Connectie tussen creativiteit en positieve zakelijke resultaten

Hoe zorg je voor creativiteit op de werkvloer?

Leo Wieling
Het is voor bedrijven en organisaties belangrijker dan ooit om bij te blijven met de trends en ontwikkelingen in hun sector, willen ze de concurrentie voorblijven en hun klanten tevreden houden.

Hiervoor is creativiteit, oftewel het vermogen om dingen op een nieuwe, unieke manier te doen, een essentieel ingrediënt. Een onderzoek van Forrester en Adobe toonde aan dat 82 procent van de bedrijven een sterke verbinding ziet tussen creativiteit en zakelijke resultaten. Maar hoe faciliteer je creativiteit op de werkvloer?

De connectie tussen creativiteit en positieve zakelijke resultaten laat zich vertalen naar harde cijfers. Bedrijven die creatief denken actief stimuleren, presteren beter op het gebied van omzetgroei, marktaandeel en competitief leiderschap, volgens de onderzoekers van Forrester. Het bekende 20 percent program van Google, waarbij werknemers twintig procent van hun werktijd mochten besteden aan eigen initiatieven, was erop gericht de creativiteit van de werknemers ten volle te benutten en resulteerde in een aantal van Google’s meest succesvolle producten, zoals Gmail, Adsense en Google Talk.

Moedig het nemen van risico aan

Google’s 20 percent program is een goed voorbeeld van een initiatief dat medewerkers op een duidelijke manier aanmoedigt om met hun creativiteit aan de slag te gaan. Wanneer je als werkgever niet op een actieve manier laat zien dat je behoefte hebt aan creatieve denkers, dan bestaat het gevaar dat mensen geen risico zullen nemen en geen fouten durven te maken. Een belangrijk aspect van creativiteit is dat er risico bij komt kijken: het gaat immers om nieuwe ideeën en concepten, die nog getoetst moeten worden aan de praktijk. Zorg er dus voor dat je medewerkers weten dat er geen sancties volgen op al te wilde ideeën en dat het nemen van risico juist de norm van jouw organisatie is. Een zakelijk bedrijf transformeren naar een creatieve onderneming kost tijd, maar het begint bij een management dat niet te snel oordeelt en dat openstaat voor suggesties.

Geef je personeel de middelen om creatief te zijn

De meeste mensen worden niet bepaald geïnspireerd door lange, saaie meetings met eindeloze PowerPoint-presentaties. Met de juiste middelen kun je vergaderingen, workshops en brainstorms transformeren tot de inspirerende, interactieve en dynamische bijeenkomsten die ze zouden moeten zijn. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een voorraad Magic-Chart Notes klaar hebt liggen, met voor iedereen een stift (die het ook doet!) en nodig alle aanwezigen uit om hun ideeën op te schrijven. Installeer een wand die volledig beschrijfbaar is, of een vergadertafel met een whiteboard-oppervlak waar iedereen naar believen zijn gedachtenspinsels op kwijt kan. Zo zorg je ervoor dat mensen niet gekaderd zijn en gaan je medewerkers zonder grenzen – en dus creatiever –denken.

Richt de omgeving in op creativiteit

Onze serieuze, zakelijke werkomgeving is niet de meest ideale voedingsbodem voor creatieve ideeën. Verwacht je meer creativiteit van je werknemers? Richt de werkvloer dan op een manier in die creativiteit stimuleert. We hadden het in een vorig blog al over de opkomst van de ‘huddle rooms’, kleinere ruimtes of zelfs open ontmoetingsplekken die op een informele en uitnodigende manier zijn ingericht en waar werknemers op een eenvoudige manier informatie kunnen delen. Door bijvoorbeeld de tl-verlichting te vervangen door sfeervol licht, de vergadertafel plaats te laten maken voor makkelijke fauteuils en de afgesloten vergaderhokken in te ruilen voor open ruimtes, creëer je een omgeving waar creatieve ideeën al een stuk beter zullen gedijen.

Zorg voor diversiteit

De uitwisseling van ideeën zal niet zoveel opleveren wanneer iedereen op dezelfde manier denkt. Het kan daarom nuttig zijn om mensen met verschillende achtergronden, kwalificaties, specialisaties en ervaring bij elkaar te zetten. Dit begint al bij het wervingsbeleid van je organisatie en het eindigt op de werkvloer. Zet mensen van verschillende afdelingen bij elkaar op projecten en organiseer informele bijeenkomsten waar werknemers die elkaar anders nooit spreken bij elkaar worden gezet om ideeën uit te wisselen. Je zult versteld staan van de unieke inzichten die dit oplevert.

Werk met innovatieteams

Wil je wat meer structureel te werk gaan om tot creatieve resultaten te komen, dan kan de bekende scrum-methode uitkomst bieden. Scrum werkt met kleine, multidisciplinaire teams, die bij voorkeur in één ruimte werken, zodat er gemakkelijk kan worden overlegd. Het team wordt begeleid door een Scrum Master, die een faciliterende rol heeft. Let overigens wel op dat je de spontaniteit bewaard. Creativiteit is immers vaak het gevolg van het toevallig samenkomen van onverwachte zaken. Het instellen van innovatieteams moet daarom niet overkomen als een extra klusje en de systematische aanpak moet niet te rigide zijn om de creativiteit op te laten bloeien.
 
 

afbeelding van Leo Wieling
Door: Leo Wieling

Leo Wieling |

Country Manager Nederland bij Legamaster

Bekijk alle artikelen van Leo