In tijden van nood moet je op je mensen kunnen rekenen.

Deze ondernemer werd gered door zijn personeel

Daan de Winter
Kies je personeel zorgvuldig uit, want het kan zomaar gebeuren dat ze op een dag je leven redden. Dat bewijst het emotionele verhaal van deze ondernemer.

Op wie kun je bouwen?

​Wat doe je als het misgaat met je bedrijf en je de salarissen van je personeel niet meer kunt betalen? Het is een situatie waar geen enkele ondernemer in wil belanden, maar Reddit-gebruiker RocketSeaShell heeft het wel meegemaakt. Zijn werknemers lieten zich in deze tijden van nood van hun beste kant zien. Daar is hij ze eeuwig dankbaar voor.

​In november 2007 kwam het softwarebedrijfje van de Britse ondernemer in geldnood, maar er zat wel een grote deal met een Amerikaanse bank aan te komen. Om het nog even uit te kunnen zingen, nam hij een tweede hypotheek op zijn huis en stak hij dat geld in de zaak. Zelf had hij al sinds september geen salaris meer gehad.  Op 22 februari was de deal nog steeds niet rond. De directeur had alles geleend dat hij maar lenen kon, om er zo voor te zorgen dat zijn werknemers betaald zouden worden.

Wereld van ondernemer stortte in

Toen kwam het slechte nieuws: de deal ging niet door. Het project was vanwege financiële problemen afgeblazen en daar kon hij niets tegen beginnen. Midden in de nacht stelde de directeur zijn personeel via een e-mail op de hoogte. ​Zijn gezin was ook zo goed als failliet en dreigde op straat te belanden. De ondernemer was ten einde raad. Hij overwoog zelfs een auto-ongeluk in scène te zetten, zodat de verzekering geld zou uitkeren waar zijn vrouw en kinderen van konden leven. 

Zover kwam het gelukkig niet, maar de situatie leek hopeloos, tot zijn werknemers hem een voor een belden. Zij hadden ook wel door dat de directeur veel eigen geld had geïnvesteerd in het bedrijf. Ze boden aan gratis te werken en op hun aandringen gebruikte hij de laatste 1200 pond op zijn rekening om zijn hypotheek te betalen. Het team vertrok uit hun kantoor en werkte voortaan vanuit huis. Mede dankzij een huisbaas die niet moeilijk deed, kon de directeur het uithouden tot hij in april een nieuwe klant wist te strikken.

Eind goed, al goed 

Vanaf dat moment ging het beter. ​In 2010 besloot de directeur de zeven trouwe medewerkers 12 procent van het bedrijf te geven om ze te bedanken voor hun loyaliteit en inzet. Niet omdat ze twee maanden gratis voor hem hadden gewerkt (dat geld had hij al terugbetaald), maar omdat ze in moeilijke tijden hadden bewezen dat hij op ze kon rekenen. Vier jaar later deed de groep eigenaren het bedrijf van de hand. Het leverde iedereen omgerekend meer dan 2,5 miljoen euro op.