Drie veelgemaakte fouten en 10 ondernemerstips
3 grote fouten en 10 tips

Drie veelgemaakte fouten en 10 ondernemerstips

Redactie Baaz

Michael van Beers en Dirk Jan Koekkoek, de oprichters van onder meer VakantieVeilingen.nl en HappyBee.nl, vertellen over de meest gemaakte ondernemersfouten en geven tips.

Onlangs publiceerden wij het uitgebreide en openhartige interview met de twee topondernemers Dirk Jan Koekkoek en Michael van Beers. Met een uitgekiende e-mailmarketingstrategie wisten ze van NuGratis.nl, VakantieVeilingen.nl, HappyBee.nl en nog zo'n twintig andere ondernemingen een groot succes te maken. Als tegenwoordige incubator van e-mailmarketingspecialisten, designers en programmeurs helpen ze talloze bedrijven een stapje verder. We vragen de heren naar de meest gemaakte fouten door ondernemers en zetten daar tien tips tegenover die de weg naar succes vergemakkelijken. Wil je precies weten hoe Dirk Jan en Michael zelf de wereld veroverden met hun ondernemingen? Lees dan hier het interview.

Bedrijven onderschatten e-mailmarketing vaak
Ze denken al snel 'ja maar we mailen toch?'. Klopt, maar dat is niet hetzelfde als gerichte e-mailmarketing. Beschouw online (e-mail) marketing dus als een vak, niet als een extra marketingkanaaltje.

Slechte websites
Er is een bekend merk met een hele mooie website. Bijna alles op de website echter is flash. Als je iets wilt kopen moet je op een flash-banner klikken. Twintig procent van zijn verkeer is waarschijnlijk mobiel, ik gok dat 75 procent daarvan met een iPhone of iPad werkt. Iedereen weet dat flash niet werkt op een iOS-apparaat. Dan heb je dus een mooie site die voor heel veel mensen niet werkt.

Zorg dus dat je website optimaal functioneert. Je kunt nog zo’n mooie pagina hebben, maar als een bepaalde functie het niet doet of iDeal ligt eruit, word je daar indirect op afgestraft door Google. Je moet een algeheel goede conceptbeleving garanderen. Zorg dat mensen graag bij je komen, je eerlijk bent en je website snel is.

Niet meten is niet weten
Veel bedrijven maken de fout iets te lanceren en er vervolgens niet meer naar te kijken, die hebben dan niet door dat de omzet ineens terugloopt. Blijf dus altijd testen. Met HappyBee voeren we nu een test voor een mobiele site. We zien tegen de verwachtingen in dat de tabletgeoptimaliseerde versie het minder goed doet dan de traditionele site. We hebben hem nu uitgezet en onderzoeken hoe we het wél moeten aanpakken.’ Bereken daarnaast altijd je ROI. Online is bijna alles meetbaar.

Ondernemerstips

  1. Weet je zwakke punten en zoek mensen die dit compenseren.
  2. Laat je ego nooit in de weg zitten. Als je een starter bent, word dan geen directeur voor een groot bedrijf. Laat andere mensen dat doen dit dat beter kunnen. Wij hebben bij VakantieVeilingen uiteindelijk de huidige directeur Marc Muller aangesteld. Hij heeft het uiteindelijk de sprong gegeven die het nodig had.
  3. Wees niet bang om fouten te maken. Zonder fouten leer je niets. Maar leer wel van je fouten.
  4. Laat je niet gek maken door fancy (te dure) tools. Iemand kan je een tool aanbieden wat lijkt op een Formule 1 wagen, maar niet iedereen kan ermee rijden... en wat moet je met een Formule 1 wagen op de openbare weg? Denk eerst na wat je met de tool kunt en wat het nut ervan is.
  5. Lanceer vroeg, ga snel live en stop ermee als het niet lukt. Dat geeft je de kans om bij te sturen.
  6. Sta je team en jezelf toe om fouten te maken, dat levert de meest waardevolle lessen op.
  7. Verzamel goede mensen om je heen en luister naar ze, vooral als ze het niet met jou eens zijn.
  8. Stel altijd doelen en zoek naar slimme methoden om resultaten continu te meten.
  9. Een helicopterview kan verhelderend werken. Neem de tijd om soms even stil te staan, ook al gaat alles om je heen snel.
  10. Werk vanuit passie, elke persoonlijke frustratie is dan een kans voor verbetering.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie