De kracht van falen

Falen moet mogen

Peter Güldenpfennig
Het idee dat falen niet mag is ons ingeprent. Natuurlijk, slagen is leuker, maar falen is meer dan je doel niet halen, het is een onmisbare schakel in de weg naar succes.

​Zeker in ondernemen is falen een optie waar je rekening mee moet houden. En waar falen in Amerika, toch een land met een echte ondernemerscultuur, gezien wordt als de normaalste zaak van de wereld, is falen in Nederland uit den boze. Ga je één keer failliet met je bedrijf, dan heb je een stempel als 'slechte ondernemer'.

Eigenlijk heel vreemd, want falen mag (of zou moeten mogen) en kan je zelfs helpen. Neem Steve Jobs, die, ondanks dat het hem vernederde, zijn gedwongen vertrek bij Apple is gaan zien als zege. Zo zei hij in zijn Stanford Commencement Speech: ‘Het gewicht van succesvol zijn veranderde in de lichtheid van een starter die minder zeker is van alles. Het [weggaan bij Apple] bevrijde me om één van de creatiefste periodes van mijn leven in te gaan’. 

Van falen naar succes

Als je slechts blijft falen is het moeilijk om te zien of te geloven dat er succes aan de horizon ligt te wachten. Er zijn dan twee belangrijke dingen die je je moet bedenken.

Ten eerste moet je blijven proberen. Een idee uitvoeren, zeker een innovatieve, of een bedrijf opstarten is als een kronkelige weg vol kruispunten zonder aanwijsborden. Het recept voor succes is niet te vinden, dat maak je al ondernemend. En dan kan het gebeuren dat je soms weer op de plek terugkomt waar je bent begonnen, met dank aan het ontbreken van de aanwijsborden. Die weg waar je op rijdt om je doel te bereiken is niet recht van A naar B, maar zolang je blijft proberen kom je uiteindelijk wel bij je doel uit.

Ten tweede is succes niet meetbaar en zeer subjectief. Wat voor de één geldt als succes, is voor de ander slechts een kruimel van een taart. Om te bepalen wat voor jou geldt als succes dien je doelen en subdoelen te stellen. Faal je in het behalen van één of enkele doelen? Gewoon nogmaals proberen. Met een helder en haalbaar gesteld doel kom je er uiteindelijk wel, ook als is het niet makkelijk.

Ten derde, en dat is misschien wel een cliché, maar daarom niet minder waar: een mens leert van z’n fouten. Falen is niet leuk, maar als je de negatieve ervaring van niet slagen juist ombuigt in iets positiefs, hier van leert en dus sterker opstaat dan dat je bent gevallen, is falen heel gezond.

Falen moet mogen

De positieve kant aan falen wordt te weinig belicht en bestaat in Nederland eigenlijk niet eens. Vreemd, want tegelijkertijd zijn we het hier er eigenlijk allemaal over eens dat vallen en opstaan hoort bij het leven en daarmee ook bij ondernemen. Het taboe wat op niet slagen ligt zou doorbroken moeten worden, iets wat mogelijk nog even op zich laat wachten. Pas als we inzien dat je met falen uiteindelijk het beste innoveert zal ook het ondernemersklimaat in Nederland ten goede veranderen. Want dat klimaat is niet slecht, maar het kan altijd beter. En daar hoort falen simpelweg bij.

De kracht van het falen

Succes is tegenwoordig onlosmakelijk verbonden met het loslaten van de angsten en beperkende gedachten die je in je comfortzone houden, zowel voor individuen als organisaties. Maar hoe doe je dat dan?  Michel Taal ging op zoek naar manieren om zijn eigen lef te vergroten, en dat leidde tot de ontwikkeling van een beproefde methode die hij beschrijft in zijn boek 'Faalkracht'.

Faalkracht van Michel Taal is uitgekomen bij uitgeverij Atlas Contact
 

afbeelding van Peter Güldenpfennig

Peter Güldenpfennig | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Peter