Acht gouden regels voor succesvolle verandering binnen organisaties

Acht gouden regels voor succesvolle verandering binnen organisaties

Redactie Baaz
De huidige competitieve economie dwingt organisaties om hun bedrijfsvoering te veranderen. Klanten eisen steeds meer voor minder. De markt verandert voortdurend en innovaties zorgen voor constante vernieuwing. In dit tijdperk van verandering moeten bedrijven continu verbeteren om te kunnen overleven.

Een nieuwe manier van denken en werken vraagt om een cultuuromslag, zowel bij medewerkers als bij leidinggevenden. Bedrijven en organisaties maken gebruik van verschillende filosofieën en methodieken, zoals Lean, Lean Six Sigma en Agile, om deze slag te kunnen maken. Een vaste stappenplan voor een succesvol veranderingsproces bestaat echter niet. Elke organisatie is immers anders en heeft te maken met haar eigen leercurve. Met terugvallen, bijstellen en opnieuw beginnen.
 
Hieronder acht vuistregels van emeritus hoogleraar John Kotter die de leidraad vormen in een succesvolle veranderproces:
 

  1. Creëer een gevoel van urgentie

Begin het veranderproces door een gevoel van urgentie te creëren. Help anderen inzien waarom verandering noodzakelijk is en waarom het belangrijk is om meteen te handelen. Genereer energie door emoties als hoop, vertrouwen, optimisme en enthousiasme te bereiken.          
 

  1. Mobiliseer een leidend team

Stel een leidend team samen die de verandering stuurt. Houd het team klein en gebalanceerd. Zorg ervoor dat de teamleden verschillende sterke karakters en vaardigheden hebben die  elkaar goed aanvullen, zoals communicatieve- en leiderschapsvaardigheden, autoriteit, en geloofwaardigheid.
 

  1. Ontwikkel een visie en strategie

Ontwikkel een realistische visie voor de verandering die duidelijk maakt wat het impact zal zijn voor de toekomst en ondersteun deze visie met een strategie dat eenvoudig uitlegt hoe die toekomst kan worden gerealiseerd.
 

  1. Communiceer en creëer zekerheid

Informeer medewerkers op een duidelijke en geloofwaardige manier over de veranderingen. Om onzekerheid, angst en wantrouwen te beperken is het van belang dat medewerkers weten waar ze aan toe zijn. Betrek medewerkers door hen te motiveren om mee te denken en mee te doen. Op deze manier zullen zij de visie en strategie beter begrijpen en accepteren.
 

  1. Maak het anderen mogelijk om te handelen

Ontwikkel draagvlak voor de verandering en verwijder barrières die het veranderingsproces bij medewerkers bemoeilijken of in de weg staan. Bijvoorbeeld beoordelings- en beloningssystemen of huisvesting.
 

  1. Overtuig met quick wins

Genereer op korte termijn een aantal successen en maak deze zichtbaar voor iedereen. Hierdoor ontstaat meer geloof in het succes van de nieuwe visie en strategie.
 

  1. Voer de druk en het tempo op na de eerste successen.

Na de eerste successen is het belangrijk dat de organisatie niet overmoedig wordt en het gevoel krijgt dat het veranderingsproces voltooid is. Onderzoek wat werkt, verfijn de aanpak en breng deze veranderingen over naar andere organisatieonderdelen. Blijf veranderingen doorvoeren totdat de visie is gerealiseerd.
 

  1. Creëer een nieuwe cultuur

Houd vast aan de nieuwe benaderingen en zorg dat deze resultaten opleveren, totdat ze sterk genoeg zijn om oude tradities te vervangen. De verankering is compleet als de voortgang op verandering periodiek en systematisch worden gemeten en geëvalueerd.
 
Op zoek naar meer praktische voorbeelden en toepassingen van Lean? Download nu gratis Pitstop, een inspiratieboek van UNC Plus Delta over de organisaties waar zij gewerkt hebben.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie