Google Hummingbird update: Het nieuwe zoeken
Je kunt de zoekopdracht nu zien als het stellen van een vraag waarop de zoekmachine antwoord geeft

Google Hummingbird update: Het nieuwe zoeken

Redactie Baaz

Met Hummingbird is er officieel een nieuw tijdperk in het zoeken aangebroken. Vandaag bespreken we de belangrijkste aspecten van de Google Hummingbird Update en vertellen we hoe jij hier als bedrijf op in kunt spelen.

Wat is de Google Hummingbird update?

Wanneer iemand een zoekopdracht invoert wil Google graag de meest relevante zoekresultaten voor die persoon laten zien. Het liefst zijn de eerste resultaten precies wat diegene zoekt. Nu worden de zoekresultaten nog persoonlijker, doordat bijvoorbeeld ook de locatie van de gebruiker wordt meegenomen. Dit betekent dat twee personen die op dezelfde zoekwoorden zoeken toch andere zoekresultaten te zien kunnen krijgen. Daarnaast begrijpt Google de context van zoekopdrachten beter. In plaats van individuele zoekwoorden houdt Google nu rekening met de gehele zin, ook wel conversational search genoemd. Je kunt de zoekopdracht nu zien als het stellen van een vraag waarop de zoekmachine antwoord geeft. Een zoekopdracht zou bijvoorbeeld kunnen zijn: “Schildersbedrijf in de buurt”. In plaats van te kijken naar welke websites iets te maken hebben met “schildersbedrijf in de buurt” (bijvoorbeeld doordat deze woordcombinatie vaak op de website voorkomt), zoekt Google nu echt naar een schildersbedrijf dicht bij de locatie van die persoon. Verder houdt Google nu nog meer rekening met social sharing.

SEO-tips: Content is key

Het is erg belangrijk om als bedrijf op bovenstaande veranderingen in te spelen. Wanneer je dit niet doet heb je kans dat je wordt ingehaald door de concurrentie of simpelweg niet vindbaar bent. Hierbij enkele SEO tips om hoog in Google te blijven scoren:

1. Zorg dat je locatie duidelijk is

Aangezien de locatie van degene die een zoekopdracht invoert nu wordt meegenomen in de zoekresultaten is het belangrijk dat het voor Google duidelijk is waar jouw bedrijf zich bevindt. Zorg daarom voor een account op Google Places en zorg er ook voor dat uit de content op je website blijkt waar je bedrijf is gevestigd.

2. Zorg voor goede, relevante content

Google laat na de update meer relevante zoekresultaten zien. Of een website relevant is bepaalt Google onder andere door een zoekopdracht te koppelen aan de content op een website. Het is nu dus nog belangrijker om relevante, verse en kwalitatief goede content te plaatsen. Zoek uit welke zoekopdrachten je potentiële klanten intypen en zorg ervoor dat deze keywords regelmatig terugkomen in je content. Zorg er wel voor dat je altijd richting de websitebezoeker blijft schrijven en dat je niet alleen de zoekmachines probeert te pleasen. Je wilt natuurlijk niet dat iemand op jouw website terecht komt doordat je de juiste keywords hebt gebruikt, maar uiteindelijk de website meteen weer verlaat door de vage teksten die erop staan.

3. Stimuleer social sharing

Zoals eerder gezegd is het erg belangrijk om je content richting de websitebezoeker te schrijven. Dit heeft indirect ook weer positieve invloed op je resultaten in Google, want hoe populairder je content, des te hoger je scoort. Social sharing, oftewel het delen van je content op social media, is na de Google Hummingbird Update een nog belangrijkere indicator om te bepalen van welke kwaliteit je content is. Wordt je content vaak gedeeld, dan is het blijkbaar van hoge kwaliteit. Zorg daarom dat bijvoorbeeld je blogartikelen gemakkelijk te delen zijn, door like en share buttons toe te voegen.

Hopelijk kom je door middel van deze SEO tips weer een stukje dichter bij een toppositie in Google, ook na de Google Hummingbird Update. Succes!

is directeur en eigenaar van SEO Online Marketing.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie