Gastexpert: Bijzondere werkwijzen van creatieve ondernemers

Redactie Baaz
Ondernemers uit de creatieve sector pakken hun zaken anders aan dan andere ondernemers. Zo hebben zij vaak een uniek uitgangspunt, zijn ze meer gevoelsmatig bezig en voeren ze op een opmerkelijke manier hun werkzaamheden uit. Een paar bijzondere voorbeelden van diverse creatieve entrepreneurs naast elkaar.

Nobel doel

Waar sommige ondernemers een commercieel product of dienst willen verkopen, zijn het juist de creatieve ondernemers die hun bedrijf gebruiken om een groot verschil te maken in de wereld. De een wil onze leefomgeving mooier maken en de ander wil graag mensen helpen of inspireren. Voor ontwerper en kunstenaar Jonathan Wanders is zijn doel heel helder: ‘Creativiteit inzetten om geluk te genereren. Ik ben ervan overtuigd dat goede producten en projecten mensen gelukkiger maken. Ze maken de wereld mooier en/of inspireren en stimuleren de mensen daartoe.’ Voor Jonathan is het erg belangrijk dat je ergens je ziel in kunt leggen. En dat is wellicht de grootste kern en drijfveer van de creatieveling.

Eigen werkwijze

Werken vanuit je eigen kracht is voor veel ondernemers een hele ontdekkingsreis. Want waar ligt jouw kracht en hoe pak je jouw werkzaamheden zo aan dat je daarin succesvol bent? Sommigen doen er een tijd over voordat ze daar achter komen. Voor Wilma Geerts, portretschilder, komt haar werkwijze vanuit een natuurlijke en sympathieke plek. 'Mijn werkwijze is uniek, ik ga op stap met de geportretteerde. Waar zij of hij ook maar naar toe wil. Naar zee, de bossen, hun thuis of waar dan ook. Het moet een plekje zijn waar de geportretteerde zich fijn voelt, want dat is waar hij zich open stelt. We kletsen, lachen en soms huilen we en terwijl het licht op het gezicht speelt, maak ik foto’s. Honderden. Vaak zijn er twee of drie bruikbaar. Ga maar bij jezelf na, hoe vaak sta je vreselijk op de foto? En de ander maar zeggen hoe prachtig ze die vinden. De foto, dat is het allerbelangrijkste. Na de fotosessie kiezen we samen de mooiste beelden en dan kan ik aan de slag. Ik gebruik een  klassieke techniek, wat inhoudt dat ik meerdere dunne laagjes opbreng met drogingsprocessen tussendoor. Ik doe er ongeveer  zes weken tot drie maanden over. Het is altijd spannend als ze komen kijken, dan ben ik bloednerveus, maar als men, vaak gepaard met tranen, zegt: "Je snapt wie ik ben", dan ben ik pas geslaagd!'

Torenhoge energie

De meest zielsvervullende ideeën gaan vaak gepaard met een enorme boost van energie. De creatieve ondernemer vindt bij het creëren van het ultieme idee kracht om gelijk vele kilometers te maken. Deze flow is kenmerkend voor de werkwijze van de creatieveling. Zij werken vaak gevoelsmatig: is de energieflow goed, dan leggen ze een grote afstand af. Is het energiepijl wat lager, dan is het geen schande om even wat anders te doen of rust te nemen. Ook bij de start van De Nieuwe Winkel van Sandra Vonk was het energielevel na het ontdekken van het geschikte pand torenhoog. 'Ik ben gelijk begonnen met allerlei ideeën op te schrijven. In drie dagen had ik het concept ontwikkeld en binnen twee weken moest ik weten of het financieel haalbaar was. Hierbij heb ik dus veel ondernemers gemaild, berichten verstuurd en deze laten delen op Facebook, om te onderzoeken of het haalbaar was om de winkel te openen. Na twee weken was tot mijn grote vreugde bekend dat de winkel een succes zou kunnen worden. Nog geen zes weken na het idee, kwamen de eerste gasten binnen. Erg leuk!'

Durf

Zomaar je tas inpakken en voor een aantal maanden of zelfs jaren naar een ander land vertrekken, dat doet niet iedereen. Het vraagt om een hoge mate van bereidheid tot risico’s te nemen. Soms begin je klein, bijvoorbeeld door in het buitenland te bivakkeren voor een stageplek of alleen om er inspiratie op te doen. Bernadette van de Braak, sieraden- en textielontwerpster, is ook een durfal. Ze liep voor langere tijd stage in Nepal om daar haar sieraden te ontwikkelen. 'In Nepal werd ik vooral geïnspireerd door de mensen die daar leven. Ze zijn daar altijd positief, hebben veel respect voor anderen en kunnen een heel prettig en simpel leven leiden met weinig. Het is zo’n andere wereld, je krijgt een echte cultuurshock als je daar bent. Omdat ik heb rondgereisd, kijk ik nu met hele andere ogen naar steden en mensen dan voorheen. Je wordt op zoveel vlakken geïnspireerd en je komt daarna zoveel sterker terug. Wat er ook voor gezorgd heeft dat ik mezelf ontdekt en ontwikkeld heb.' Ook haar sieraden geven goed weer wat ze gezien en geleerd heeft op deze reis. Zo verbeelden ze onder meer allerlei verschillende culturen en gebouwen over de hele wereld, gegoten in haar eigenzinnige vormgeving.

Eigen overtuiging

Soms heb je zo’n bijzondere manier van leven of kijk je op een geheel eigen wijze naar bepaalde zaken, dat je daarmee de basis legt voor het concept van je zaak. Bij Jelle Derckx was dit ook het geval. Hij ging backpacken in Brazilië en reisde daar rond met niet meer dan een schaars gevulde rugzak. 'Nadat ik terugkwam, ben ik over mijn leven gaan nadenken. Wat heeft mijn prioriteit? En wat vind ik belangrijk? Wat heb ik écht nodig? Tijdens en na mijn reis ben ik minimalistisch gaan leven en ben ik gaan elimineren wat ik niet nodig heb. Zo heb ik online een "challenge" opgezet. Hierbij wil ik maximaal 99 spullen bezitten.' Zijn benadering gaat altijd uit van persoonlijke vrijheid en ontwikkeling. Over deze onderwerpen en onder andere over de 'challenge' schrijft Jelle op zijn blog. Hiermee coacht hij mensen die willen groeien op persoonlijk vlak of die willen leren minimaliseren. 'Het is erg mooi om te lezen dat je anderen kunt inspireren en helpen door je passie, en zo hun levens kunt veranderen.'

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie