Eerste Nederlandse Dunkin Donuts moet volgend jaar de deuren openen

Mark
Koffie- en bakkerijketen Dunkin’ Donuts wil volgend jaar haar eerste Nederlandse filiaal openen. De keten wil haar positie in Europa verstevigen en na Oostenrijk en Zweden lijkt het dat ons land aan de beurt is.

Vorig jaar liet het in 1950 opgerichte Dunkin’ Donuts al weten op zoek te zijn naar franchisenemers in ons land. Hiermee keert de keten, bekend om haar brede assortiment aan donuts, na veertien jaar weer terug naar ons land. Jeremy Vitaro, vicepresident van Ontwikkeling bij Dunkin’ Brands meldt vandaag aan Nu.nl dat hij hoopt volgend jaar de eerste winkel in ons land te kunnen openen. De keten heeft wereldwijd bijna 11.000 restaurants, verspreid over 33 landen en serveert dagelijks koffie, bagels, muffins en donuts aan ruim drie miljoen klanten.

Ondanks dat Vitaro vorig jaar nog zei dat de keten mikt op filialen in stadscentra, op treinstations en luchthavens, zijn er nog geen gesprekken geweest met de Schiphol Group en NS Stations. De reden dat dit nog niet is gebeurd is dat het bedrijf deze onderhandelingen het liefst door een franchisepartner laat voeren. Volgens Vitaro zijn de plekken die het bedrijf op het oog had nog altijd dezelfde. ‘Op die plekken doen we het ook in andere landen goed. Maar eerst moeten we een akkoord bereiken met een lokale franchisepartner. Direct contact met die partijen is mogelijk, maar het werkt beter als onze lokale franchisepartner dat op zich neemt.’

Vitaro laat weten gesprek te zijn met verschillende partijen in ons land. Het bedrijf zou op dit ogenblik kijken naar groepen die supermarkt- of andere detailhandelketens in hun portfolio hebben. Deze hebben geen concurrerend concept, maar wel veel ervaring met de Nederlandse consumenten- en vastgoedmarkt. Wanneer de eerste winkel eenmaal wordt geopend krijgt deze mogelijk een iets aangepast assortiment.