In de collegebanken

Sanne Ruhaak
Om half vier’s middags verzamelen zich in de foyer van de Erasmus Universiteit zo’n zestig ondernemers. Zij hebben zich ingeschreven voor de Erasmus Collegereeks voor Ondernemers.

De meeste aanwezigen kennen elkaar; dit is het vierde college uit de reeks. Vandaag staan de onderwerpen e-commerce en social media op het programma. Baaz woont dit vierde college bij.

‘Om vier uur zijn de collegebanken gevuld. De studenten zijn stuk voor stuk ondernemers, afkomstig uit allerlei bedrijfstakken. Wat hen bindt is de ambitie om te groeien. Dat is althans het uitgangspunt van de Collegereeks, vertelt Hendrik Halbe ons nog voordat de eerste gastspreker aan zijn presentatie begint. Hij is directeur van het Holland Program on Entrepreneurship (HOPE), het ondernemerschapscentrum dat de Collegereeks voor Ondernemers organiseert en dat verbonden is aan de Erasmus Universiteit.

Voordat we op onze plek in de collegebanken schuiven, voelen we Hendrik Halbe aan de tand over zijn ideeën en motieven voor dit initiatief. Met veel enthousiasme legt hij ons uit wat HOPE met deze reeks wil bereiken en wat we vanmiddag kunnen verwachten. ‘De reeks is opgezet om ondernemers met groeiambities te helpen’, begint Halbe.

‘We beschikken over een groot netwerk met alumni en andere experts. Eenmaal per maand nodigen wij enkele van hen uit om over een door ons gekozen onderwerp te vertellen en zo de deelnemende ondernemers te stimuleren en inspireren. Een ondernemer heeft vaak de neiging om ín hun bedrijf te werken, terwijl het vaak goed is om even uít het bedrijf te stappen om áán het bedrijf te werken’, vertelt Halbe.

‘En wat is er nu mooier dan dat te doen op een locatie als het Erasmus waar zoveel kennis samenkomt?’ Voordat we plaatsnemen, willen we nog één ding weten: voor wie is de Collegereeks bedoeld? ‘De doelgroep van HOPE is ondernemers van alle soorten en maten, zolang ze maar de ambitie hebben om te groeien als persoon en met hun bedrijf.’

Het college

De gastsprekers zijn inmiddels gearriveerd en nemen plaats voorin de zaal. Onder leiding van voormalig BNR Nieuwsradio- presentator Thomas van Zijl zullen zij de komende drie uur - inclusief pauze met een hapje en een drankje - uitweiden over de onderwerpen van vandaag: e-commerce en social media.

Aan zet is als eerst Pieter Zwart, directeur en oprichter van Coolblue, van oorsprong een webwinkel dat inmiddels is uitgegroeid tot een overkoepelende organisatie van ruim honderd webshops en vier fysieke winkels. Tijdens zijn presentatie vertelt hij over online-ondernemen en het blijven innoveren om de groei van je bedrijf vast te houden.’

De academische basis van de bijeenkomst wordt geboden door de gepassioneerde ondernemer en buitengewoon hoogleraar in e-marketing en distance selling, Cor Molenaar. Met een tempo dat maar net bij te houden is, probeert hij de zaal ervan te overtuigen dat de fysieke winkels, met name in de retail, hun beste tijd hebben gehad. Als het aan de professor ligt, kopen we over tien jaar alles via internet.

De laatste beurt is aan Robert Leefmans, directeur en oprichter van Mangrove. Mangrove ontwikkelt voor andere bedrijven websites en adviseert over een goede online strategie. Robert Leefmans vertelt hoe het bedrijf succesvol is geworden en deelt zijn visie over klantencontact en de mogelijkheden van internetgebruik voor ondernemers in de toekomst.

De zaal leert dat met de komst van e-commerce en e-marketing er een nieuw tijdperk is aangebroken waar het niet langer gaat om pure afzet, maar eerder om de vraag ‘hoe motiveer je de klant om te kopen?’ De gastsprekers strooien met toekomstverwachtingen en verzekeren de luisteraars dat de toekomst van ondernemerschap online ligt.

Er klinken scherpe vragen, terwijl de deelnemers er ondertussen via hun smartphone onder de noemer van #collegereeks op los twitteren. De klok wijst bijna zeven uur aan. Er is nog even tijd voor een korte discussie waarna de bijeenkomst wordt gesloten. Over een ruime maand spreken de deelnemers verder over de onderwerpen Medewerkers en Partnerschip.

Evaluatie

We volgen de menigte richting foyer voor een bitterbal en een afsluitend drankje. Enkele ondernemers geven te kennen dat ze net als tijdens de vorige bijeenkomsten veel inspiratie hebben opgedaan. Dat kunnen wij beamen, de bevlogen sprekers weten hoe zij hun studenten moeten enthousiasmeren.

Net als de deelnemers die wij spreken, hebben wij echter één onderwerp gemist: social media. We vragen Hendrik Halbe hoe dat kan. ‘We vragen de gasten een presentatie voor te bereiden met het desbetreffende onderwerp als uitgangspunt. Het is aan hen om dat in te vullen.’ In dit geval betekent dat een verhaal over e-commerce, terwijl veel ondernemers juist willen bijleren over sociale media. ‘Wij geven geen trainingen’, verklaart Halbe.

‘De meerwaarde van de Collegereeks is dat de gasten uit eigen ervaring spreken. Het is daardoor altijd afwachten hoe de onderwerpen precies worden ingevuld, maar dat de stof inspireert en leerzaam is, staat vast.’

Hoewel we graag meer hadden willen horen over hoe je als ondernemer social media het beste kunt gebruiken, moeten we Hendrik Halbe gelijk geven: het was een waardevolle, vermakelijke én leerzame bijeenkomst. Dat is best een schouderklopje waard.

Collegereeks
Het ondernemersschapcentrum HOPE is een samenwerkingsinitiatief van de Erasmus Universiteit, Technische Universiteit Delft en de Universiteit van Leiden om ondernemerschap te stimuleren en te ondersteunen. Dat doet het onder meer met diverse evenementen, regulier ondernemerschapsonderwijs, een programma voor wie van 250.000 euro naar een miljoen wil groeien en natuurlijk met de Collegereeks voor Ondernemers. Kijk voor alle initiatieven van HOPE op www.getstarted.nl.

afbeelding van Sanne Ruhaak
Door: Sanne Ruhaak

Sanne Ruhaak | Redacteur

Sanne (1985) studeerde Literatuurwetenschap en Nederlandse taal en cultuur. Gewapend met een goede internetverbinding, een telefoon en een scherpe pen, verzorgt ze nieuwsberichten en achtergrondartikelen voor Baaz. Zit ze niet achter haar pc, dan reist ze met haar kladblok het land rond voor interviews.

Bekijk alle artikelen van Sanne