Effectief omgaan met Lean en Agile

De juiste balans tussen Lean en Agile

Bram van Rijssel
In het moderne bedrijfsleven is veranderen en verbeteren noodzakelijk maar lang niet altijd gemakkelijk. Er zijn veel methodieken ontwikkeld om bedrijven hierbij te helpen. Veel organisaties en bedrijven kiezen de bewezen Lean filosofie om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Maar ook Agile wint steeds meer terrein. Is de één beter dan de ander?

​Wat is lean?

Het Engelse woord ‘lean’ vertaalt letterlijk naar ‘slank’. Het doel van de Lean methode is om verspillingen in een bedrijf te reduceren zodat het snel, efficiënt en kosteneffectief kan presteren, vanuit het klantperspectief. Denk aan tijdrovende en onnodige procedures, papierwerk en andere werkzaamheden die processen vertragen en weinig waarde toevoegen aan het eindresultaat voor de klant. Door onnodige processen en procedures af te schaffen ontstaat een bedrijf dat zich volledig richt op klantwaarde. Binnen een bedrijfscultuur waar 'verbeteren' centraal staat en de klant wordt betrokken in het verbeterproces ontstaat een bedrijf dat flexibel kan opereren en in optimale klantwaarde voorziet.
 
’Lean‘ wordt voornamelijk ingezet door bedrijven en organisaties om iedere dag, iedere week, iedere maand, in kleine verbeterstapjes, bestaande processen te verbeteren en daarin zo flexibel als nodig te worden om zowel grote als kleine volumes van producten of diensten in alle gewenste varianten te kunnen maken. Hierdoor ontstaan snelle processen waarin flexibel kan worden ingespeeld op wisselende marktvraag. 

Wat is agile?

Een synoniem voor ‘agile’ is ‘flexibel’. Wendbaarheid staat centraal binnen deze methode om adequaat te kunnen reageren op veranderingen in de markt. Snelle besluitvorming en eenvoudige communicatiestructuren zorgen ervoor dat een bedrijf iedere nieuwe kans kan grijpen. Klanttevredenheid staat voorop! Een flexibele bedrijfscultuur maakt het mogelijk om producten incrementeel te ontwikkelen gevolgd door een snelle 'go-to-market' strategie. Het verwerken van klantfeedback tijdens productontwikkelingen draagt bij aan de waarde van de producten en de verwachtingen van de klant.
 
‘Agile’ wordt door bedrijven voornamelijk ingezet aan de ontwikkelkant van diensten en producten. Agile heeft zijn roots in de ontwikkeling van software, maar wordt vandaag de dag ook ingezet voor iedere kort cyclische ontwikkeltraject, of het nou de ontwikkeling van een marketing campagne of een nieuwe business rapportage betreft. Met Agile is de organisatie in staat om snel een nieuw werkend product of dienst bij de klant te krijgen. Agile richt zich op het werken in multifunctionele teams, zodat er direct afstemming plaats kan vinden en er veel verspillingen in afstemming en benadering vanuit de verschillende perspectieven wordt vermeden.   

De juiste balans

Naar mijn mening is de ene methode niet zozeer beter dan de ander. Zowel Lean als Agile zijn effectief om organisaties en bedrijven wendbaar te laten zijn. Een belangrijke vraag onderliggend aan het succes is welke filosofie het beste past bij een bedrijfscultuur en wat de voorwaarden voor succes moeten zijn.
 
Er zijn veel overeenkomsten tussen Lean en Agile en ik denk dat juist een combinatie de beste resultaten zullen opleveren. Een optimale balans tussen Lean en Agile zal ervoor zorgen dat een bedrijf zijn volledige potentie kan benutten en een continu verbetercultuur ontwikkeld om snel ‘nieuwe’ diensten of producten op basis van klantbehoeftes in de markt kan zetten.
 
Vóór men een verbetertraject start is het echter belangrijk om een goede basis te creëren. Zorg ervoor dat het bedrijf klaar is voor verandering en dat alle werknemers betrokken zijn en open staan voor een nieuwe manier van werken. Alleen dan kan men de vruchten plukken van Lean en Agile!
 
Benieuwd wat Lean en Agile voor jou bedrijf kan betekenen? Bezoek het kennisplatform van UNC Plus Delta voor meer informatie: sixsigma.nl/Wat-is-agile
 
 

afbeelding van Bram van Rijssel

Bram van Rijssel | Management Consultant bij UNC Plus Delta

Bram van Rijssel is Management Consultant bij UNC Plus Delta. Hij helpt bedrijven en organisaties in de Telecom, Zakelijke- en Financiële Dienstverlening met het optimaliseren of innoveren van diensten, producten en processen aan de hand van methodieken als Lean, Lean Six Sigma en Agile. Kijk voor meer informatie op www.uncplusdelta.nl

Bekijk alle artikelen van Bram