5 tips voor een onvergetelijke crowdfundcampagne
Crowdfundingcampagnes voor kampioenen

5 tips voor een onvergetelijke crowdfundcampagne

Redactie Baaz

In 2015 werd er ruim 128 miljoen euro opgehaald door middel van crowdfunding. Door een geslaagde campagne konden duizenden startende en ervaren ondernemers hun dromen waarmaken.

Je crowdfundcampagne een succes

Crowdfunding-successen zijn legio. Zo haalde de jongens van MiniBrew ruim 125.000 euro op voor hun persoonlijke bierbrouwer. Arjen Schrama verzamelde 175.000 voor een nieuwe vestiging van de Noodleketen Wagamama. Maar welke ingrediënten zorgen voor succes? 5 Tips op weg naar een campagne die jouw publiek bijblijft: 

1. Doe onderzoek  

Vele crowdfunders gingen je voor, je hoeft het wiel dus niet opnieuw uit te vinden. Bekijk van te voren de pagina's en crowdfunding video’s van succesvolle campagnes. Goede voorbeelden zijn de video’s van WaytoPlay of Pebble Time. 

2. Goede voorbereiding is het halve werk

Dit klinkt misschien cliché, maar bij crowdfunding is dit zeker van toepassing. Ondernemers die hun initiatief goed voorbereid lanceren, slagen vaker dan ondernemers die in het diepe springen. Bedenk van te voren hoe je jouw doelgroep het beste kunt bereiken. De consultants van adviesbureau Douw&Koren kunnen je hierbij helpen. Tijdens een canvassessie ondersteunen ze jou bij het inrichten van jouw campagne. Het is aan te raden om je doelgroep al warm te maken voor de start van de campagne. Zo kan je zorgen dat jouw netwerk al klaarstaat om mee te doen wanneer je online gaat. Op deze manier haalde Arjen Schrama binnen 2,5 uur zijn streefbedrag op. 

3. Maak een sterke crowdfunding video

Een crowdfunding video is het gezicht van jouw project. Houd de pitch kort, 1-2 minuten, en leg duidelijk uit wat het project precies inhoud, waar de financiering voor nodig is en wat er met dit project bereikt gaat worden. Doe dit vanuit je eigen passie en enthousiasme, dit maakt je verhaal sterk en authentiek. Het kan helpen om je pitch van te voren te oefenen zonder camera, door bijvoorbeeld aan de eettafel uit te leggen wat je gaat doen en waar je financiering voor zoekt. Vraag je publiek of je hen hebt overtuigd om mee te doen. Hun input en vragen kan je vervolgens meenemen als je de crowdfunding pitch gaat opnemen. 

4. Neem je publiek mee op avontuur

Een crowdfundcampagne beleef je samen met jouw publiek. Voorzie de crowd, via het platform, een nieuwsbrief of social media, regelmatig van spannende informatie. Geef hen een exclusief kijkje in de keuken van jouw project, bijvoorbeeld door te vertellen over de dagelijkse gang van zaken. Betrek de crowd bij zoveel mogelijk activiteiten, vragen, twijfels waar jij als projecteigenaar mee zit of mee bezig bent. Vergeet ook niet om samen met hen de successen te vieren, bijvoorbeeld als je 50% van je streefbedrag hebt gehaald. Geef hen het gevoel dat je dit samen met hen doet en dat zij het succes van de campagne bepalen. Op deze manier zorg je voor een optimale betrokkenheid van je publiek. 

5. Na de campagne

Na je crowdfundcampagne heb je een groep aan investeerders verzameld. Blijf deze investeerders ook na de campagne op de hoogte houden van de vorderingen binnen je project. Zo verander je hen van investeerders in betrokken ambassadeurs die je ook na je campagne blijven steunen. 

Wil je meer tips? Kom dan op 25 mei naar Crowdfunding Day Europe, het grootste crowdfundingcongres van Europa. Tijdens deze dag delen internationale experts en de meest succesvolle campagnes hun crowdfunding geheimen. Door meer dan 30 exclusieve keynotes en interactieve workshops maak jij jezelf in één dag campagneklaar. 

Baaz ondernemers ontvangen nu een exclusieve korting! Met de code BAAZ2016 bespaar je 50,- euro op de reguliere ticketprijs. Voor meer actuele informatie over het programma en tickets kijk je op www.crowdfundingday.nl, Facebook en Twitter. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie