3 tips voor het managen van een familiebedrijf

Berry Zwets
Veel onderneming in Nederland typeren zich als een familiebedrijf, zoals het grote biermerk Heineken of de populaire supermarktketen Jumbo. Er zijn daarmee goede voorbeelden, maar zo’n familiebedrijf loopt ook wel eens op niets uit.

Kathy Kolbe en Amy Bruskes helpen voor hun werk familiebedrijven en schreven over dat onderwerp het boek ‘Business is Business: Reality Checks for Family-Owned Companies.’ De schrijvers deelden aan zakenblad Inc. de drie beste tips die ze familiebedrijven mee kunnen geven.

Grenzen

Voor de gezondheid van het bedrijf is het essentieel om de grens tussen werk en privé duidelijk te schetsen. Zakelijke kwesties bespreek je bijvoorbeeld niet wanneer je thuis bent. Ook kun je familieleden beter niet in competitieve situaties brengen.

Stereotypes

Sommige bedrijven zijn bevooroordeeld over het geslacht of leeftijd, maar laat dit niet meespelen in de bedrijfsvoering van jouw onderneming. Een jonge zus is in potentie misschien wel een betere strateeg dan de oudere broer.

Afscheid

De overdracht van vader op kind loopt niet altijd even soepel. Sommige vaders blijven zich bemoeien met de zaak, zelfs wanneer ze al jaren niet meer aan het bedrijf verbonden zijn. Bereid een afscheid voor door het opstellen van een goed plan.

afbeelding van Berry Zwets
Door: Berry Zwets

Berry Zwets | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Berry