kinderen tussen zes en vijftien jaar geschikte en relevante online informatie aangeboden krijgen. Daarvoor is onder meer jouwzoekmachine.nl ontwikkeld. Dit is de eerste zoekmachine ter wereld die rekening houdt met het leesniveau van de gebruiker. 'Ik heb zelf drie kinderen en ik weet hoe lastig ze het vinden om relevante informatie op internet te vinden. Ze komen in een volwassen wereld met volwassen resultaten. Onze zoekmachine toont leeftijdsspecifi eke resultaten. Het kind moet aangeven in welke groep het zit en op basis daarvan selecteert de zoekmachine de informatie. We checken van tevoren de bronnen of ze de juiste content bevatten voor onze doelgroep. Een kind kan bijvoorbeeld op poes zoeken en krijgt dan resultaten die passen bij de leeftijd.'

Content editor

De zoekmachine wordt gratis aan scholen aangeboden. Inmiddels hebben al een groot aantal kinderen hiermee gewerkt. 'Kinderen vinden het gemakkelijker dan Google, ze zijn er blij mee. Toch hebben ze één groot bezwaar. Ze vinden dat de zoekmachine te weinig resultaten toont. Dat begrijp ik goed, want er is weinig content die geschikt is voor kinderen. Daarom willen we ervoor zorgen dat er meer content komt voor kinderen. Daarvoor hebben we de Content Editor ontwikkeld. Hiermee kan een tekst voor volwassenen eenvoudig omgezet worden naar een leeftijdsspecifi eke tekst voor kinderen van verschillende niveaus. De vertaaltechnologie doet automatisch verbetersuggesties voor een eenvoudigere grammaticale structuur en door een simpelere woordkeus te adviseren.' Bedrijven als ANP en Ajax maken al gebruik van deze editor. Diane hoopt dat onder meer musea, sportclubs en de overheid hier ook gebruik van gaan maken.

Investering

In juni dit jaar ontving WizeNoze een innovatiekrediet van 1,75 miljoen euro van het Ministerie van Economische Zaken en twee informele investeerders om het internet toegankelijker te maken voor kinderen. Wat gaan ze met dit bedrag doen? 'Als een kind van zes in onze zoekmachine zoekt op een paddenstoel, kan het kind bijvoorbeeld een kabouter bedoelen. Maar als een kind van twaalf op dit woord zoekt, wil het waarschijnlijk allerlei soorten paddenstoelen zien. Je bent dus bezig met associatie in het hoofd van het kind. Dat is heel lastig, maar dit gaan we onder meer ontwikkelen van het krediet, zodat we kinderen nog beter kunnen helpen.' Maar hier houdt WizeNoze zich niet alleen mee bezig. Het bedrijf heeft ook al ambities om naar het buitenland te gaan. 'Zomer 2016 moet de Engelse variant klaar zijn en gaan we naar enkele Engelstalige landen. Spannend!'