Adverteren op Instagram, hoe doe je dat?

Adverteren op Instagram, hoe doe je dat?

Jasper van Bladel
Instagram is van een hipsterplatform met leuke fotofilters uitgegroeid tot een serieus en effectief platform voor adverteerders. Maar hoe pak je dat als bedrijf nu goed aan? We geven je een aantal tips.

Het eerste wat je met je advertenties wilt bereiken is dat ze visueel naadloos in het medium passen. Dat is overigens altijd belangrijk, ook in magazines en op andere plekken online. Je content moet visueel passen bij het platform, in dit geval Instagram. Kijk dus goed of dat zo is en pas eventueel je visuals aan.

Tekst

Instagram gaat natuurlijk in eerste instantie over foto’s, maar ook de teksten bij die foto’s zijn erg belangrijk. Focus op de hoofdzaken en maak pakkende teksten die je advertentiefoto versterken. Maar pas op, Instagram laat alleen de eerste twee regels van je tekst zien, voor de rest moet de Instagram-gebruiker doorklikken. Zorg er dus voor dat je de boodschap al duidelijk maakt in die eerste twee regels, anders heb je kans dat je lezer niet de moeite neemt op ‘lees verder’ te klikken en dus je boodschap mist!

Instagram

Doelgroep

Het is een beetje een open deur, maar toch gaan veel bedrijven hier de mist in. Je moet je doelgroep écht kennen! Weet wat ze interessant en leuk vinden, wat hun beeldtaal is en wat voor Instagram-accounts ze zelf hebben. Die kennis helpt je in te spelen op de juiste sentimenten en sferen, waardoor je advertenties automatisch extra aantrekkelijk en effectief zullen zijn.

Context

Denk ook aan de context van je advertentie op Instagram. Welke Instagram-foto’s om jouw foto heen verschijnen in de feed van de gebruiker, daar heb je uiteraard geen invloed op. Maar toch, als je naar de supermarkt gaat als je honger hebt koop je vanzelf meer. Dat werkt uiteraard hetzelfde in de virtuele wereld. Als jouw advertentie een reclame is voor een restaurant of bar kun je die advertentie beter in de avond laten verschijnen, want in de ochtend heeft niemand daar oog voor of zin in.

Succes

Als je deze tips combineert met logica en gezond verstand moet je ver kunnen komen met je advertenties op Instagram. Een voordeel is het feit dat Instagram nog niet overbevolkt is door adverteerders, waardoor je advertenties nog waarde kunnen hebben voor de gebruikers. Daarnaast zijn de gebruikers van Instagram vaak jong en geïnteresseerd, een ideale markt voor je product! 

afbeelding van Jasper van Bladel

Jaspervan Bladel | Redacteur

Bekijk alle artikelen vanJasper