Fromanteel in de betaalbare luxe-vijver

Fromanteel in de betaalbare luxe-vijver

Redactie Baaz

Wie wel eens een luxere juwelier of een Bijenkorf is binnengelopen moet het Amsterdamse horlogemerk Fromanteel Watches nu toch wel herkennen.

​Het ingetogen horlogemerk – wat bekend staat om hun vertrouwde geelgekleurde identiteit – ontwerpt nog altijd betaalbare en luxueuze Swiss Made horloges en houdt daarmee vast aan zijn ongeëvenaarde kwaliteit, ingetogen ontwerp en een verfijnde afwerking. Met nog enorm veel groeimogelijkheden voor de boeg is Fromanteel nu klaar voor de uitrol in België en Duitsland.

Klokkenmakersfamilie

Alfredo Silva (37) en Martijn van Hassel (37), de mannelijke breinen achter de Amsterdamse horloges, begonnen zo’n 7 jaar geleden met het luxe horlogemerk. De naam vonden ze bij de Amsterdamse klokkenmakersfamilie Fromanteel die 400 jaar geleden een werkplaats runde op de Dam. Met het vooruitzicht om als leerling van de welbekende Christiaan Huygens te mogen werken, verhuisde de Fromanteel familie in 1657 van Londen naar Amsterdam om hier alle ins en outs van het Pendule mechanisme te leren. Dit instrument was gemaakt om stellaire bewegingen in de nachtelijke hemel te bestuderen, maar was ook capabel om secondes te meten – een hele prestatie in een wereld die destijds voornamelijk werd gedomineerd door minuten. Een paar jaar later was het succes van Fromanteel een feit. 

In 2009 zet dit verhaal zich voort en openen Van Hassel en Silva opnieuw de deuren van Fromanteel op de Herengracht in Amsterdam. De twee oprichters vonden elkaar ooit bij Red Bull, waar ze per abuis elkaars voorliefde voor horloges ontdekten. 'Waar Martijn een verzameltik had van ongeveer iedere horlogebrochure die er bestond, bezat ik destijds al over een rariteitenkabinet van echte, maar ook replica, horloges. Na meerdere vrijdagavond meetings, wekelijkse overleggen en een destijds gemis van betaalbare kwaliteitshorloges zijn we het avontuur uiteindelijk aangegaan', vertelt Alfredo enthousiast. 

Uniek verhaal

​Iedere Fromanteel is voorzien van een uniek verhaal met een nog uniekere verpakking die beiden refereren naar de geschiedenis van de Amsterdamse klokkenmakersfamilie. De Fromanteel drager heeft daarnaast de keus uit ruim 20 verschillende kleuren banden en kan zo zijn horloge gemakkelijk personaliseren naar eigen smaak. De prijzen variëren zo tussen de €379,- en €999,-. 'Voor deze prijs kunnen wij Zwitserse topkwaliteit leveren. Dit lukt ons door het slimme ontwerp van de kast – waar meerdere uurwerken in passen – maar met name door onze serieproductie en efficiëntere inkoop', legt Martijn uit.

Alhoewel er (nog) geen echte luxe-industrie bestaat in Nederland, is betaalbare luxe enorm in opkomst. Daar daagt Nederland de internationale luxe-markt wel degelijk mee uit en weet het merk deze spelers constant te verrassen. Er zijn natuurlijk wel de grotere horlogehuizen zoals Van Der Klaauw, maar voor de rest blinkt Nederland zeker uit in luxe producten die verkocht worden voor een betaalbare prijs. 'Nu hebben we het natuurlijk ook wel tegen een overgroot publiek waar de spreuk Ons bin zuunig bij op het lijf geschreven staat. En, daar is uiteraard helemaal niks mee', spreek Silva uit. 

Twee jaar geleden verhuist Fromanteel van de Herengracht naar de Keizersgracht, waar de liefde voor het horlogemaken zich voortzet. Het bedrijf is enorm succesvol en wordt omringd door groei – met name in het buitenland. Via de 100 verkooppunten waar het merk in Nederland en België gerepresenteerd wordt worden er jaarlijks al zo’n achtduizend horloges verkocht. 

Dit jaar breidt de organisatie zich nog verder uit, is de internationale webshop verbeterd en zijn de eerste marketingactiviteiten uitgezet in het buitenland. Om deze ambitie van Fromanteel voort te zetten wordt er in samenhang – as we speak – gewerkt aan het aanwenden van meer groeikapitaal en dient er in totaal €1.000.000,- aan kapitaal aangetrokken worden. Fromanteel zal deze investeringen gebruiken om de productie in het buitenland te vergroten en het aantal verkooppunten in Duitsland sterk uit te breiden. 
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie