Checklist: ben jij al een Baaz in het onderhouden van klantrelaties?

Checklist: ben jij al een Baaz in het onderhouden van klantrelaties?

Redactie Baaz
Enkele weken geleden vond Lightspeed Connect plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Een geslaagd event waar handige tips en tricks werden meegegeven om als retailer in het omnichannel-tijdperk te kunnen groeien.

In dit tijdperk wordt het onderhouden van klantrelaties een steeds grotere uitdaging. De hedendaagse consument is volop in beweging. Online winkelen is aan de orde van de dag, maar toch wordt het nog steeds afgewisseld met een dagje slenteren door de winkelstraat. De klant heeft een groot aantal opties waar hij zich zeker bewust van is. Hoe zorg je er dan voor dat de bezoeker geïnteresseerd blijft en hoe kunnen winkeliers werken aan een blijvende klantrelatie? Bekijk de Lightspeed-checklist hieronder en kijk of je al wat kunt afvinken.

1. Maak online content persoonlijk

Het onderhouden van een klantrelatie begint bij het betrekken van de klant. Vertel mensen wat de winkel biedt, waar jij voor staat en hoe het product aansluit op hun wens. Een online blog biedt hierbij een uitkomst. Dit is de manier om hen op de hoogte te houden van wat er speelt, ze kennis te laten maken met de organisatie en het product én om een persoonlijk touch mee te geven.

2. Zorg dat on- en offline elkaar versterkt

Het een moet het ander versterken en niet te gronde richten. Bedenk dus hoe je op een slimme manier on- en offline met elkaar kunt linken en tegelijkertijd de klantrelatie kan onderhouden. Denk aan een social media actie die ervoor zorgt dat online bezoekers ook naar de fysieke winkel komen, bijvoorbeeld een gewonnen kortingskaart die opgehaald moet worden.

3. Beloon de loyale klanten

Werkt jouw winkel al met een beloningssysteem voor de loyale klant? Dan ben je op de goede weg. Nog niet? Dan wordt het nu toch echt tijd. Beloon klanten met punten en kortingen om ze geregeld terug te laten komen, waardoor extra waarde wordt toegevoegd. Denk dan wel even terug aan punt twee: een beloningssysteem voor zowel on- als offline is de beste manier om de klant te bedienen.

4. Klantenservice en retourbeleid

Het is een feit dat slechte ervaringen beter onthouden worden dan goede. Besteed daarom altijd genoeg aandacht aan de kwaliteit van de klantenservice en maak standaard plan hoe je met problemen omgaat. Daarnaast is een retourbeleid iets wat de relatie met de klant kan maken of breken. Door een eerlijk en gemakkelijk retourbeleid te voeren behoud je de relatie met de klant.

Is bovenstaande checklist helemaal afgevinkt? Dan mag je jezelf met bekronen met de titel ‘Baaz in het onderhouden van klantrelaties’!

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie