Kick.start: RestaurantZaken
Kick.start: RestaurantZaken

Kick.start: RestaurantZaken

Redactie Baaz
Iedere editie van Baaz stellen we drie veelbelovende startups aan je voor. Vandaag aan het woord: Martein du Jour en Samia Benhayyoun van RestaurantZaken.

Toen Marteins baas stopte met zijn bemiddelingsbureau voor horecapersoneel, startte Martein zelf zo'n bedrijf. Samen met zijn vriendin Samia, voltijd student en moeder van hun twee kinderen, speurt hij naar het beste talent voor zijn opdrachtgevers.

‘De klanten bleven maar bellen. Mijn oude baas was allang met het bedrijf gestopt, maar de vraag om goed horecapersoneel werd er niet minder om. Ik besloot een eigen wervings- en selectiebedrijf te starten, alleen dan wel op kleinere schaal en met een aantal noodzakelijke aanpassingen. Wat ik zeker anders ging doen, was de omgang met mijn klanten. Het grote probleem van het bedrijf waar ik werkte, was dat ze niet om konden gaan met de grote diversiteit aan ondernemers in de horecabranche. Een strandtenthouder is een heel ander iemand dan een uitbater van een sterrentent, met die verschillende mentaliteiten moet je wel kunnen dealen.’ Als kok kent Martein de branche als geen ander. Van simpel eetcafé tot sterrenrestaurants, geen keuken is hem vreemd. Bovendien had hij ook nog een eigen visrestaurant in Amsterdam, dus ook met zijn netwerk en ondernemerservaring zit het wel goed.

Samia’s horecaervaring beperkt zich tot een bijbaan als serveerster en later bedrijfsleider in het restaurant van Martein. ‘Vanaf het begin heb ik vooral een ondersteunende rol gespeeld. Martein is degene met de expertise en rijdt het hele land door om ondernemers te ontmoeten en talent te werven en te selecteren. Ik houd me bezig met de website, de boekhouding en de facturering. Met een voltijd studie en twee kleine kinderen is het heel druk, maar wel te doen.’ Martein: ‘We doen vier tot zes projecten per maand en dat is genoeg. Meer klanten zou ten koste gaan van een van onze belangrijkste pijlers: aandacht voor onze klanten. Bovendien vind ik dat mijn kinderen recht hebben op een vader en wil ik dat Samia haar studie kan afmaken. Zelf heb ik die kans nooit gehad dus die wil ik haar niet ontnemen.’

Hoe werkt het?

RestaurantZaken bemiddelt in goed horecapersoneel, maar wel via een persoonlijk stappenplan. ‘Eerst bezoeken we het horecabedrijf en nemen we letterlijk een kijkje in de keuken. We maken samen met de ondernemer een profielschets van het type werknemer dat hij zoekt en gaan vervolgens op zoek naar een geschikte kandidaat. Daarvoor gebruiken we internet, een vacaturebank en onze eigen website en social media-kanalen. We checken de cv en de referenties van de kandidaat en als dat allemaal positief is, plannen we eerst een persoonlijk gesprek in en stellen hem of haar vervolgens voor aan de opdrachtgever. Vanaf dat moment start de proefperiode van acht weken. Blijkt het binnen die periode toch geen goede match, dan zoeken we kosteloos een nieuwe kandidaat. We werken niet met exclusiviteit, maar een opdrachtgever kan ten alle tijden een kandidaat afwijzen. Afspraak is dan wel dat hij diezelfde kandidaat niet vervolgens buiten ons om mag aannemen.'

Grootste succes

‘We hebben nu grote klanten die al hun personeel bij RestaurantZaken afnemen. Dat bevestigt voor ons twee dingen: dat we ons werk goed doen en dat we een goede prijs vragen. Uiteindelijk is dat het mooiste: als opdrachtgevers terugkomen of op basis van goede verhalen van anderen bij ons komen. En dat gaat goed: we hebben nog helemaal geen acquisitie hoeven doen.’

Tips van Martein en Samia

  • Wees realistisch, reken jezelf niet rijk
  • Houd van tevoren rekening met eventuele tegenvallers
  • Investeer in een goede website
  • Zorg dat je een goede boekhouder hebt
  • Denk van tevoren goed na over wat je gaat doen, hoe je het gaat doen en wat je doel is
  • Wees vriendelijk naar je opdrachtgevers

Eerder vertelden Carolien Goudriaan van AltijdKoffie en Chelsea Bosters van MarketingMed over hun bedrijf.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie