De sleutel tot een succesvolle campagne

De sleutel tot een succesvolle campagne

Redactie Baaz
Het is een vraag waar elk bedrijf mee te maken krijgt: hoe zet je een succesvolle campagne op? Een effectieve campagne voor je product of service is voor de meeste bedrijven immers essentieel voor zakelijk succes.

Het opzetten van een campagne hoeft niet moeilijk te zijn, maar het is wel belangrijk om een aantal basisprincipes in acht te nemen. Veel bedrijven zien door de bomen het bos niet meer, en vergeten waar het werkelijk om draait: de boodschap. Het bepalen van de boodschap is het startpunt van elke succesvolle campagne op welk gebied dan ook. Een duidelijke core message zorgt ervoor dat je campagne doordringt tot je publiek.

Weet dus wie je publiek is, en wat je publiek wil. Een veelgemaakte fout in campagnes van bedrijven is dat de campagne vooral uitgaat van wat het bedrijf wil. Een succesvolle campagne kijkt naar wat het publiek (de consument) wil, en gebruikt dat als basis. Je wilt immers niet je consument ervan overtuigen dat jij hen nodig hebt, je wilt hen er juist van overtuigen dat zij jou nodig hebben.

Een succesvolle campagne weet wie de doelgroep is, en heeft een duidelijke boodschap die de doelgroep aanspreekt – en blijft hangen. Dat is de kern, maar hoe zit het dan met de praktische uitvoering? Oftewel: hoe communiceer je je boodschap aan je doelgroep? De mogelijkheden hiervoor zijn enorm gevarieerd. Een succesvolle combinatie van verschillende communicatiemiddelen is de kern van elke geslaagde campagne.

Allereerst is er natuurlijk het onderscheid tussen online en offline communicatie. Online communicatiemiddelen, zoals advertenties op websites, Google en sociale media, hebben als voordeel dat er vaak een specifieke doelgroep kan worden geselecteerd. Het nadeel van online communicatie is echter dat de boodschap soms minder goed blijft hangen.

Het is dus goed om naast online communicatiemiddelen ook op de ‘traditionele’ offline manier te blijven communiceren. Hierbij kun je denken aan advertenties in kranten of tijdschriften, maar deze hebben als nadeel dat ze vaak relatief duur zijn. Veel bedrijven kiezen daarom voor hun eigen drukwerk om hun doelgroep te benaderen. Bij sites als Drukland kan drukwerk goedkoop worden besteld, om vervolgens op meerdere manieren te worden ingezet en verspreid.

Als bedrijf creëer je met drukwerk een fysieke aanwezigheid. Een folder of flyer die bij mensen wordt thuisbezorgd, wordt vaak door meerdere gezinsleden gelezen. Het bereik is dus groot, en een papieren folder wordt door veel mensen als ‘persoonlijker’ ervaren dan online advertenties.

Combineer offline communicatiemiddelen zoals drukwerk dus met online communicatiemiddelen om je boodschap zo duidelijk en zo breed mogelijk over te brengen. Succes gegarandeerd!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie