De Young Advisory Group
Studenten die mkb'ers adviseren, een gat in de markt

De Young Advisory Group

Redactie Baaz
Studenten die je adviseren over je bedrijf, werkt dat? De jonge oprichters van de Young Advisory Group (YAG) weten inmiddels dat het een gat in de markt is. Met bedrijfsspecifieke kennis ondersteunen zij talloze mkb'ers die de McKinsey's van deze wereld niet kunnen betalen.

De geestelijke geboorte van de Young Advisory Group (YAG) vond plaats in 2010. Enkele Groningse studenten runden een chauffeursdienst en raakten onderweg in gesprek met de ondernemers op de achterbank. Het ging al snel over de bedrijfsproblemen waar zij tegenaan liepen in de bedrijven waar ze werkzaam waren.

De problemen waren talrijk, maar de oplossingen bleven achter. Want het benodigde budget om de ‘grote jongens’ (lees: McKinsey, Deloitte, Roland Berger) binnen te halen voor een advies, dat hadden deze mkb'ers niet. Toch bleek al snel dat de behoefte aan kwalitatief bedrijfskundig advies wel degelijk groot was. Met andere woorden: er lag er een markt braak voor fris, snel en betaalbaar bedrijfsadvies.

Een uniek kijkje in de advieswereld

'Doordat uit een van deze chauffeursritten een daadwerkelijke eerste opdracht was gerold, kreeg het idee en de uitvoering de nodige stimulans', vertelt Joep Heusschen van YAG over de totstandkoming van het bedrijf. 'De bedoeling was om een leerschool voor studenten te creëren op uiteenlopende vlakken. In de rol van zowel ondernemer als adviseur krijg je als student een uniek kijkje in de advieswereld en het bedrijfsleven.'

Waar de eerste opdrachten nog veelal uit familiekringen kwamen, wordt er tegenwoordig actief geacquireerd in specifiek geselecteerde sectoren. Om een groot gebied te kunnen voorzien van advies wordt er gewerkt vanuit een tweetal kantoren in Groningen en Rotterdam. De eerste stappen voor een derde vestiging in Amsterdam zijn inmiddels ook al gezet.

Ondernemen met een platte structuur

Het enige studentenadviesbureau is de YAG echter niet, er zijn meer varianten actief in een vergelijkbare markt. Toch denkt Joep de nodige usp's in handen te hebben: 'Waar wij ons mee onderscheiden is dat de consultants die over de vloer komen bij de bedrijven, dezelfde consultants zijn die het bedrijf runnen en de opdrachten binnenhalen. Er is geen bestuur dat de acquisitie op zich neemt, maar er wordt een ‘platte structuur’ gehanteerd. Dit zorgt voor een scala aan mogelijkheden voor de betrokken studenten en biedt veel vrijheid tot het leren van nieuwe competenties.'

Young Advisory Group heeft inmiddels meer dan vijfentwintig adviesprojecten afgerond, merendeels voor mkb-bedrijven. 'We hielpen bijvoorbeeld een oogkliniek positie kiezen in een snel veranderende zorgmarkt en een industrieel concern met een nieuwe businessunit greep te krijgen op moeilijk beïnvloedbare omgevingsfactoren, zoals wetgeving of publieke opinie', somt Joep met trots de successen van de jonge onderneming op.

Interne trainingen en overleggen

Ondertussen staat de YAG ook voor een aantal fikse uitdagingen, vertelt Joep eerlijk:'Doordat je met studenten te maken hebt is het verloop bij de YAG enorm groot. De meeste studenten blijven anderhalf tot twee jaar betrokken dus kennisoverdracht en kennis behouden is een van de grootste uitdagingen. Met interne trainingen en overleggen met de Raad van Advies (bestaande uit Hans Biesheuvel en Anthony Ruys) en onze partners Roland Berger en Berenschot werken we daar hard aan!'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie