Bij Exact zagen ze in 2005 dat werken in de cloud de toekomst heeft
Vroege vogels

Bij Exact zagen ze in 2005 dat werken in de cloud de toekomst heeft

Redactie Baaz

Was de cloud ooit nog een vreemd begrip, tegenwoordig kan niemand meer zonder. Thuis of onderweg geen toegang hebben tot je bedrijfsgegevens is nu eenmaal geen optie. Een organisatie die de eerste tekenen van de huidige standaard jaren geleden opmerkte is Exact. Wij spreken met Sebastiaan de Jong over de vooruitziende blik van het bedrijf en de mogelijkheden die de cloud op dit moment te bieden heeft.

Iedereen wil in de cloud en wie denkt dat hij zich om welke reden dan ook nog afzijdig weet te houden van de online werkomgeving heeft het vaak mis: veel ondernemers werken allang in de cloud zonder het zelf door te hebben. Dat bleek uit de MKB Cloud Barometer 2013 waarvoor Exact op onderzoek uit ging en keek hoe mkb'ers omgaan met de cloud. Wat bleek? De online wereld waarin bestanden worden opgeslagen en gedeeld, is zo vanzelfsprekend dat veel van de ondervraagden al jaren een dienst als Gmail of Dropbox gebruiken zonder zich te realiseren deel te nemen aan de cloud.

Bij Exact kwam het besef dat de cloud potentie had uitzonderlijk vroeg. Al voordat de cloud goed en wel was vormgegeven was het bedrijf bezig met de softwareontwikkeling voor de omgeving van de toekomst, wat de cloud in 2005 nog was. 'Van die hele vroege instap profiteren we nog steeds', zegt Business Director Sebastiaan de Jong enthousiast. 'Door al die jaren ervaring weten we erg goed wat ondernemers wensen, wat wel en niet werkt, en kunnen we nu fors investeren in nieuwe technologie, en in marketing.' En dat biedt voordelen. Zo weet je als klant van Exact zeker dat je met goed ontwikkelde cloud-oplossingen te maken krijgt.

Vorig jaar introduceerde Exact een nieuwe strategie en nam een belangrijke beslissing om de activiteiten rond het cloud-portfolio apart aan te gaan sturen. Met het product Exact Online richt het bedrijf zich volledig op bedrijven tot honderd werknemers binnen het mkb', legt Sebastiaan uit. Steeds meer bedrijven binnen het mkb willen gebruik maken van de cloud. De vraag om de online bedrijfssoftware Exact Online blijft fors groeien en zicht op vermindering van die groei heeft de manager niet. 'Integendeel, voorlopig blijft het aantal bedrijven dat met de cloud aan de slag wil alleen maar groeien. Dat blijkt ook uit de Exact MKB Cloud Barometer.'

Geen eilandjes

Hoe gemeenschappelijk het animo voor werken in de cloud is, zo verschillend zijn de bedrijven die ermee aan de slag gaan. Zeker met de ambitie om ook grote bedrijven tot honderd medewerkers goed te kunnen bedienen, ligt er voor Exact dus een belangrijke taak om te vervullen. 'Om dat voor elkaar te krijgen focussen wij ons op verschillende markten, legt Sebastiaan uit als we hem vragen hoe zijn diensten- en productenaanbod er precies uitziet. 'Allereerst bieden wij boekhoudsoftware dat meestal wordt ingezet door de iets kleinere bedrijven. Daarnaast richten we ons met onze Industry Solutions op zakelijke dienstverleners en handel- en productiebedrijven die juist graag hun boekhouding willen combineren met specifieke bedrijfsprocessen zoals voorraadbeheer. Juist in deze sectoren merk je dat bedrijven steeds vaker alle bedrijfsprocessen, zoals de urenregistratie of voorraadbeheer, naar een online omgeving willen verplaatsen. Het is voor hen ook een stuk voordeliger om een allesomvattend online abonnement af te nemen dan allerlei losse modules voor elk bedrijfsproces.'

Ook biedt Exact online bedrijfssoftware voor accountants en administratiekantoren. 'Deze markt is voor ons heel belangrijk', benadrukt Sebastiaan, 'omdat het essentieel is dat accountants en ondernemers goed samen kunnen werken en real time inzicht in cijfers hebben. Elke ondernemer is daarbij verschillend, de een wil bijvoorbeeld alleen zijn eigen facturatie doen terwijl een ander juist alles zelf wil doen en de cijfers alleen even wil laten controleren door een expert. In beide gevallen biedt online samenwerking forse voordelen. Zo hoeven de boekhouding en bedrijfsgegevens niet meer over en weer gemaild te worden, maar werken beide partijen in dezelfde online omgeving. Een accountant kan dus op elk moment de real time gegevens van een ondernemer inzien, of bij een groter bedrijf meekijken met de cashflow en waar nodig advies geven.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie