Gastexpert Hella Hendriks aan het woord

Fanbooster: Facebookmarketing voor iedereen

Daan de Winter
Sommige ondernemers houden zich verre van Facebookmarketing, bijvoorbeeld omdat het nogal ingewikkeld lijkt. Die gedachte is dankzij Fanbooster toch echt achterhaald.

De manier waarop bedrijven hun doelgroep bereiken, is in nog geen tien jaar tijd compleet veranderd. Zo zijn sociale media als Facebook een onmisbaar onderdeel geworden van de marketingmix. Toch houden sommige ondernemers zich verre van Facebookmarketing, bijvoorbeeld omdat het nogal ingewikkeld lijkt. Die gedachte is dankzij Fanbooster toch echt achterhaald.

Eerst even de voordelen van Facebookmarketing. Maar liefst 9,6 miljoen Nederlanders zitten op Facebook, waarvan 6,8 miljoen dagelijks. Uit recent onderzoek van Newcom blijkt verder dat het Facebookgebruik ook in 2016 zal blijven groeien. De leeftijdsopbouw is erg divers en dus is de kans groot dat jouw potentiële klanten ertussen zitten. Al die gebruikers maken hun persoonlijke gegevens en voorkeuren kenbaar, wat heel gericht adverteren mogelijk maakt tegen een relatief lage prijs. Bovendien is alles te meten, als je weet wat je doet.

Fanbooster kan daarbij helpen. Het is geavanceerde, maar tegelijkertijd zeer toegankelijke software voor alle facetten van Facebookmarketing. 'Het stelt kleine én grote bedrijven in staat om hun activiteiten op Facebook te optimaliseren', zegt Hella Hendriks van Online Business Media, de exclusieve partner van Fanbooster in de Benelux. 'Je kunt als ondernemer zelf campagnes opzetten en al je URL's meten, maar ook adverteren en je content inplannen. Fanbooster biedt echt duizenden- één mogelijkheden om je Facebookmarketing in te vullen.'

Het complete plaatje

Dat is meteen ook een belangrijk punt waarop Fanbooster zich onderscheidt van de concurrentie: het is een gebruiksvriendelijke alles-in-éénoplossing. Waar andere software zich toespitst op specifieke onderdelen als de landingspagina's of het monitoren van je campagne, regel je met Fanbooster het complete plaatje. 'Dus je hebt alle stappen van Facebookmarketing bij elkaar op één platform. Daarnaast zeg ik altijd dat ik een beetje verwend ben door Fanbooster. Het is namelijk zoveel makkelijker dan Power Editor, de tool die Facebook zelf aanreikt.'

Ook op andere punten heeft Fanbooster duidelijk een streepje voor op Facebook, benadrukt Hella. 'Om maar een voorbeeld te noemen: Facebook maakt een schatting van het aantal mensen dat zich na twee dagen nog kan herinneren dat ze jouw advertentie hebben gezien. Daarbij speelt de frequentie natuurlijk een belangrijke rol. Naar mijn ervaring ligt de ideale frequentie op ongeveer drie of vier keer. Een van de vele functionaliteiten van Fanbooster is dat je die frequentie als ondernemer kunt instellen. Dit is binnen Facebook zelf niet mogelijk.'

Doelgroep leren kennen

Online Business Media levert de Fanbooster-software en de service eromheen. Die service bestaat bijvoorbeeld uit het verzorgen van trainingen, als die al nodig zijn, en het ondersteunen bij het design van Facebookapps. Tot de klantenkring behoren grote merken als Feyenoord, Parfumerie Douglas, Lotto, AkzoNobel en titels van De Persgroep.

'Bedrijven gebruiken onze software vooral om doelgroepen te leren kennen', legt Hella uit. ‘Het bereik is enorm, waardoor Fanbooster hierin nog beter tot zijn recht komt. Het publiceren van tijdlijnberichten, advertenties op Facebook en Instagram, het ondersteunen van customer care en het lanceren van informatieve of wervende campagnes zijn eenvoudig te realiseren. Door je klanten te leren kennen, vergroot je ook de kans een kwalitatieve doelgroep op Facebook te bereiken en deze uiteindelijk te converteren naar een klant of belangrijke ambassadeur.'

MVO

Het nut van Fanbooster gaat overigens verder dan alleen de commerciële kant. Hella vertelt trots over een fi jn staaltje maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) door een Noorse collega. Hij stelde het platform uit liefdadigheid gratis beschikbaar aan Erlik Oslo, de grootste daklozenkrant van het Scandinavische land die kwetsbare mensen een manier geeft om op een eerlijke manier hun boterham te verdienen. Erlik, wat 'gelijk' betekent, zette Fanbooster in om te analyseren en testen of het eigenlijk wel zin had om actief te zijn op social media. 

De uitkomst van het experiment was eigenlijk niet zo verrassend: Facebook bleek een waardevol instrument om meer geld mee op te halen, het contact met donateurs en andere stakeholders te verbeteren en het merk Erlik verder uit te bouwen.