Interview: founder Nalden over het succes van WeTransfer
The sky is the limit

Interview: founder Nalden over het succes van WeTransfer

Redactie Baaz

Nalden begon in zijn pubertijd stukjes te tikken voor zijn blog Nalden.net. De hippe ondernemer schreef destijds over artiesten, feesten en hiphop. Daar bleef het niet bij: Nalden wilde meer. En dus zette hij in 2009 samen met een vriend de file-transfer website WeTransfer op.

Binnen een paar jaar wist Nalden zich omhoog te werken van puberende blogger naar internetgoeroe. De wereld was kennelijk toe aan een onlineservicedienst waarmee je makkelijk en gratis tot 2 GB aan foto’s, video’s, muziek en andere bestanden kunt versturen. ‘Flink meer dus dan de gemiddelde 6 MB die je via de e-mail kunt versturen’, vertelt Nalden.

‘Met WeTransfer hebben we het proces van bestanden uitwisselen zo toegankelijk en sexy mogelijk gemaakt.’ Met de sexy dienst vond Nalden een niche in de markt: het succes van WeTransfer ging in sneltreinvaart.

‘Qua users ging het vrij rap. We zagen dertig procent groei per maand, puur door mond-tot-mondreclame. Dat is natuurlijk fantastisch, maar het grootste compliment is dat ‘WeTransferen’ tegenwoordig een werkwoord is. Dat is magisch!’

Beter goed gejat...

Het begon allemaal bij het bedrijf OY Communications van Bas Beerens, een vriend van Nalden. Om koerierskosten te besparen ontwikkelde Bas een filetransfertool waarbij hij grote videobestanden sneller en gemakkelijk naar klanten kon versturen. Waarom? Omdat Bas zich eraan ergerde dat een dergelijke dienst niet bestond. Een irritatie die Nalden deelde.

‘Zelf liep ik ook met de frustratie rond dat er geen degelijke filetransfertool op de markt was. Daarom hebben we samen besloten om Bas zijn vrij ruw ontwikkelde versie uit te werken naar een service waar we trots op kunnen zijn. Het doel was een service met de nadruk op service, wat er ook nog eens goed uitziet. En waar mijn vader ook gebruik van kan maken, omdat het zo simpel is.’

Nalden durft eerlijk toe te geven dat het idee niet nieuw was. Het plan was om van een bestaand idee iets spectaculairs te maken. Deze onlinedienst moest anders zijn, beter dan wat er al bestond. ‘Dat is WeTransfer geworden. Het is ontwikkeld door een fijn team van ondernemers, developers en designers, maar Bas Beerens, Rinke Visser en ik zijn de drie oprichters op papier.’

Creatieve reclame

Een simpele servicedienst, waar je bovendien niet voor hoeft te betalen. Dat is de gouden formule. Nalden legt zijn visie uit: ‘WeTransfer is gratis, omdat we de drempel zo laag mogelijk willen houden. Geen registratie, geen lastige betaalmodules, gewoon files uploaden en knallen.’ Hoe de mannen toch geld in het laatje brengen? ‘We halen de verdiensten voornamelijk uit de advertenties. Het businessmodel is dat de ‘wallpapers’ op de achtergrond fullscreen advertenties zijn. Met deze advertenties willen we de kosten dekken. Zo kunnen we de service gratis aanbieden.’

Gratis diensten zijn vaker een succes, maar de reden voor de sterke marktpositie van WeTransfer is zonder twijfel ook Nalden’s visie op advertising. Online mooi vormgegeven advertenties gebruiken zoals je ze in tijdschriften tegenkomt, dat was nieuw. Waar voor magazines de mooiste advertenties worden gecreëerd, wordt er aan reclame op internet namelijk weinig aandacht besteed. Nalden ergerde zich mateloos aan de lelijke internetbanners. Zijn plan was om reclame op internet net zo aantrekkelijk te maken als advertenties uit bladen.

‘De huidige irritante manier van adverteren via banners is bijna altijd een doorn in het oog. Het breekt de mooi vormgegeven websites. Wat ervoor heeft gezorgd dat men ‘banner-blind’ is geworden. Zelf wilde ik mooie advertenties zoals je die soms in magazines ziet naar online vertalen. Een prachtige foto van Gorbatsjov voor Louis Vuitton bijvoorbeeld.’ Zijn simpele plan om reclame uit magazines door te zetten op internet bleek een schot in de roos. De advertenties maken WeTransfer hip en stijlvol.

‘Het zijn fullscreen foto’s die subtiel onderdeel worden van de site. Ze zijn niet storend ook al zijn ze volledig in beeld. Kwaliteit is de norm en we proberen die lat steeds hoger te leggen. Het mooie is dat het als een soort billboardreclame op de achtergrond meedraait, die echte impressies levert en ook nog eens voor een enorme ‘click through ratio’ zorgt. Ik noem het fullscreen advertising, waar ik in 2008 op mijn blog Nalden.net mee begonnen ben.' 

'Op WeTransfer is dit langzaam een geaccepteerde manier van online-advertising geworden en het presteert nu ver boven de bekende internationale gemiddeldes.De kracht ligt in het maken van aantrekkelijke beelden die prikkelen. Hierbij dagen we de adverteerder uit iets fatsoenlijks en creatiefs aan te leveren en zo een stukje liefde in advertising terug te stoppen.’

Bedrijven staan in de rij om te adverteren. In tegenstelling tot veel andere ondernemingen zitten er bij WeTransfer geen salesbaasjes te knokken om advertenties binnen te slepen. De meeste adverteerders kloppen hier zelf aan. Ondertussen heeft WeTransfer wel een salesteam, want Nalden heeft ook zo zijn eigen voorkeuren. ‘Iedereen mag adverteren, zolang je het netjes houdt en geen beelden gaat gebruiken die je ook niet thuis aan je muur zou hangen. We doen uiteraard wel flinke art-direction over de campagnes.’

Grote namen als Samsung, MTV, Mercedes en Canon willen maar wat graag hun advertenties plaatsen op de achtergrond van WeTransfer. Deze zijn goed uitgedacht, mooi en anders. Wat het geheim is? Simpel, volgens Nalden: ‘We leveren echte impressies plus de bijbehorende traffic, dat is de reden dat merken ons benaderen.’

Nieuw project

Het einde van WeTransfer is nog allerminst in zicht. Er staan grote plannen voor de deur voor een nieuwe versie. ‘We zijn druk bezig met de ontwikkeling van een nieuwe versie. WeTransfer 2.0 zal niet meer in Flash gebouwd zijn, maar in HTML5. We zullen naast de gratis service nieuwe mogelijkheden introduceren die we als pakket onder de noemer ‘Plus’ groeperen.

Na twee jaar feedback verzameld te hebben, is er een goed beeld van wat onze gebruikers graag aan extra’s willen. Deze kunnen dan upgraden naar WeTransfer Plus. Qua features moet je denken aan grotere opslagcapaciteit, adresboeksynchronisatie, een pauze/hervatfunctie, dat soort dingen.’

WeTransfer heeft duidelijk een grote groei doorgemaakt, maar ook Nalden heeft zichzelf door de jaren heen zien veranderen. Hij licht toe: ‘Ik ben veel ondernemender geworden door projecten als WeTransfer. Het is ontzettend stimulerend om met een toffe service te faciliteren in de behoeften van een grote groep mensen.’ De uitdaging ligt hem in het financieel aantrekkelijk houden. Volgens Nalden is dàt het leuke van ondernemen.

De jonge ondernemer was niet van plan om het bij Nalden.net en WeTransfer te houden. Daarom is hij nu bezig met een nieuw project. ‘Onlangs ben ik met Kuvva gestart. Via kuvva.com kun je mooie wallpapers, die je ook soms op WeTransfer tegenkomt, automatisch streamen naar je desktop en Twitter-profiel. Daar komen nog apps bij voor je mobiel, tablet, tv, Tumblr en ga zo maar door. Hoe dan ook draait Kuvva om creativiteit en is onze missie ‘dead space into creative space’ te veranderen.’

Natuurlijk enthousiasme

Ondanks het succes blijft Nalden een nuchtere man. ‘Ik vind mezelf nog niet succesvol, maar succes is iets waar iedereen zijn eigen definitie van heeft. Natuurlijk ben ik wel trots dat WeTransfer een gevestigde naam is geworden en zelfs als een werkwoord wordt gebruikt. Zolang je bezig bent met je passie straal je dit automatisch uit op anderen. Zonder dit natuurlijke enthousiasme is het drie keer zo hard rennen. Daarnaast is het erg belangrijk om in te kunnen zien wat je goed kunt, maar vooral wat je niet goed kunt. En dan zorgen dat je goede mensen om je heen verzamelt die je aanvullen.’

Het hele proces klinkt ontzettend zonnig. Nalden is een optimist, dat moge duidelijk zijn. De donkere kant van het succes is er volgens hem niet. ‘Los van hoe je succes definieert valt of staat het vaak bij hoe hard je ervoor werkt. Dat lijkt een understatement, maar ondernemen is gewoon pompen vanaf het moment dat je wakker bent tot je gaat slapen. Fulltime, elke dag knallen.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie