Etiquette? Daarom!
Etiquette? Daarom!

Etiquette? Daarom!

Redactie Baaz
Je omgeving beoordeelt je op basis van je gedrag en je gewoonten. Stuur die beeldvorming door op vijf punten te letten.

Het waarom van etiquette

​Als ondernemer lig je permanent onder een vergrootglas. Medewerkers houden je nauwlettend in de gaten, klanten beoordelen je bewust of onbewust op wat je doet, hoe je je gedraagt en welke gewoonten je erop nahoudt. Voor zakenpartners en leveranciers geldt dat ook, om maar niet te spreken van investeerders! Dagelijks vormen mensen die belangrijk voor je zijn een beeld van je. Dat beeld kan dus maar beter goed zijn. ​Verstandige business leiders hebben feilloos in de gaten dat integere gewoonten er toe doen. Niet alleen door het beeld dat er van hen ontstaat, maar ook doordat gedrag en gewoonten een positieve uitstraling hebben op en een voorbeeldfunctie hebben voor de rest van het bedrijf en de omgeving. In het bijzonder vijf goede gewoonten zijn belangrijk. En handig.

1. Wees altijd op tijd

​Deze eenvoudige handeling heeft grote symbolische waard. Het laat zien dat je commitment hebt en deze serieus neemt. Neem je afspraken en deadlines serieus, dan zal je team dat ook doen. Veel ondernemingen geven respect een hierarchische plek. Dit is onzin - in andermans ogen is jouw tijd niet meer waard dan die van je medewerker of van je klant. Op tijd komen is een teken van respect naar de ontvanger toe. 

2. Zet aan het eind van een meeting alle actiepunten en deliverables op schrift

​Losse eindjes zijn de kortste weg naar misverstanden over wie wat moet doen of waarvoor verantwoordelijk is. Door actiepunten en taken op schrift te stellen weet je niet alleen zeker dat je niets vergeet, je laat je team ook zien hoe jij wil dat ze zich gedragen. Het structureert vervolgmeetings ook.

3. Formuleer duidelijk aan welke zaken je je zeker niet kunt committeren. 

Amerikanen noemen het 'phantom deliverables', zaken waarvan anderen dachten dat jij ze voor je rekening zou nemen, terwijl dit niet het geval is. Communiceer goed als leidinggevende en expliciteer alle mogelijke 'phantom deliverables' die je ziet. Op die manier kun je duidelijk aangeven aan welke zaken je je wel of niet kunt committeren.

4. Sluit de cirkel van accountability

​Je doelstellingen ​halen is één ding, maar ervoor zorgen dat betrokkenen dat ook weten, is weer iets anders. Sluit de zogeheten accountability loop: "Mark, zoals beloofd heb je hier de data waar je eerder om vroeg." 

5. Wees bewust van je eigen stressgedrag

Sommige zeggen dat druk en tegenspoed 'de man maken' en het karakter vormen. In werkelijkheid ligt het anders​: tegenslag en stressvolle situaties laten zien welk karakter je hebt. Hoe je je in stressvolle omstandigheden gedraagt, maakt een onuitwisbare indruk op je team, klanten en andere stakeholders. Zorg er dus voor dat je onder alle omstandigheden kalm blijft en je van je beste kant laat zien. 
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie