Erasmus Collegereeks #7: innoveren volgens Sander Schutte

Erasmus Collegereeks #7: innoveren volgens Sander Schutte

Redactie Baaz

Donderdag 22 maart vangt het nieuwe college uit de Erasmus Collegereeks aan. Het thema luidt 'innovatie' en op de lijst van gastsprekers staat Sander Schutte. Wij spraken met hem aan de vooravond van de bijeenkomst.

'Innoveren is niet alleen maar met een nieuw product komen', valt Sander met de deur in huis. Het is aan hem om tijdens deze bijeenkomst van de Erasmus Collegereeks uit te wijden over het thema, ten overstaan van tientallen ervaren ondernemers. Zelf is hij geen doorgewinterde ondernemer die al een jaar of tien actief is. Hij valt meer in de categorie starter. Maakt dat het lastig om voor zo'n groep experts te spreken? 'Juist niet', zegt Sander. Hij weet als starter namelijk als geen ander wat innoveren is en hoe je het aanpakt.

'Als startup heb je eigenlijk de extreme variant van innovatie in een wat groter bedrijf. Innoveren is het enige wat je doet en het moet gelijk ook goed gaan.' Met een eigen startup op zijn naam, denkt Sander dan ook heel wat lessen te hebben geleerd die interessant zijn voor de grotere ondernemers die hij morgen toespreekt. 'Als starter ben ik alleen maar bezig met een product ontwikkelen en dat winstgevend in de markt zetten, echt innoveren dus. Voor meer ervaren bedrijven gaat het vaker om wat kleinere vernieuwingen ten opzichte van hun huidige product.' Dat innoveren alleen gaat om uitvinden, is volgens Sander een misvatting. 'Eigenlijk begint het daar pas mee. Behalve een uitvinding is het ook het hele pad naar de markt toe en je product winstgevend neerzetten.'

Het product wat centraal staat in de startup van Sander zelf is VirtuaLock, een handige tool waarmee je je laptop in openbare ruimtes beschermt tegen diefstal. In 2009 begonnen hij en zijn partners met het project en nu, drie jaar later, raakt de dienst bij steeds meer mensen bekend. Hoe het precies in zijn werk gaat, dat leggen de makers uit in dit filmpje:

Zoals het een ervaringsdeskundige betaamt, heeft Sander genoeg tips en tricks die hij zijn 'studenten' morgen zal geven. Want zoals elke starter, heeft ook Sander de nodige fouten gemaakt. 'Wij hebben in het begin innovatie teveel als eenmalig traject gezien', deelt hij met ons. 'We dachten simpelweg: dit willen we, we gaan het bouwen en dan gaan we het verkopen. Maar zo werkt het niet.

Het gevaar is namelijk dat je na een half jaar in absolute isolatie met een product komt waar niemand op zit te wachten. We hebben geleerd veel met klanten en de omgeving te praten, te kijken wat werkt en dan pas te gaan bouwen. Als je product dan eenmaal op de markt staat, is het echter nog niet afgelopen. Dan moet je gaan meten of je product echt werkt.'

Aan de vooravond van de Erasmus Collegereeks, dat in een serie van zes colleges wordt georganiseerd door HOPE en de Erasmus Universiteit, geeft Sander nog een paar gouden tips:

  • Bouw je product niet voor slechts één klant, maar ook voor een meer algemene doelgroep zodat je later je krantenkring kunt uitbreiden
  • Zie innovatie als een continu proces, niet als een eenmalig project
  • Haal onzekerheden weg door vanaf het begin al feedback aan klanten te vragen
  • Lok innovatie uit door je randvoorwaarden goed te bepalen. Bijvoorbeeld een klein zelfstandig team dat zelf beslissingen mag nemen met voldoende financiële armslag. Een organisatie met vijf lagen waar je je plan elke keer door heen moet worstelen, remt enorm af.

Wil jij ook een college bijwonen van de Erasmus Collegereeks? Check dan de website www.collegereeks.nl voor het volledige programma en aanmelding. Het college over innovatie met onder andere Sander Schutte vindt plaats op 22 maart van 15.30 uur tot 19.00 uur. Deelnemers aan de Collegereeks ontvangen een gratis abonnement op Baaz Magazine.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie