'De vergroening van het wagenpark begint op de leasemarkt'
'De vergroening van het wagenpark begint op de leasemarkt'

'De vergroening van het wagenpark begint op de leasemarkt'

Redactie Baaz
Het Nederlandse wagenpark wordt steeds groener. Een ontwikkeling die volgens Wijnand Akkerman, directeur van WagenPlan, begint bij de leaserijders. In 2007 lanceerde WagenPlan als een van de eerste leasemaatschappijen een duurzame leaseoplossing en er wordt goed gekeken naar de echte mobiliteitsbehoefte van de klant. 'De vraag naar duurzaamheid blijft maar groeien.'

De mogelijkheden voor duurzaam leasen zijn de afgelopen jaren alleen maar toegenomen, tot grote tevredenheid van Wijnand Akkerman, directeur van WagenPlan. De leasemaatschappij van Centraal Beheer Achmea zet zich sinds 2007 in voor een schoner wagenpark. 'Een aanpak die effect heeft', aldus Wijnand. 'Ondernemers waren eerst terughoudend, maar ik merk dat klanten ons weten te vinden in hun zoektocht naar een duurzame oplossing. Samen met de klant ontwikkelen we de oplossing die echt bij het bedrijf past. Dat is het idealeasme van WagenPlan.'

WagenPlan werd in 2001 opgericht. Toen het plan voor de duurzame leaseoplossing in 2007 werd opgesteld, ging Wijnand eerst op zoek naar een invulling hiervan. 'Belangrijk was dat we ons afvroegen wat onze rol op dit vlak precies is. We gingen op zoek naar een combinatie van zekerheid voor onze klanten en CO2-compensatie en ook een zo zuinig mogelijk wagenpark. We zijn zelf ook actief bezig met het zo duurzaam mogelijk inrichten van ons bedrijf. Zo rijden onze accountmanagers elektrisch of hybride daar waar mogelijk. Dat past goed bij hun werkzaamheden. Hierbij wordt goed gekeken naar wat de werknemers echt nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen en hoe zij dat niet alleen zo zuinig mogelijk kunnen doen, maar ook met een groene gedachte.'

Klantebehoefte voorop

'De focus bij het opstellen van een mobiliteitsplan voor klanten komt voort vanuit hun behoefte aan mobiliteit', vertelt Wijnand. Niet ieder bedrijf stelt tenslotte dezelfde eisen aan hun leasewagenpark. Daarnaast zijn er nog veel verschillende opties om duurzaam te rijden. 'Daarom hebben we een drie-stappenplan opgesteld. Als eerste kijken we of reizen voor de medewerkers wel echt nodig is. Kunnen bepaalde afspraken niet beter telefonisch of online plaatsvinden? Als tweede kijken we of, als je dan moet reizen, dit niet schoner en duurzamer kan.'

Kan een medewerker bijvoorbeeld met alternatief vervoer naar een klant toe en zo niet, wat voor type duurzaam vervoer zou dan wel goed passen? 'Als je een auto nodig hebt, kies dan voor een schone en zuinige oplossing. Dat hoeft niet altijd een elektrische auto te zijn, een hybride is een prima optie en ook groen gas wordt nog veel onderschat. Bij veel kilometers is een zuinige dieselwagen ook een prima alternatief. Ik was onlangs nog bij een klant waar we elektrische scooters hebben ingezet, omdat het grootste deel van hun klanten zich relatief dichtbij bevindt. Die scooters leveren een flinke besparing op, ook in tijd. Je staat niet meer in de file en kunt direct voor de deur parkeren, voor die klant is het een ideale oplossing.'

De derde stap is compenseren. WagenPlan begon in 2007 als eerste leasemaatschappij met het compenseren van de volledige CO2-uitstoot van auto's die via WagenPlan door het land rijden. 'We weten precies hoeveel er getankt is door de gegevens van de brandstofpas. Op die manier weten we exact hoeveel we moeten compenseren. Dit doen we door te investeren in groene energie-oplossingen. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld flink geïnvesteerd in een windmolenpark.' Het hele compensatieproces wordt ieder jaar gecontroleerd door een accountantsorganisatie, die bekijken of alle emissies volgens de norm worden gecompenseerd. 'Zo weten onze klanten zeker dat we echt duurzaam bezig zijn. We merken dat klanten zelfs om de resultaten van het rapport vragen, zodat ze aan kunnen tonen dat ze echt een volledig CO2-neutraal wagenpark hebben.'

Voorlichten

Toch zijn er ook nog ondernemers met vragen over duurzaam leasen. Is elektrisch rijden bijvoorbeeld wel een geschikte oplossing? Volgens Wijnand is daar een taak weggelegd voor WagenPlan: 'Om ondernemers te laten zien hoe dit werkt in de praktijk, zijn we verschillende projecten gestart. Elektrische auto's zijn de afgelopen jaren een stuk beter geworden en ook de infrastructuur is flink uitgebreid. Elektrisch rijden klinkt natuurlijk hartstikke leuk, maar als je het zelf niet kunt ervaren, kun je er ook niet over meepraten.'

Zo is WagenPlan regelmatig op verschillende plekken in het land te vinden met roadshows en klantdagen. 'We willen klanten laten zien wat de mogelijkheden zijn, kijk naar een auto als de Tesla: dat is toch een fantastische ervaring om in te rijden? Door onze ervaring kunnen we klanten ook adviseren over andere zaken, zoals welke laadpalen ze het beste kunnen gebruiken, omdat ze goed werken met bepaalde automodellen.' Daarnaast zet WagenPlan zich samen met haar partners in om elektrisch rijden steeds beter te maken. 'De range van elektrische wagens blijft een struikelblok, maar er komen interessante innovaties aan die we serieus bekijken. Opladen via inductie kan veel voordelen opleveren. We kijken ook naar alternatieven als zonnepanelen en manieren om de kosten van het onderhoud te drukken.'

Gas is duurzamer dan je denkt

Een duurzame optie die nog vaak over het hoofd wordt gezien is rijden op groen gas. 'Dat noemen we ook altijd in presentaties als een heel praktische optie. Het lijkt wel of de overheid alleen inzet op elektrisch rijden, maar groen gas kan veel voordelen bieden. Een van onze klanten is een waterschap, die komen veel op plekken waar niet direct een laadpaal beschikbaar is. Dus hebben we al hun terreinwagens uitgerust met groen gas, een oplossing die perfect bij hun werkzaamheden past.'

Ook op het gebied van voorlichting van het personeel is veel winst te behalen. 'Pas een spelelement toe om werknemers te stimuleren om zo zuinig mogelijk te rijden. We hebben hiervoor een 'zuinig rijden programma' opgesteld met allerlei tips. Zo kun je al veel geld besparen door niet aan de snelweg te tanken, maar bij de pomp in de stad of het dorp, dat scheelt je al snel tien cent per liter', weet Wijnand. Ook het brandstofbesparingsprogramma dat WagenPlan samen met Centraal Beheer Achmea opstelde, geeft ondernemers inzicht. 'We laten ze zien wat er maximaal mogelijk is met de auto en hoeveel ze hier nog van afwijken. Vervolgens gaan we verder kijken hoe ondernemers dit kunnen verbeteren. Uiteraard op een manier die ook leuk is, met kleine interactieve testjes die motiverend werken.'

Nederland is natuurlijk een relatief klein land, maakt het dan wel verschil om in te zetten op zuinig rijden? 'Dat is deels een voordeel, we zijn als land enorm snel bezig ons wagenpark te vergroenen. Ik denk dat we als Nederland hierin het voortouw moeten nemen. Dat maakt het in onze optiek leuk, interessant en spannend. Het verbeteren van de wereld kan klein beginnen, maar enorme impact hebben, dus beginnen we bij onszelf.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie