Hoeveel negatief nieuws kunnen we nog aan?
Nieuwe bezuinigingsmaatregelen kunnen moeilijk ongenoemd blijven

Hoeveel negatief nieuws kunnen we nog aan?

Redactie Baaz
Het is niet meer bij te houden. Elke dag verschijnt er wel weer een nieuw onderzoek over het consumentenvertrouwen, de ingedutte huizenmarkt, rode cijfers, faillissementen en ander economisch onheil.

'Het vertrouwen van Nederlandse ondernemers heeft een flinke knauw gekregen', meldt fd.nl, 'Omzet architecten een vijfde omlaag' zegt nu.nl. 'Vakbonden: record faillissementen dieptriest', bericht AD.nl. Een beetje nieuwssite houdt de actualiteit bij. Ook als je als ondernemerssite niet de ambitie hebt om een tweede NU.nl of fd.nl te zijn kun je je niet geheel afzijdig houden van wat er in ondernemersland gebeurt. Hoewel de economie in een diepe winterslaap verkeert en weinig activiteit toont, is er meer dan genoeg onderzoek om over te berichten. Van terneergeslagen zzp'ers tot diepsombere ondernemers, hun verwachtingen en resultaten worden allemaal in kaart gebracht.

Lichtpuntje

Tussen alle treurige berichten brandt soms een lichtpuntje in de vorm van een hoopgevend nieuwsbericht: uit onderzoek blijkt dat er een licht herstel is te ontdekken in het ondernemersvertrouwen of consumenten besteden weer een paar cent meer. Maar eigenlijk gelooft niemand meer dat deze incidenten voorlopers zijn van een positieve trend. Dat is niet zo gek, één blik op een willekeurige nieuwssite of krant leert ons dat het overgrote merendeel van de berichten over (de negatieve gevolgen van) de kwakkelende economie gaan.

Elke dag

Helpt dat? Dat is maar zeer de vraag. Hoeveel consumenten zullen overgaan tot grote aankopen, investeringen of leningen als ze elke dag worden gewezen op hun dalende koopkracht? En hoeveel ondernemers blijven er dan nog anti-cyclus ondernemen? Maurice de Hond deed vorig jaar eens onderzoek naar wat die negatieve berichtgeving nu precies doet met het vertrouwen. Niet veel goeds, zo bleek: het consumentenvertrouwen steeg juist sterk onder invloed van een positieve selectie uit het economische nieuws. Reden voor enkele initiatiefnemers om de Stichting Positief Economisch Nieuws op te richten, toegejuicht en bijgestaan door Nout Wellink.

Gehoor geven

De vraag is of media gehoor moeten geven aan dit soort oproepen tot positievere berichtgeving. Ervan uitgaande dat ook journalistiek Nederland het liefst opereert in hoogconjunctuur, zou het bij zichzelf na moeten gaan waar het de grens trekt in berichten over de crisis. Nieuwe bezuinigingsmaatregelen kunnen moeilijk ongenoemd blijven, ook als die elk vertrouwen wat de consument en ondernemer nog heeft door het doucheputje spoelen. Maar moeten media tot in den treuren berichten over elk pietluttig onderzoek dat er wordt gedaan naar dit vertrouwen? Heeft het zin om keer op keer te benadrukken dat we het allemaal niet meer zien zitten? 

Het antwoord op deze vraag zal elk medium zelf moeten geven, maar een kleine redactievergadering inplannen in de luwte van alle deadlines om een koers te bepalen is misschien geen al te gek idee. We willen immers allemaal hetzelfde: een economie die samen met het weer de dooi inzet.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie