Adverteren met AdWords, hoe pak je dat aan?

Peter Güldenpfennig
Google AdWords is een relatief kosteneffectieve dienst om jouw handel onder de aandacht te brengen. Maar dan moet je wel weten hoe je het aanpakt. Waar moet je op letten als je Google's advertentieplatform inzet?

AdWords is in relatief korte tijd uitgegroeid tot een belangrijk advertentieplatform. Niet zo gek ook, want met de dienst kun je een product zeer effectief onder de aandacht brengen bij potentiële klanten. Het toont jouw advertentie bij voor jouw product of dienst relevante zoekwoorden, en zo bereik je automatisch potentieel geïnteresseerden.

Hoe start je met adverteren op dit platform? Je meldt je aan via de AdWordspagina van Google door middel van een Google-account. Vervolgens kun je relatief snel een advertentie aanmaken. Deze wordt dan getoond naast zoekresultaten of op sites die ruimte bieden aan AdWords-advertenties. So far so easy. Maar hoe zorg je voor een optimale vertoning?

Locatiebeperkingen

Net zoals bij elke advertentiecampagne geldt hier ook: blind adverteren staat gelijk aan geld weggooien. Bij AdWords kun je op verschillende manieren je advertentie beter toespitsen op potentiële klanten. Zo kun je je advertentie enkel op Nederlandstalige klanten richten. Ook kun je locatiebeperkingen meegeven, erg belangrijk om kosten binnen de perken te houden.

Pieter Voogt van PauwR Internetmarketing  beaamt dit. 'Wanneer je een schoenenwinkel in Arnhem bent, wil je dat je advertentie getoond wordt aan mensen die ook daadwerkelijk potentiële klanten zijn. Mensen uit Arnhem en omgeving dus. Hoe aantrekkelijk het ook lijkt om te kiezen voor kwantiteit en meteen heel Nederland te beslaan met je advertentie, het is beter om in te zetten op potentie. 'Potentie' is hier: klanten die realistisch gezien je product ook aan zouden kunnen schaffen.'

Want een enorm publiek bereiken klinkt in theorie leuk, hier hangt wel een prijskaartje aan. AdWords maakt gebruik van het 'pay-per-click'-advertentiemodel. Dit betekent dat je enkel betaalt als op je advertentie geklikt wordt.. Om te zorgen dat je niet je budget overschrijdt kun je een plafond inbouwen. Na een bepaald aantal clicks worden je advertentie dan niet meer getoond. Kies je voor kwantiteit in plaats van potentie, dan is de kans groot dat je snel tegen je plafond qua budget zit zonder ook maar één potentiële klant bereikt te hebben. Geen schoenenwinkel in Arnhem heeft immers iets aan clicks van schoenenliefhebbers uit Amsterdam, mits je niet zeer exclusieve producten verkoopt natuurlijk.

Juiste zoekwoorden

Maar er is meer. Een van de belangrijkste dingen om succesvol te adverteren met AdWords is ook meteen het lastigst: het instellen van de juiste zoekwoorden waarbij jouw advertentie getoond wordt. Dit is moeilijker dan het lijkt. Je zou denken dat enkele typische steekwoorden volstaan, maar de realiteit wijst anders uit.

Pieter Voogt: 'Het klinkt natuurlijk flauw omdat dit mijn werk is, maar hiervoor kun je het beste een expert inhuren.' Verkeerde zoekwoorden kunnen leiden tot 'irrelevante' clicks die niet tot aankoop leiden. Dat is natuurlijk zonde van je budget. Belangrijk is dus om zoekwoorden te kiezen waarmee je jouw product perfect beschrijft. Hierbij kun je ook woorden kiezen die het tegenovergestelde doen: de advertentie niet tonen aan mensen die bepaalde zoekwoorden gebruiken. Kortom: een lastig klusje dat je vaak inderdaad beter aan een expert kunt overlaten.

Volgens Voogt heeft AdWords de eerste paar maanden vooral een analytisch doel. Google biedt namelijk goede inzage in welke beschrijvingen en welke zoekwoorden het meest effectief zijn, dankzij Google Analytics. Met behulp hiervan kun je je campagne vervolgens verder inrichten. Dergelijke optimalisatie is een proces wat constant gaande is, zeker wanneer je steeds andere producten en diensten aanbiedt in advertenties.

Geen wondermiddel

Adverteren met AdWords is geen wondermiddel. Het is niet een one-stop-shop voor de marketing van je product. Het succes van adverteren met AdWords hangt bijvoorbeeld ook samen met de kwaliteitsscore  (hoe hoger de waarde, hoe hoger je in de betaalde zoekresultaten van Google terecht komt) van jouw product. Ook hiervoor is het verstandig om een expert in schakelen. Het opschroeven van de seo-waarde is een vak apart. Staar je niet blind op AdWords alleen, maar zorg er daarnaast voor dat je goed vindbaar bent door zoekmachines.

Kortom, een goede voorbereiding is de sleutel tot succesvol adverteren met AdWords. Je steekt geld in het gebruik van AdWords en daar wil je wel iets voor terug. Experts op het gebied van internetmarketing kunnen je helpen bij het analyseren van Google Analytics-data. Dit inzicht in je eigen data uit het adverteren zorgt ervoor dat je advertenties voor jou kunt laten werken in plaats van dat jij alleen maar aan je advertenties werkt.

afbeelding van Peter Güldenpfennig

Peter Güldenpfennig | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Peter